Annons:
Etiketterfårgetter
Läst 4754 ggr
MoaW
12/12/10, 12:57 AM

dvärggetter

Jag vill så gärna ha dvärggetter och har läst precis allt jag kommit över på google och dessutom disskuterat med två olika uppfödare. Det stora problemet är att jag uppfattat att dom är i princip omöjliga att stängsla in? Vi var helt inne på att skaffa dvärggetter tills min mamma pratade med någon som hade haft dvärggetter men fått sälja dom för att dom rymde och åt precis allt, klättrade upp på bilarna osv.
Vi har väl inga fina rabatter direkt, men våra grannar har världens vackraste trädgård! och dom skulle nog inte uppskatta om getterna skulle käka upp den…

Går det att stängsla in Getter?

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Annons:
Lorita
12/12/10, 10:20 AM
#1

När jag var barn byggde min pappa en båt i Hismofors, det var på landet och en sommar så kom det alltid en get till lekplatsen när jag var där. Den var jättemysig och klätrade på allt fram för allt på biltak.

Den rymde troligen dagligen och tyckte det var jättekul att leka med mig 5 år gammal och ja uppskattade geten då det inte fanns några lekkamrater i området bara en stor lekplats Skrattande

Vi har grannar som har Getter som har industri staket runt dom och det får absolut inte stå något vid kanterna för då hoppar getterna ut. Däremot har dom i mitten av hagen stora stenar + ett get hus så getterna får klättra.

Se till att bygga ett riktigt högt och bra staket och prata med grannarna om era tankar, repade biltak är inte kul Rynkar på näsan

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




MoaW
12/12/10, 3:17 PM
#2

jo det är det jag är rädd för Rynkar på näsan

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Lorita
12/12/10, 3:24 PM
#3

#2 får Skrattande dom ställer inte till med så mycket när dom rymmer (hoppas jag) jag tänker nämligen köpa egna allomogefår nästa sommar som betesdjur och för att bevara en gammal lantras

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




MoaW
12/12/10, 6:42 PM
#4

#3 ja vihar varit inne på både får och minigrisar och Höns (vilket det kommer bli iaf Flört) men av nån anledning har jag fastnat för getterna… Får är jag väldigt förtjust i, men dom blir ju större än dvärggetter och som jag uppfattat det behöver dom större hagar…

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

MoaW
12/14/10, 11:30 PM
#5

åhhw nu har jag börjat titta på får också… fast jag tycker att vi egentligen har för litet. och så måste dom ju klippas..

Har kollat på allmogeraserna nu.. jättefina! Funderar nästan på att prata med han som har fåren här, han har ju två stooora hagar… använder en i taget… man kanske kunde å hyra Obestämd får se

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Lorita
12/15/10, 6:58 AM
#6

#5 troligen varvar han betet för att inte få mask och då kommer han inte vilja ha andras får i hagarna. Det finns ingen som har häst i närheten som du kan samsas med

Jag ska skaffa får för att dom ska klippas jag vill ha ullen Tyst

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Annons:
MoaW
12/15/10, 12:40 PM
#7

#6 jo jag vet Flört tänkte om dom kunde gå ihop, men det låter ju dumt iofs Obestämd ahh, ja som så gärna vill ha djur bara, haha Tungan ute

joo det finns massor som har häst, men alla har elstängsel med inte såvärst många trådar. Vad jag läst så tar sig fåren gärna ut då… Tror inte dom skulle vilja dela heller Obestämd

jag hade också gärna haft ullen Skrattande men det blir ju mer jobb. Vi kan ju inte klippa dom själva…

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

[TheoA]
12/19/10, 11:09 PM
#8

Man kan ju faktist köpa Getter som inte rymmer… om man har mycket saker dom kan leka i T.ex ett däck som hänger i ett träd och pallar och tunnor och sånt och maaaaaaaaaasor med grenar och nerhuggna träd… Jag tycker du borde satsa på Jämtgetter eller Angora isället.. Angora rymmer inte så mycket men bockarna får stora horn,, Jämtgetter är väldigt duktiga på att rymma men et är ju alla Getter.. Hon jag tänkte köpa Jämtgetter ifrån hade Getter som aldrig rymde. Dom hade en jätte stor hage och gick med massa hästar.. Dom trivdes utmärkt :)

Lycka till :)

MoaW
12/19/10, 11:37 PM
#9

#8 jo fast vi kan inte ha så stor hage så det är därför jag är rädd att dom rymmer Obestämd den bllir långsmal också så även om man lägger alla klättersaker i mitten kan dom nog hoppa ifrån dom över staketet. Vi har ett stort sten rös i ena änden där dom kunnat få klättra, men ska vi hägna in det så måste vi sätta staket alldeles emot stenarna, då kan dom ju hoppa från stenarna…. dåligt med träd på den plätten också, tyvärr. Hade önskat vi hade haft så stort så dom kunnat fått en jättehage med precis allt dom vill ha Flört

HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.

Upp till toppen
Annons: