Annons:
Etikettvilt
Läst 3426 ggr
medde
2011-01-06 20:19

Ang kanin annons

Var inne på Blocket och kikade runt lite, hittade då på den här! Inte ser denna annons helt okey man ser till kaninerna bästa? Vad kan man säga?

Länk

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
[Emma-Rhino]
2011-01-06 22:46
#1

nä verkligen inte! Alldeles för trångt ju! Min hamster har större bur! Skandal, verkligen. Sen buren bredvid också. Usch och fy. Borde bli anmäld. Lagen säger väl att det är alldeles för litet!

[TheoA]
2011-01-07 01:08
#2

Kanin annons..Jag kan tyvärr inte öppna länken, men jag hittade en annan annons med en kanin!!! Den har ju inge spån!

[Emma-Rhino]
2011-01-07 09:51
#3

uscha. Får man ens skänka bort djur?

sissie
2011-01-07 10:01
#4

#0 Säkert en sådan där massuppfödare som bara ska tjäna pengar. Alldeles för många kaniner på litet utrymme. Buren är nog lagom för en kanske två dvärgkaniner. Svårt att avgöra på bild men deffinitivt inte för en hel flock. Och när de är 4 månader så tror jag dessutom att de är könsmogna också.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

medde
2011-01-07 11:26
#5

För mig ser det inte bra ut vilket som, Bara en hög kaniner i en bur..

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[TheoA]
2011-01-07 15:20
#6

Kan nån ge Adressen så jag kan klistra in den?

Annons:
[TheoA]
2011-01-07 17:25
#8

#7 Fy f*n så dom har det! marken är ju helt brun av bajs!

[Emma-Rhino]
2011-01-07 18:05
#9

#8 och trångt! =( Men man hoppas att ingen seriös "uppfödare" har det så…

medde
2011-01-07 20:53
#10

#8 Nu ser du varför jag reagerade.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Lorita
2011-01-08 10:37
#11

Annons 1:

för mig ser det ut som om kaninerna står på torvmix och vad vilden beträffar så kan det var till fälligt som dom är i samma bur just för att få alla på en bild.

100 kr kaninen är inget man blir rik på så jag tror inte det är mass-uppfödning för pengarnas skull.

Annons 2:

Spånen är ren och bilden är troligen, tagen när dom rengjort buren och inte heller här är det för att bli rika då den skänkes med bur.

Jag blir irriterad över hur man kan länka till annonser och diskutera folks djurhållning, utan att dom kan försvara sig.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




medde
2011-01-08 11:35
#12

#11 Okey att blir irreterad. Men är det okey att sätta in så många kaniner i en och samma bur även för att fota samt att dom är nog med all säkerhet även könsmogna. Kan inte vara bra för kaninerna även om dessa ska visas upp för ett foto till en annons.

Försvara sig jo på ett sätt rätt, men då vi även tagit upp djur som farit illa`på till exempel gårdar., Ska vi sluta med det också eftersom ägaren inte kan försvara sig här på sajten?

Ps, Att även fetmarkera visar in del ilska,vi kan nog diskutera saker på en vänlig nivå hoppas jag Ds

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Emma-Rhino]
2011-01-08 11:39
#13

#11 jo, det ideala hade varit att de kunnat försvara sig. Och visst kan det vara så att de är i samma bur just för att få alla på bild. Det vet vi inte men tycker personligen att det är misstänkt.

Matskålarna är fulla med skit, ingen mat och riktigt äckliga likaså vattenflaskorna som ser rätt tomma ut.

Sen tog de 200kr per kanin först, jag ser iaf 8 kaniner vilket betyder 1600kr. Vilket jag skulle tycka var roligt att få extra då och då. Kaniner producerar sig rätt snabbt.

Men att diskutera en annons eller dylikt när det gäller djurhållning kan jag tycka är rätt harmlöst.

Annons:
[Emma-Rhino]
2011-01-08 11:40
#14

#12 haha, vi skrev samtidigt =)

medde
2011-01-08 11:42
#15

#14 Såg det , men jag var någon minut före digFlört

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Lorita
2011-01-08 14:20
#16

hade dom haft det smutsigt och varit så trångt till vardags så hade dom inte varit vita, det bruna ser ut som rester av mat. Ingen som tänker på att fotot kan vara taget när dom andra burarna rengörs?

Att skriva om folk och folks djurhållning utifrån foton och annons är inte harmlöst, det är tråkigt och onödigt.

Jag har djur och vet hur lätt torv kan missförstås som skit tex, för mig är det så naturligt att botten är mörk hos hästarna när jag använder torv att jag inte skulle tänka på det om jag tog en bild.

1600:- det räcker inte långt om man räknar mat och strö. Sen skulle gullig bild med Kaninen på en filt sälja mycket bättre och då är det inte sagt att den kaninen bor bra normalt.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




medde
2011-01-08 14:32
#17

Men hur man än vrider och vändre så finns det människor som föder upp kaniner enbart till försäljning, så att proffen inte är på topp så säljs det dagligen kaniner från rena försäljare.

Att man andvänder torv och det ser smutsigt ut, tror jag faktiskt de flesta vet om då vi alla har erfarenhet av djur. Vidare skriver du en kanin på en filt skulle sälja mycket bättre, visst jag håller med dig fullt ut på den saken. Men varför då inte göra det bästa man kan och inte andvända sig av den sämre varianten.

Att kaniner blir smutsiga i att gå på torv, håller jag intre med dig till fullo. Jag hade en inakodring i stallet som hade just enb vit kanin hos sig häst. den var alltid kritade vit.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Lorita
2011-01-08 14:51
#18

#17 nej dom blir inte smutsiga av torv utan av smutsigt strö och dessa kaniner är vita, hade dom bott trångt och smutsigt så hade dom varit lite gultonade.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




medde
2011-01-08 15:20
#19

Visst har dom blandat det ser man på bilden, även kanin på takey har gul tass. Kaninerna är dock könsmogna och det tar en sekund för en kanin att göra flera kaniner. Jag har min uppfattning och du har din. Vilket är bra att man står för sitt. Men nu lägger jag ned detta då vi ändå har våra egna uppfattningar och står vi dom.

Mvh

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Fridaaaa
2011-01-10 03:03
#20

Hade diskution om det på kanin.ifokus och nej det är inte lagligt att ha så många i en såpass liten bur. Hona med kull som är max 4 månader får bo där, men inte så många.
Plus att den rasen inte alls är ovanlig :)
Kaniner måste ha sitthylla med som ALLA kaninerna ska få plats på:P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
medde
2011-01-10 11:00
#21

#20 Tack för ditt svar!

Det är väl även det jag "hakade" upp mig på. för många i en bur samt dom var med säkerhet könsmogna. Vilket kan inte vará bra.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Fridaaaa
2011-01-10 11:02
#22

#21 Precis, och en kanin kan bli könsmogen vid 3-4 månaders ålder. Hoppas han har honor för sig och hanar för sig

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

medde
2011-01-10 11:04
#23

#22 Tror inte det i den högen, men hoppas kan man ju göra. För det blir snabbt flera kaniner…

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Fridaaaa
2011-01-10 11:08
#24

#23 Förmodligen inte. Ja kaniner är snabba

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

medde
2011-01-10 11:13
#25

#24 Då du kommer från kaniner . vill jag passa på att fråga dig. Vad är godkända mått på en bur då med  ja 2 stycken kaniner i. Sitt hylla måste då även finnas i buren?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Fridaaaa
2011-01-10 12:53
#26

#25 Japp det gör jag,haft kanin sedan jag föddes:=)
ja dem måste ha sitthylla:) eller ett bo som dem kan sitta på och gå in i, och dem ska kunna sitta under sitthyllan med.

Lagligt mått för 1 dvärgkanin är 0,5 kvm, dvs. 100X50X50 cm för en kanin :) För 2 dvärgkaniner (under 3 kg) är lagliga måtten är det 0.5kvm plus 0,25kvm men jag tycker att det är alldeles förlite :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Emma-Rhino]
2011-01-10 13:31
#27

#26 jag tycker alltid de lagliga måtten är för små när det gäller alla bur djur.

Annons:
Fridaaaa
2011-01-10 13:44
#28

#27 Ja det tycker jag med:) En bur som är 100x50x50 är godkänd för 3 marsvin vilken jag inte tycker är acceptabelt

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

medde
2011-01-10 15:55
#29

#26 Tack för infon=)

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Emma-Rhino]
2011-01-10 17:11
#30

#28 min guldhamster har en hemmabyggd på 100*80 cm, för jag blev så trött på att ala köpeburar var så jäkla små.

Lorita
2011-01-10 18:58
#31

Det är faktiskt roligare att ha djuren i stora burar så dom kan röra sig och man kan sitta och observera ute dom rör sig, det är lättare att hålla rent en stor bur också

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




medde
2011-01-10 19:17
#32

Har precis köpt mig ett större terrarium då mina ormar "växt ut" det andra. Lagligt var det, men inte nog bekvämt enl mig..

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Emma-Rhino]
2011-01-10 19:29
#33

#32 åh ormar är så fina. Min dröm är att bygga ett terarium med akvarie i "bottnen" och inreda som en djungel och sen ha en trädpyton. Men min bror har extrem ormskräck så lär inte bli av.

Ju större ju bättre!

medde
2011-01-10 19:35
#34

#3 Jag har "bara" majsormar. Men det är exkat lagom för oss härhemma. Vi har 5 stycken varav en sparade vi från våran egen kull. Kul att spara något från sitt eget.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
[Emma-Rhino]
2011-01-10 19:39
#35

hade majsormar som liten. =) De är riktigt fina och som du säger helt lagom.

Men växte upp med en tigerpyton som vi fick som nykläckt och han är nu på ölandsdjurpark som sveriges största orm nästan. =) Kul å följa de.

medde
2011-01-10 19:44
#36

#35 Då har han det ju bra!

Visst är majs toppen, gillar dom och som vi sa!" Lagom orm..

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[TheoA]
2011-01-10 19:57
#37

Min lilla kanin bor inne hos hönsen, han har en jättestor bur med en hylla med ett hus under, En tunna, En liten julgran :), Massor av hö, Massor av grenar, Och såklart matskål och vattenskål :) Buren är på 4 kvadratmeter, men han tycker att det är för litet. Han vet hur stor världen är, för han har vart ute på så många äventyr Oskyldig

Fridaaaa
2011-01-11 11:58
#38

#29 vsg :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Rita-S
2011-01-11 21:37
#39

Jag skulle aldrig hålla kaniner på det sätt som ovan. Det kan finnas hundra anledningar för att dessa bilderna visar kaniner i den buren, exempelvis att sätta i hop dom för att fota, dom sitter i en temporärbur medans den ordinarie tvättas osv, men det är inte okej att ha kaniner så..

Dock vill jag inte ställa mig till doms över någon med enbart en bild som bevis. Man vet ju inget om det bak bilden..

Men, gällande måtten enligt djurskyddslagen så är det enbart minsta tillåtna storlek. Mindre än som så får det inte vara. Jag skulle nog heller forsöka ha mycket större burar om jag har kaniner i framtiden, så att dom har mycket plats att skutta runt på.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Fridaaaa
2011-01-12 13:57
#40

#39 Ja de minsta måtten man får ha tycker jag är lite för små

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: