Annons:
Etiketterfårgetter
Läst 3905 ggr
oh-la
1/8/11, 10:54 PM

några frågor om får

hej hej!

har varit här inn eoch kikat lite och tänkte ta chansen att få svar på lite frågor jag har. förhoppningsvid kommer jag och sambon om några år flytta till hus, och vi är överens om att det kommer bli på landet och gärna med lite mark. skulle  så gärna kunna försörja oss med gårdkött från egna djur och tanken är väl kanske lite köttkaniner och Höns förutom fåren. dock är ju jag en blödig stadsbo som på min höjd har klappat köttdjur, aldrig varit med vid slakt eller liknande, så min fråga är, hur gör ni med köttdjur vid slakt? skickar ni iväg era djur eller slaktar ni hemma. kaniner och kyckling skickar man ju rimligtvis inte iväg :P men hur är det med Lamm? är hemskt nyfiken på hur man löser detta på bästa sätt.

Annons:
Fridaaaa
1/10/11, 3:05 AM
#1

Min pojkväns mamma och styvpappa skickar iväg sina kor och får till slakt, eller ja fåren kör dem själva, korna kommer slaktbil och hämtar.
Kaniner brukar man göra hemma och likaså hönsen, men man kan skicka dem till slakt. Men vanligast att man gör det hemma.

Personligen kan jag inte äta det djur jag fött upp eller träffat levande

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Emma-Rhino]
1/10/11, 1:34 PM
#2

kan tyvärr inget om det. Men vanligast är nog att man skickar iväg sina djur, om man inte typ slaktar för privat bruk.

oh-la
1/10/11, 2:30 PM
#3

fast det är egentligen just slakt för privat bruk som är intressant. skulle kunna vilja vara självförsörjande i så stor utsträckning som det går när det kommer till kött. skulle kännas bäst och mest etiskt eftersom jag inte är intresserad av att bli vegetarian. till på köpet är jag intresserad av att lära mig jobba med fårskinnen och pälsen, men då får man nästan lära sig flå hemma…

kyckling känns inte lika meckligt som får, men även där skulle det ju vara bra att veta vad som gäller. samma sak med kaniner. man kanske skulle kunna få hjälpa till hos någon som har får, och kanske vara med vid någon slakt? tror även att det kan vara bra att vara med när man flår, för det är, efter vad jag läst på alternativ, inte helt lätt.

Lorita
1/10/11, 4:02 PM
#4

#3 jag är på väg att skaffa får, dom komer jag köra till slakt och ta tillbaka kött och skinn. Fåren skaffar jag mucket för ullens skull och för att dom ska växelbeta med hästarna mina.

ev. blir det kaniner och Höns, då tänkte jag fråga en jägare jag känner om han vill slakta åt oss och få del av köttet.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




oh-la
1/10/11, 4:49 PM
#5

#4, det låter ju som en smidig lösning. vi har ju jägare som vi känner också, så det är ju ett alternativ. annars känns det som det skulle vara mest skonsamt att slakta hemmavid. inga transporter o.s.v. sedan har jag läst om flera som fått sin skinn förstörda eftersom slakterierna vinchar loss skinnen.

annars är det ju den helt klart lättaste lösningen att köra djuren till slakt. löser många problem…

Vattnadal
1/10/11, 5:04 PM
#6

Om du ska ha köttet själv, dvs får gårdsbehov, får du ju slakta hemma. En jägare kan säkert hjälpa till första gången, om du inte känner en slaktare.

Vi har hittills bara nackat en tupp, men är ev nära att ta en kanin nu, och 2 tuppar till i vinter. Vi hade tur och fick bara tacklamm första året och har behållt alla till vidare avel, samt har folk som vill köpa livdjur av nästa laddning Lamm. Fast det blir nog nåt bagglamm till slakt, då vi betäcker 6 tackor nu.

Vi har turen att få ett nystartat slakteri bara 1-2 mil från oss, där de kommer att ha tillstånd för allt utom kanin och fågel, och de kan vi klara hemma själv. När det blir gris kör vi även dem, till slakteriet, tror jag. Fast å andra sidan har jag en arbetskamrat som jobbar i chark och har väldans mycket kunskaper om flå, stycka od, och hennes karl är jägare, så vi kan ta hit dem om det bara är ett djur som slaktas för eget bruk oxå, och ge dem något som betalning för jobbet.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
Lorita
1/10/11, 6:57 PM
#7

#5 jag tror jag hittat ett slakteri som är måna om att djuren slaktas humant och ser skinnet som en tillgång för djurägaren och det är inte alls långt att köra. Slaktar jag så så har jag också fördelen att jag kan ge min dotter kött lagligt + att jag slipper ta hand om resterna på gården, gräva ner fårskallar och inälvor har jag ingen lust till.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning




Vattnadal
1/10/11, 7:38 PM
#8

#1 Jag är precis tvärtom, äter inte kött, men ska prova med egna djur, då jag vet att de mått bra.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

oh-la
1/11/11, 10:20 AM
#9

#7 så skulle jag helst vilja ha det också, av många skäl. för det första tror jag att det är bättre att hitta en liten slaktare som jag vet avlivar, flår, och kan hjälpa mig med styckning så det blir bra. hela min idé faller ju om jag inte får till det eftersom jag vill kunna ta tillvara på så mycket som möjligt och få det så bra sommöjligt hela vägen för djuren. sedan är jag som sagt rätt blödig, och jag tror att det skulle hjälpa mig om jag visste att djuren avlivas hos någon som vet vad han/hon gör, och det gör inte jag.

#8, jag tänker på exakt samma sätt. i dagsläget kan jag inte riktigt försvara mitt köttätande, och jag vill inte att min ungar bara ska se en köttbit i kyldisken. tycker det känns viktigt både för mig och mina nära att veta att djuren för det första haft det så bra som möjligt, och att man faktiskt är så ärlig att man ser det djur man äter hela vägen. tror det gör mycket för ens sätt att se på djur…

Fridaaaa
1/11/11, 11:57 AM
#10

#8 hehe okj ja alla är vi olika. visst jag vill med att köttet jag äter ska komma ifrån djur som levt och mått bra:)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: