Annons:
Etikettoff-tpoic
Läst 1562 ggr
medde
12/30/10, 11:26 AM

Ihjälstångad av tjur

En tragisk händelse utspelade sig i Näsåker utanför Sollefteå. En 47 årig lantbrukare blev ihjälstångad av en tjur. Troligtvis hände det tror man att tjuren kommit lös och då lantbrukare skulle fånga in tjuren återigen blev han stångad.

Tjuren har tidigare visat sig vara svårhanterlig, Grannen var tvungen att avliva tjuren då räddningspersonal kom för att de skulle kunna komma fram til lantbrukaren.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Taxelina
12/30/10, 2:23 PM
#1

Det är otäcka och oberäkneliga djur, dessa tjurar. Det händer några liknande olyckor om året tyvärr.

Så fort dom visar den minsta agressivitet ska dom bort.

Hemskt tragiskt för de anhöriga.

[Emma-Rhino]
12/30/10, 7:16 PM
#2

ja ni. Vi måste bli ihågkomna om att det är farligt att hålla på med djur. Alla slags djur.

Hörde på radion för ett tag sen att just lantbrukare var de som enl statistiken oftare dör på jobbet än andra yrken.

Jag beklagar sorgen för de anhöriga =(

Emmma
12/30/10, 11:16 PM
#3

Hemskt håller jag med om! :(

"Tjuren har tidigare visat sig vara svårhanterlig" , eftersom just tjurar är väldigt opålitliga och farliga så borde den tagits bort redan då.

Tjuren hade alltså horn?

Våra tjurar har inga horn, men de väger iaf 1300kg!
Har alltid ett öga på dem när vi är inne hos dem.

Djur är djur, oberäkniga, de har egna viljor.
Precis som oss människor kan de också göra misstag..

medde
12/31/10, 12:44 PM
#4

Visst är det en tragiskt händelse. Mycket!

Vad jag hörde så var det just att dennan tjur visat "dåligt" humör tidagare, Men hur som helst är det en tradgedi

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[TheoA]
12/31/10, 1:56 PM
#5

Vi har haft kalvar som har stångat och hållt på sen födseln. Dom måste ha nåt fel …

medde
12/31/10, 2:03 PM
#6

Så är det ibland. men man ska aldrig till ett hundra lita på djur, och allra minst tjurar, hingstar med mera. Jag höll alltid min hingst till mig och lät väldigt sällan "flickorna" i stället pyssla med han.. Hingst är hingst även om dom är genom snälla. Jag hade ha i över ca 16 år. Då jag ägt han i 14 år så hände det en dag. Smack! Så satt han i min axel.. Okey inte för att han var ute efter att "plocka" mig, men i en reaktion och omvänd ilska så small det, har ett fint minne än i dag i form av ett är..Detta hände då jag även hade garden sänkt i min tillit till han. Fast man predikat annat till stallflickorna. Man lär sig så länge man lever

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Emmma
1/1/11, 10:45 PM
#7

#5 vi har flera kalvar som stångar och puffar på en som tokar som små, de har alla slutat efter sommarbetet. Tror de är ganska normalt med kalvar, men ja inte vet jag :P

#6 mitt russ var helt galen som hingst! han va hemsk, han högg, stegra och var förjävlig. en dag hoppa han upp på axlarna på mig och tog "stryp tag" och slängde ner mig i marken (ett under att ja inte skadade mig, de har ju en jäkla kraft). Så fort ja köpt hästen vart det kastering (leasade han bara då) och de vart en rejäl skillnad! om en han ska bestämma enheldel fortfarande..

medde
1/5/11, 12:52 PM
#8

#7 Jag behöll min som hingst hela hans liv. Då han var till en början för "blöt"  som hingst och kastrera skulle inte bli nog så bra för travbanan. Man har var hingst, inte alls stökigt och bråkig på något sätt. Då han gick i hagen så ropade han enbart på "sina" flickor och slängde lite med hans långa man. Ett pärla till hingst.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Emmma
1/6/11, 7:34 PM
#9

#8 jo din herre var ju rätt gammal också då.
min va rena ungkarln på 4år som vart galen såfort han såg en annan häst ;) och annars också för den delen..

medde
1/6/11, 7:49 PM
#10

#9 Visst fick han en bra ålder, men hade han genom alla åldrar som slyngel, ungtupp samt gentleman! Alla tider hade sin tjusning

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Upp till toppen
Annons: