Annons:
Etikettoff-tpoic
Läst 3029 ggr
medde
1/14/11, 10:08 AM

EU vs Vargjakten

Nu under lördagen kommer vargjagkten att påbörjas. Detta trots varningar från EU. Det är runt hela 6 500 jägare som vill vara med och skjuta de 20 vargar som tillåts att skjuta av. Men hur många kommer det att skjutas av våran stam undrar jag. Tror att det kommer bli överskjutning i år igen. Två stycken är skjutna i år redan i skyddsjakten. Så stammen kommer att minska radikalt i år.

Om cirka 2 veckor kommer och som jag hoppas ta det första steget med att dra Sverige innför EU domstol.

Jag erkänner att det här inlägget är skrivet av en som inte står bakom jakten på varg, och hoppas på en procces i EU domstol, dvs om vi inte ändrar oss själva har i landte om jakten

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Anders 50
1/14/11, 11:08 AM
#1

Skulle förvåna mig om det blev så.  Läs.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

medde
1/14/11, 11:53 AM
#2

Ska försöka att få Läs LCIE-rapporten (doc-fil) öppnad så jag även kan läsa den.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Taxelina
1/14/11, 3:42 PM
#3

Jag tycker det är rätt intressant och väntar med spänning hur det blir.

Och eftersom jag har lite inblick i det här med vargjakten förra året så tycker jag nog att den gick väldigt bra.

Varför göra en sån oerhörd stor sak av det här?  Om alla la ner samma energi på att hjälpa alla på Haiti eller de andra drabbade länderna så skulle nog världen se lite bättre ut än den gör i dag.

Titta på aftonbladets websida idag. Jag tänker inte länka den eftersom jag inte vill hjälpa till att ge reklam till galningarna.

Helt sjukt. Så all denna hysteri blir ett energipiller till alla kriminella som inte har ett dugg intresse för vargen utan bara vill ha uppmärksamhet och bråk.

medde
1/14/11, 6:34 PM
#4

#3" Varför göra en sån oerhörd stor sak av det här?"

Ursäkta mig!

Det inte är okey att blåsa bort en ganska stor del av våran Vargstam som finns. Jag lägger min energi på det jag anser är viktigt, inte nu för jag säger att Haiti är oviktg. Men för det har hänt ska jag då strunta i vargarna? Jag är "mer än lite" engagerad i den olagliga Japanska valjakten också. Hade jag en möjlighet så kan jag lova dig att jag var med ute på det antarktiska havet och hjälpa de tappra hjältar som är där i denna nuet!Men jag stödjer dom med allt jag kan och har möjlihet till. Men nu åter till vargarna..

Det finns över 20 länder som har större stam än vad vi har här i landet, Stammen här är redan på tok för liten för att jägare ska ut och leka Rambo i skogen.

Eftersom jakten strider helt klart mot  mot EU:s naturvårdslagstiftning. Så välkommanar jag att detta kommer tas upp i EU domstolen. Även imot är Världsnaturfonden WWF, Naturskyddsföreningen och organisationen djurskyddet Sverige och så medde och många andra!

Att ta upp energi piller och Haiti med mera =Fel

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Taxelina
1/14/11, 6:48 PM
#5

Ingen idè att ta en sån här disskution längre. Vi blir bara osams och det är absolut inte meningen. Eller hur…?

Du vet en sak och jag vet en annan. Vi lever i två helt olika världar. Jag i min och du i din. Det tänker jag fortsätta med.

Du ser på vargens bevarande och jag ser på glesbyggdens OCH vargens bevarande. Jag månar om allt liv. Och även  många friska hundrasers bevarande. Mycket kommer med tiden att försvinna ser du. Mycket av vår kultur historia kommer att försvinna ju fler rovdjur vi får. Svenska urhundsraser kommer sakta men säkert att försvinna. Svenska lantraser så som kor, grisar, Getter, Höns kommer försvinna. Men det syns inte så tydligt nu, men vänta och se… På hundraserna syns det redan.

 Så jag lägger ner den här disskutionen nu.

Anders 50
1/14/11, 6:56 PM
#6

#5 Du glömde nämna att livskvaliteten försvinner för folket i de "drabbade" områden!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Annons:
medde
1/14/11, 7:07 PM
#7

#5 Som jag sagt. Välkommnar EU och dom andra som är imot detta. Visst ser jag ett bevarde av vargen. Anser vi har inget rätt att leka moder jord och till slut utrota så gott som en så liten vargstam som vi har här i landet.

Du säger du ska lägga ned diskutionen men dock ändå så talar du vidare, om lantraser och även hundar ska dö ut. Vi jobbar bra i landet för bevarandet av våra egna lantdjur. Hundar är många av "urhundsraser på väg upp inte ned. Men många hundraser är så sönderavlade att dom har svårt att få rätsida på sin egen avel. Vet har sabbat det? Människan självklart.

Hundar i dagensläge som har tumörer. Ep, sköldkörtelfel.etc…

Tro inte att jag är enbart ett sthlms bo som inte satt min fot på landet. Även jag kommer från landet och glesbygden. Med både jägare och djurbruk inom familjen.

Osams behöver man inte bli! Inte jag i alla fall….

Men visst du och jag har nu med detta inlägg lagt ner denna diskution. Den önskan respekterar jag från din sida.

Vi ses i en annnan tråd under trevliga former

Mvh

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Anders 50
1/14/11, 7:51 PM
#8

#7 Du säger att du kommer från landet, fanns det gott om varg runt gården där du bodde?

Hade ni mycket rovviltsstaket runt djuren och hur gick det för jägarnas hundar och jakten i övrigt, med varg på skogen?

Vågade folk ha barnen ensamma ute i skogen väntandes på skolbilen?

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

medde
1/14/11, 8:11 PM
#9

Nope det gjorde det inte,

Det vet väl  du!!!, Då vi talat om det i e ntråd var jag kommer ifrån. Så varför även fråga denna fråga? Jo för att du ville få även din röst hörd och ge mig en känga för jag försvarar vargen.

Har ej sagt heller ej påstått det heller. Men det gör mig inte "ovan eller okunning ang våra svenska vargar, Har deltagit aktiv i vissa projket med våra vargar här..

Vargutrotare klagar. Varg bevaren försvarar enklet!

Men har man djur så är det inte på något sätt rätt att plocka ner en vargstam för dom jagat tamdjur.  Jösses ska vi plocka bort alla djur som inte faller oss i smaken. Ska det bara vara tamdjur i landet? Hundar hade vi ja! Jakthundar också ja! Förluster vart det också ja! ,och  inte vill jag döda alla djur av den sort som dödade hunden. 

Vargar attackerar nog inte barn vid skolbussen. större risk en pittbull gör det, men vi kan väl skjuta av dom med!

Vidar kom vi överänns om att "lägga ner" denna diskution ovan. Men visst kan vi köra vidare,int emig imot alls. Men att svara på frågor som någon redan vet. Betackar jag mig för!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Anders 50
1/14/11, 8:42 PM
#10

Oj då!  Eftersom du i svaret till Taxelina verkade ha erfarenhet av att bo på landsbygden med varg så ville jag bara kolla om du hade samma erfarenhet som de har som jag känner som bor i vargreviren.

Och förresten så har jag inte deltagit i någon överenskommelse om att lägga ner nåt, men det kanske är bäst att göra så då.

Inte bra för blodtrycket att hetsa upp sig, och det är ju helg och allting!

Hoppas nu bara att allt går bra i morgon! Vilken sida man än står på!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

medde
1/14/11, 10:05 PM
#11

Har läst mina inlägg åter igen och jag kan inte finna där jag skriver att jag har haft varg inpå knuten jag bor. Därimot skrev jag:

Tro inte att jag är enbart ett sthlms bo som inte satt min fot på landet. Även jag kommer från landet och glesbygden. Med både jägare och djurbruk inom familjen.

Därimot skrev jag i inlägget efter ditt jag :

 Men det gör mig inte "ovan eller okunning ang våra svenska vargar, Har deltagit aktiv i vissa projket med våra vargar här..

Vidhåller att även om det finns ett vargrevir i min närhet så ska det skjutas. Vidhåller är imot vargjakten och välkommnar EU domstolen mot Sverige

Är inte arg eller högt blodtyck alls, svarar lika som jag fick, då vi ändå talat om var jag kommer ifrån. och imed det så tyckte jag det var en halvdum fråga var jag bodde och hur det var med vargrevir. Då vi dock varit ganska "nära" grannar i en del av vårt land. Så vet vi nog bägge två hur det är med varg i området.

Trevlig helg

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Taxelina
1/14/11, 11:02 PM
#12

#6 Tack, det glömde jag. Igentligen det viktigaste av allt.

#7 Måste hoppa in och rätta till lite här. Det är inte på grund av sjukdomar våra lantraser och ursvenska hundraser försvinner. Du missuppfattade mej rejält där. Det är på grund av rovdjurs trycket givetvis. Vem föder upp fjällkor till exempel, om dom bara blir tagna av rovdjur och man inte får den ersättning djuret är värt. Och då räknar jag inte köttpriset utan att det faktiskt är en vän man förlorat. Det går inte att sätta ett pris på. Jakthundar som ingen vill avla på , för att det inte är någon idè längre att jaga med dom. Finns många exempel.

Det var det jag menade.

medde
1/15/11, 2:35 PM
#13

Statistik för hundar som blir dödade:

Hundar dödade av varg har sjunkit

från 23 stycken ner till 11 stycken.
Hundar dödade av vildsvin 83 stycken
Hundar dödade i trafiken 713 stycken
Hundar som blivit skjutna 12 stycken,

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Leffe
1/15/11, 4:42 PM
#14

#3 Vad har Haiti med våra vargar att göra. Har de varg där också som jägare vill utrota. Det är i så fall deras sak och inte vår. Vi har vår egna vargstam att ta hand om.

Menar du jordbävningsoffren så har jag bidragit med det jag kan pengar. För bevarande av vår vargstam har jag bara talet att tillgå.

Sedan anklagar du mig att vara kriminell och ute för att söka bråk och uppmärksamhet för att jag skriver i detta forum så KRÄVER jag en ursäkt

#5 Vargen tillhör också vår kulturs historia

#8 Jag har ingen erfarenhet, men jag känner på mig att det är större risk att barnet som väntar på skolskjutseb ebsam har större chans att råka ut för en pedofil eller andra otrevligheter än att bli drabbad av en varg

medde
1/15/11, 4:53 PM
#15

#3 Jag skulle gärna vilja ha en förklaring på detta du skrev i inlägget + en fråga.

"Helt sjukt. Så all denna hysteri blir ett energipiller till alla kriminella som inte har ett dugg intresse för vargen utan bara vill ha uppmärksamhet och bråk."

Vilka anser du är kriminella? För mig är det ett hårt ord att kalla någon eller några kriminella.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Emma-Rhino]
1/15/11, 11:40 PM
#16

håller med #14 & #15.

Haiti och andra länder får en massa pengar skänkta till sig. Men om det är sådana liknelser du vill ha så undrar jag varför ingen pratar om alla människor i Sverige som har det pissigt både ekonomiskt och fysiskt.

Då är det ju sjukt att lägga ner energi på andra länder när det finns rakt under näsan här hemma.

Sen är det en diskussion ang vargbeståndet här och det enda du kommit med Taxelina är att vi inte ska lägga energi och tid på det utan skänka pengar till andra länder. Och nåt om hundraser…?

En het diskussion är väl inte att bli osams. Personangrepp däremot vill vi inte veta av på den här sajten eller antydanden utan grund. Så som det om kriminella som jag inte fattade ett dugg av.

Mezzzanina
1/16/11, 2:33 PM
#17

Det är FRUKTANSVÄRt det som händer med vår vargstam just nu.En väninna till mig jobbar som biolog och forskar just om den Svenska vargstammen.Förra året hette det att vi var tvungena att skjuta av vargar för att det var inavel.Men när väl vargarna var skjutna så visade det sig att det inte var så stor del av inavel som tidigare sagts.Bara det är fruktansvärt.Tänk om vi skulle ta och skjuta av den del av vår befolkning som består av inavel.Då blir vi nog inte många kvar till slut.

Min vänninna som är biolog har kämpat ändå upp i EU med detta med årets varg jakt.Och även om jakten nu har pågått så är ändå inte sista ordet sagt i denna fråga.

Under tiden så lägger jag med två listor som ni som inte tycker att vi skall skjuta bort den Svenska vargstammen kan skriva på.

Här är den ena som är Svenska rovdjursföreningen:

Svenska rovdjurföreningen

Mezzzanina
1/16/11, 2:35 PM
#18

Och här kommer länk nummer två:

Det är naturskyddsföreningen.

Naturskyddsföreningen

medde
1/16/11, 2:42 PM
#19

#17 Hej!!

Tack för dina ord och länkar. Kommer genast klicka mig in och skriva under.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Mezzzanina
1/16/11, 3:47 PM
#20

Vad jag har hört och läst så har inte EU gett grönt ljus för jakten av varg i Sverige i år.Det kommer att bli intressant att följa upp detta vad som kommer att hända nu när Sverige gjort detta utan att EU godkänt det.

Annons:
Taxelina
1/16/11, 8:06 PM
#21

Hoppas jag aldrig behöver säga "Vad var det jag sa"Flört

 Jag kommer tillbaka när jag ser att det är några kloka och pålästa jag kan föra en disskution med och inte bara få läsa länkar som andra skrivit åt er. Att ni kommer med egna erfarenheter.

  Kramis på erSkrattande

Leffe
1/16/11, 8:13 PM
#22

#21 Det här har jag läst på en hemsida

"Mitt måtto är att man ska respektera andras åsikter och inte klanka ner på andra som tycker annorlunda om saker och ting. Vi är alla unika individer"

Hur stämmer det för dig  nu

Sedan väntar jag fortfarande på ursäkten för att du säger att jag är kriminell

medde
1/16/11, 8:13 PM
#23

#21 Dubbelpost!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

medde
1/16/11, 8:24 PM
#24

#21 Då Taxlina låst sin personliga sajt vill jag medela följande pm tyvärr öppet på sajten.

  • Göra personliga påhopp eller vara otrevlig mot någon

  • Respektera andra uppfattningar än dina egna

  • Bemöta sakfrågan och inte kritisera den som skrivit inlägget

  • Vara hövlig
    Många ämnen kan vara känsliga, hantera dem därför med respekt för dina medlemskamrater

Så jag med detta vill jag påpeka till Taxlina att en varning är utdelad, och ber nicken hålla sig till sajten regler. Detta gäller även om man ej är medlem på sajten lantdjur,

Mvh medde

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

fliza
1/16/11, 8:31 PM
#25

Jag tyker vargjakten borde avslutas. Haiti kan man ge pengar till om man vill det har jag gjort förut men just nu handlar det ju om vargjakten, eller???

Medarbetare på Barnens iFokus. Jedward iFokus JEDWARD

Edward: "John was on this earth before me, it was like oh look it's a boy...oh look it's John and Edward!"  JEDWARD 

 

[Emma-Rhino]
1/16/11, 9:03 PM
#26

#21 Men vilka erfarenheter har du kommit med ????!!!!!

"Och eftersom jag har lite inblick i det här med vargjakten förra året så tycker jag nog att den gick väldigt bra." Vad gick bra? Vilken inblick har du? Ge mig gärna svar innan du kommer och säger att jag inte har erfarenheter, jag har kommit med mer fakta och argument om vargen än du.

JAg har ärlig talat inte fattat ett dugg av dina inlägg, och inget du sagt har haft med varg att göra. Du har pratat om Haiti, hundar och kallat oss kriminella. Inget du sagt har försvarat vargjakten. Det du hade läst ville du inte länka till och den faktan vi skrivit har du inte argumenterat emot utan bara sagt att vi har fel.

Vad vill du ha för erfarenheter? Pga allt hat mot vargen finns det inte några vargar att få erfarenhet av!

Det här är faktiskt första gången som jag blivit förbannad under min tid på iFokus och jag har haft många heta diskussioner.

Mezzzanina
1/16/11, 10:31 PM
#27

Min väninna som är biolog driver detta upp i EU nu.Så jag har en hel del fakta och jag nogrant följer henne både personligen och även via Facebook.

Tyvärr har det vart så att när jägarna har känt att det finns folk som har riktig fakta om vargstammen i Sverige så sänker de sig så lågt som olika hot.

Tur nog så finns det många modiga människor som struntar i hoten och  som står upp för vargstammen och kämpar.

Jag har vart med och skrivit på många forum nu och det enda som jägare och varghatare har att komma med är lösa fakta som inte alls har forskats på.

Jag känner oerhör beundran för de mogiga killarna som gav sig in med fyrverkeri och störde jakten.Och lika dant idag räddades 10 vargar genom att aktivister fick dem över Norska gränsen.Beundransvärt!

Annons:
Mezzzanina
1/18/11, 1:03 AM
Leffe
1/18/11, 1:10 AM
#29

Jag har hört något om att jakten är polisanmäld också. Kanske för djurplågeri, men jag är inte säker

Mezzzanina
1/18/11, 1:20 AM
#30

Även jag tror att den är anmäld.Men jag vet inte säkert.

[Emma-Rhino]
1/18/11, 10:40 AM
#31

Även om det skulle vara rätt så görs det helt fel. Vi får inte tillräckligt mycket information tillexempel. Politikerna är splittrade, är det rätt är det fel?

Men med tanke på hur allt går till så är det inte tillräckligt bra genomfört. Jag vill kunna läsa en rapport eller dylikt om detta. Deras mål, anledning till jakt, genomförande och så vidare.

Det hade varit mer seriöst om de pekar ut vargar som ska skjutas, gamla eller sjuka. Och att det finns inavel i de svenska vargarna är väl självklart med tanke på att det inte finns så många att tillgå.

pnilla99
1/18/11, 10:47 AM
#32

Liten fråga bara…Hur kommer det sig att våra lantraser har klarat sig fram till modern tid, när vi faktiskt historiskt har haft en stark vargstam? Att många av dem gick ner i antal och tom nästan utplånats beror ju på styrningen av lantdjursproduktionen mot mer "produktiva" raser.( Då inte att tolka att jag anser denna styrning var rätt, men men…)

Rita-S
1/18/11, 5:18 PM
#33

#32 vi kanske kan ta lantraser i en egen tråd :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

740tjejen
1/21/11, 12:19 PM
#34

Blev hotad på facebook att jag skulle skjutas och att hästjävel skulle bli vargmat. Bara för att jag skrev att jag vill ha kvar vargen. Båda som skrev detta är jägare. Bor vid kroppefjällsreviret.

Har stött på 3 vargar som mest de titta inte ens på mig. haft varg som gått igenom hästhagen utan att titta åt hästarna vid flera tillfällen.

Ne möter hellre vargar än en älgko med Kalv.

Annons:
pnilla99
1/21/11, 1:55 PM
#35

#33 sorry! Glömde ange vilket inlägg jag svarade/syftade på…Mitt inlägg #32 var bara en reflektion över inlägg #5Skäms

Det är ju många människor som anser att vargen ska utrotas för att många hundar,lantdjur osv blir attackerade, men med statistik kan man ju visa vad man vill. Det är ju betydligt fler tex hundar som stryker med i andra situationer (här skulle jag bara vilja föreslå en titt på vildsvinsattacker fa vid jakt i södra sverige)

Jag hoppas innerligt att EU skyndar på sin utredning för att balansera upp debatten och förhoppningsvis få ett stopp på eländet.Flört

Rita-S
1/21/11, 2:12 PM
#36

#35 ingen fara :) jag öppnade en ny tråd om just lantraser och det!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Mezzzanina
1/23/11, 9:26 PM
#37

Se programmet Agenda ikväll kl 21.15

Sista vargjakten?I snat ett år  har EU-kommissionen försökt stoppa sverige att jaga varg.Allt talar för att Sverige nu anmäls till EU domstolen.Reportage och intervju med miljöminister Anders Carlgren (C)

SVT 2 och SVT play Söndag 23 Januari kl 21.15

[Doglovers]
1/23/11, 11:36 PM
#38

Aj sjutton, det missade jag. Vad synd.

Jag hörde att en känd vargforskare påstog att det dödats 80 vargar förra året!!! Hur går det ihop då? Måste vara falskt rykte. Går så många.

Om vi har 210 vargar. Och 80 dödats under ett år. Och ändå får det skjutas 20? i år igen. Jag får inte ihop det riktigt. Det kan aldrig stämma. Och 15 vargar sköts på 2 dagar. Det måste finnas fler.

Eller är det så att det är bara 210 vargar som är märkta av alla vargar som finns här? Är det någon som vet?

Mezzzanina
1/24/11, 9:13 AM
#39

Det går att se på SVT play igen.

AndersCarlgren stod och drog en massa dåliga ursäkter som var så dåliga att man mådde illa när man såg programmet.Jag håller verkligen tummarna för att Sverige hamnar inför EU domstolen.

[Doglovers]
1/24/11, 2:03 PM
#40

#39 Det måste jag försöka se. Du vet att han står och trampar på 2 sidor. Ingen lätt sits han har. Jag skulle inte vilja vara i hans kläder. Men det kanske beror på hur man ser på sakenObestämd

Det där med EU domstolen ska bli riktigt intressant, för då kommer saken verkligen att bearbetas och alla kan komma till tals. Både vargkramarna och de drabbade. Och inte bara vi i sverige får se vilka problem det skapat. Jaa, det ska verkligen bli intressant. Hur det än går.

Mezzzanina
1/25/11, 12:22 AM
#41

Hörde när de talade med EUs kommisoinär.Han var ju inte alls glad åt denna vargjakten.

Man ser ofta reklam och annat med att rädda tigrar och andra djur i andra länder och så skjuter vi i Sverige av våra vargar.ObestämdVad jag har hört så ses det inte med milda ögon av andra länder.

Annons:
medde
1/25/11, 5:34 PM
#42

#41 Många länder har reagerat, och det har även inkommit namnlistor från många olika länder då det gäller "" Våran" Vargjakt.

Vill även vidare göra en helt annan påminnelse då det gäller Skrivregler på sajten. Att vara "ubåt" kan medföra skrivförbud.// Mvh medde

  • Endast en nick är tillåten

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

SaraC
1/29/11, 10:26 PM
#43

Jag bor i ett av de län där vi har både flest vargar och rovdjur överhuvudtaget. Man måste väl kanske påpeka det först för att inte bli beskylld för att inte ha någon förståelse för oss stackare som bor på sådana ställen. Jag yttrar mig sällan i sådana här debatter heller, för man får så in i nordens med skit för det här hemma, men kände jag mig tvungen att skriva några rader..

Först och främst blir jag irriterad över sådana uttryck överhuvudtaget, att man inte har hänsyn till oss som bor där vargen/rovdjuren är och lider av detta. Det är, hör och häpna, faktiskt inte så att vi alla lider av att ha varg här. Jag hänger med i rätt många lokala debatter och det är minst lika många här överlag som är för varg/rovdjur, och emot allt annat än skyddsjakt, av det man kan läsa öppet. Likaså av det jag hör och har hört privat. Både bönder och andra djurägare, jägare, hundägare och helt "vanliga personer".

Jag är uppväxt med skogen 10 meter från tomten och har alltid vistas där varje dag. Både själv som barn, tillsammans med hundar och andra tamdjur och så vidare. Vi har haft de flesta av skogens djur intill husknuten genom åren, rådjuren har alltid varit här minst en gång om dagen. Konstigt att de vågat det i cirka 30 år, då djur enligt vissa måste jagas för att de inte ska våga sig nära oss människor. Vi har aldrig haft några problem med de vilda djuren, mer än att de gjort min mor lite arg när de ätit upp hennes blommor. Däremot har vi haft mycket problem med jakthundar springandes på tomten.

Sedan vargen kom tillbaka och uppenbarligen i flera år varit livsfarlig för alla stackars barn och ibland även vuxna här så har det aldrig varit någon attack mot någon människa här. Däremot har många genom alla år jag levt attackerats av älgar, någon av något rådjur och någon av björn. Många hundar har blivit dödade av älgar, och även minst en människa. De senaste åren har vildsvinen brett ut sig som bara den här uppe, helt plötsligt sådär utan att de någonsin hittat hit förr. Och de orsakar skador för miljoner för bönder, markägare och "vanligt folk", orsakar massor av trafikolyckor, har attackerat människor, dödat och attackerat hundar och skrämt andra tamdjur. Häromdan skrämdes några hästar ut ur sin hage och blev överkörda av tåget, man misstänker att vildsvin skrämt hästarna. Fast inte ser man några debatter om vildsvinen eller älgarna, trots att de orsakar mer skada för både folk och fä. Är det för att de är ätbara eller?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

medde
2/3/11, 2:17 PM
#44

Nu börjar det visa sig en del om vargjakten. Att uplåna 15 stycken vargpar är nog inte så lyckat.

Läs vidar här i länkarna.Om vad som tycks och tänks om detta

LänkLänk2

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Mezzzanina
2/4/11, 12:23 AM
#45

Det här är så sorgligt.Och som jag skrev tidigare så var inavlen inte så illa som beskrivits utåt till press och liknande för att få orsak att skjuta av vargen.Gråter

Inlägget redigerat av medde Mvh

[Doglovers]
2/4/11, 6:17 PM
#46

Inlägget redigerat av medde//Mvh

#45

Det här uttrycket har jag kopierat och kommer gå vidare med. Var så säker.

#0 Är det inte dags för sajtvärden att se över vad som skrivs. Eller beror det bara på vilken sida man står på?

Det kvittar om du ger mej skrivförbud eller annat. Men rätt ska vara rätt.

medde
2/4/11, 7:46 PM
#47

Jag har nu redigerat de två inläggen ovan mitt.

Visst ska man hålla sig till reglerna på sajten, men om vi nu börjar med #45 Ja det var väl fel, men det fanns en smilys bakom som dock visar skämt i det hela. Men eftersom tråden är känslig så feltolkas nog det ganska lätt.

Det har ju vidare i dom två trådarna sagt olika saker som att dom som är i mot vargjakten är kriminella och vill bara bråka osv. Då var det okey, Det har kastats hit och dit, och orden har ibland variit hårda och sagt klart fel saker av bägge sidor!!!!!!!!!!!!!!

#46 Även du har sagt ord som ej varit okey under en annan nick, Men visst vi alla tycker olika ifrågan. Men då du hoppar på mig och säger att jag i princip låter vissa bryta regler på sajten och vissa inte. Är du tyvärr inte helt korrekt i ditt uttalande. Reglerna gäller alla på sajten. Men jag kan inte sitta här inne 24/7 då jag har ett liv utanför sajten också. Kl 2330 sover jag! Vidare kommer jag in under dag/kväll vilket jag nu gjort och får en skopa ovett att jag ej varit här och "sopat" rent i tråden av dig. Är det inte  både trevligare och bättre att skicka ett pm? Då ser jag det direkt då jag loggar in på nätverket. Vilket underlättar mycket om man vill ha en form av kontakt med sajtvärden.

Tråden var "ilsken" till en början, men då några valde att lämna den så blev den till en bra tråd, där både för och emot kunde tala med och till varandra utan hårda ord.

Vilket jag tycker det ska kunna göras i tråden. Utan påhopp och anklagelser från bägge sidor, men vi alla har rätt att tycka olika. Men man bör inte få på sig att man är okuning osv. Då meningarna går isär, blir det rena personangrepp vilket är inte okey. För mig blir det rena lekstugan i lekparken.

Är inte alla vuxna härinne? Om frågan blir ja på de,. så ska vi väl kunna sköta allt snyggt?

Mvh medde// Inte alltid à jour=)

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Mezzzanina
2/4/11, 9:24 PM
#48

Jag fattar inte ett dugg av vad #46 skriver??Och vad tillför inlägg #46 i den här tråden?

Jag har inte gjort något personligt påhopp på #46 eller på dennes åsikter.

Vad jag vet så är det inte någon form av förbud att yttra sig så om man inte riktar det till någon viss person eller namnger någon.Det gjorde inte jag, så jag är inte ett dugg orolig.

För att tillföra tråden något så vill jag skriva att det verkligen var intressant att läsa länkarna i #44.

Annons:
[Emma-Rhino]
2/4/11, 9:51 PM
#49

Som ansvarig Medarbetare på denna sajt vill jag påminna alla om att hålla god ton.

Om någon gör mer personliga påhopp och inte håller sig till diskussionen så stoppar jag denna tråden.

Denna diskussion är om vargjakten i Sverige och den som inte håller sig till detta eller håller god ton blir bortplockad.

På denna sajt vill vi ha en god ton och ingen ska känna sig påhoppad eller rädd för att ha en åsikt.

Mezzzanina
2/4/11, 10:27 PM
#50

Man kallar numera jakten för "Viltvård" och den skall utföras av viltvårdare.Men är man verkligen "Viltvårdare" om man avlossar 11 skott mot ett djur eller om man skjuter mot ett djur i rörelse?Obestämd

[Emma-Rhino]
2/4/11, 10:54 PM
#51

#50 hm, vet inte. Känns som om allt går åt pipan just nu faktiskt. Vargjakten slits åt alla håll å kanter…

medde
2/4/11, 11:27 PM
#52

Men ett litet facit är ju att det inte gått så bra,bland annat då många alfapar dödade och delade på, djur med sändare på dödade som ingck i forskningen, Djur blev påskjutna och inte skjutna. Flera vargar blev påskjutna flera ggr..Det är väl även det vi sagt i tråden att det borde vara välubildade jägare ute i skogen. Men jag har sagt hela tiden vill se EU ta tag i det här. För att se vad och hur som händer.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Emma-Rhino]
2/5/11, 9:55 PM
#53

ja, för jag känner att vargjakten inte haft någon riktig struktur. JAg vill ha ett mål med jakten. Det borde skrivits en rapport som vi alla kunnat läsa där det står hur de ska gå till väga, varför och vad de har för mål osv. Inget sådant har skett. Allt har gått till på ett mycket dåligt sätt. Därför kan jag inte vara för jakten…

medde
2/5/11, 11:23 PM
#54

Exakt, Bra sagt.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

SaraC
2/5/11, 11:31 PM
#55

Jodå, det finns visst struktur i jakten. Skjut så du gör mest skada. Det vill säga "alfa"djur eller åtminstone par.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Annons:
medde
2/6/11, 12:14 AM
#56

#55 Du har väl läst #44 Många alfa par sönder trasade.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

SaraC
2/6/11, 12:15 AM
#57

#56 Det var det jag menade.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

medde
2/6/11, 12:16 AM
#58

#57 Skrattande

Mvh

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Mezzzanina
2/6/11, 12:43 AM
#59

Läs gärna inlägget "Delrapport från STATENS VETERINÄRMEDICINSKA ANSTALT" i Vargkvinnornas blogg:

Fruktansvärd läsning.Gråter

Vargqvinnorna

medde
2/6/11, 11:50 AM
#60

#59 Tack för länken. Ska genast ta mig in på den och läsa.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

medde
2/6/11, 1:05 PM
#61

Har varit inne på länken och läst, är dert så att detta är faktiska siffror så är riktigt riktigt dåligt! Det är ju det vi velat sagt i trådarna hela tiden att det verkar inte alls bra med jakten och dess kvalité på en del jägare som varit ute i skogarna. Samt att de flesta tyckt att det behövs en bättre kunskap och utbildning på dom som ska ut och jaga varg. Men det har ju spårat ur flera gånger då de bägga sidor vill försvara sitt. Men nu låter vi fakta allt som varit komma fram om jakten. Då har vi alla chans att få fram hur det utveklade i klarspråk. Bra eller inte, både ang varg och jägare.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Mezzzanina
2/6/11, 7:45 PM
#62

Kolla in fältbiologernas manifestation mot vargjaken.

Fältbiologernas manifestation mot vargjakt

Annons:
medde
2/6/11, 8:06 PM
#63

#62 Va exakt inne och tittade på det.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

SaraC
2/12/11, 12:52 AM
#64

Experter: Vargstammen kan inte överleva

Om årets jakt här hemma. Fyra par spräcktes (av tilldelade sex vargar). Grimsö forskningsstation anser att jakten uppenbarligen inte var slumpmässig. Två av vargarna var även försedda med sändare, (halsbanden fungerade dock inte) enligt rekommendationen skulle man undvika att skjuta sådana djur. Sammanlagt har hittills minst nio par spräckts, Grimsö forskningsstation menar att orsaken till den riktade jakten är att jägarna vill förhindra fortplantning i reviren.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

medde
2/12/11, 1:06 PM
#65

#64 Inte har den gjort stammen starkare och en bättre framtid att gå till mötes. Vidare har vi även ett liten facit hur vargarna påskjöts, ínte bara en gång utan flera olika vargar fick smaka på det. Ska det jagas så ska det vara kunninga och välutbildade jägare, en examen räcker inte.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

SaraC
2/15/11, 7:13 PM
#66

#65 Nej, och dessutom är det för mig solklart en inriktning för att störa så mycket som möjligt i familjerna. Valpar utan mamma och pappa letar sig såklart mycket lättare ned bland människor och tamdjur och ställer till problem. Sådant måste ju undvikas så långt som möjligt! Men nu är det tvärtom, man riktar medvetet in sig på de djuren och vet vilka följder det får. Efter förra årets pajasverksamhet trodde jag i min enfald att det skulle bli en ändring och att det skulle bli åtminstone en vettig jakt detta år men det blev precis samma sak.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

jackiejohn
2/25/11, 4:34 PM
#67

Det är en intressant disskution detta med vargen. Vad är rätt och vad är fel egentligen?

Jag vill uttrycka mina tankar och upplevelser och inte hoppa på någon ELLER bli påhoppad för att jag tycker som jag tycker!

Jag är ärlig, och jag tycker inte om varg och jag har mina anledningar till att inte älska dessa djur. Men jag vill inte utrota vargen från svensk mark nej nej det vore vanvettigt! Men det måste finnas en balans i det hela anser jag. Jag är jägare och jag har djur själv (får,kor, hästar o.s.v.)

Vi har fått 3 kavlar brutalt dödade på knappt 2 år trots bra staket. Det är ingen rolig syn att hitta dessa kalvar kan jag tala om men jag säger inte så mycket om det utan att inte få lite rättvisa i det hela vi föder upp och slaktar så för oss går det pengar förlorade. Och när det ändå hänt 3 gånger tycker man om att vargen kommer och hälsar på igen och man försöker skrämma men det inte hjälper ska få skjuta denna individ. Men det enda man får är en klapp på kinden och "synd för er.." lite ersättning men det är inte tillräckligt tycker jag.

En nära vän till oss fick sina hästar skrämda i sken av varg, en bröt sig så illa att den fick avlivas på plats den andra fick stå i Skara och intensiv vårdas i 2 veckor tror jag innan den fick komma hem. Detta var en stor fölust för mannen då det var unghästar med stora meriter för framgång på travet. Vargen kom tillbaka några gånger men då fanns inga djur att jaga på men dom fick inte skjuta vargen för allt i världen! Djurvänner eller framför allt vargvänner åkte upp och okuperade deras GÅRD och la sig runt om uppe i skogsbrynet och vakade så att inget skulle hända vargen?! Men vad som hänt hästarna bekom dom inte…Obestämd 

Dom här människorna är inga myglare som skulle skjutit vargen ändå men frustrerade var dom och en häst är ändå en nära vän dom var SÅÅÅ nära att förlora två stycken.

Jag kan inte svara för alla jägare men där jag jagar och även där min pappa jagar går jakten till på rätt sätt, här finns inga som springer omkring och leker rambo i skogen men jag vet även att det finns jägare som kanske inte alltid sköter sig och det smutskastar alla jägare tyvärr.

Jag läste i en jakttidning här om dagen att forskarna inte brydde sig så mycket om iaf vargarna som sköt hade sändare elelr inte då detta kan vara väldigt svårt att se. Dom såg det inte som någon förlust direkt stod det men man vet ju aldrig allt med varg verkar TYVÄRR ha dubbla budskap..

Nu har jag sagt mitt och jag står för det jag säger, för det är MIN åsikt prcis som alla andra har SIN åsikt!

Tack för mig

[Doglovers]
2/25/11, 10:37 PM
#68

#67 TACKSkrattande Jag är väldigt glad att du berättade din åsikt och inställning. För som du säger så behöver man inte hata vargen bara för att man jagar och råkat få djur dödade av den.

och det där med sändaren har jag också hört. Jätte svårt att se en sändare på ett djur som är fullpälsad i vinter.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
doggan
2/26/11, 12:50 AM
#70

#57 Eftersom du är bara 17 år så har du väl varit ute i så fall på en så kallad uppsiktsutlåning, där du haft utlånarne med dig. Då du säger att du är jägare,  En jägare för mig är en som är fyllda 18 år och har en godkänd jägarexamen samt sin egen vapenlicens.

För den som inte vet så ska en person under 18 har med sig sin utlånare vid jakten på minst armlängds avstånd. Men bra jobbat att ha både får, kor, hästar osv vid 17 år ålder. Då det är inte gratis att ha djur i dagensläge.

Mvh

medde
2/26/11, 12:53 AM
#71

Tråden låses.

 Då det är tid att vänta in vad EU ska göra. Då finns det en orsak att åter öppna en ny tråd ang vargjakten

Mvh

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: