Annons:
Etiketterfårgetter
Läst 5710 ggr
Lejonhjarta
2011-02-01 23:51

Hjälp mig välja getras.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan.

Har en liten fundering på att utöka min getflock men vet inte vad jag sa välja för ras. Att välja någon som är lantras och som man ändå kan få lite stöd för och samtidigt göra lite gott för rasens fortlevnad skulle ju vara trevligt men inte ett måste om ni kan övertyga mig om annan….Flört

Som det ser ut här hemma just nu så har vi 2 kastratkillar som vi förbarmade oss om när dom var små, dom fyller 6 i vår. En j…a dum födelsedagspresent till en kille i hus m trädgårdstomt var dom. Skulle vara dvärggetter… Tjena, vad dom dvärgarna har växt. Å vi har inte gett dom anabola, ja lovar!

Dom går just nu ihop med våra 2 fjällnära kvigor på 1-1½ hektar skogshage med 5 eltrådar runt. Denna hage har dom under vintern och har fri tillgång på hö.

Till sommaren kommer dom gå på ca 4½ hektar gräs/sly/skogs-hage där hästarna går nu. Hästarna åker på sommarbete så då får Getter å kvigorna deras hage. Tanken är att dom ska hålla ner och rens marken från sly å träd etc. redan nu i skogshagen har dom barkat av massor av träd som blir bra i våran panna nästa vinter. Glad Även den hagen har 5 trådar men då vi bor mkt kuperat så är det trästaket där vi inte kan ha elstaket.

Gärna Getter som är "markbundna", dvs inga raser som är svårinhängda å älskar att hoppa etc.

Gärna social ras då våra gärna följer med på en promenad i skog och mark lösa.

Har ni några förslag?Skrattande

Bilden är på Bill å Bull när vi är på skogspromenad m hunden å dottern.

Annons:
Vattnadal
2011-02-02 20:09
#1

Här blir det jämtgetter med genbank så fort jag kan!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[TheoA]
2011-02-02 20:14
#2

Tänkte säga jämtgetter jag med ^^

Lejonhjarta
2011-02-03 02:49
#3

Ok. Vad har dom för fördelar och nackdelar jämfört med andra raser?

Bor mellan Göteborg och Borås. Har läget någon betydelse? Passar dom in i vårt "klimat"?

Skulle igentligen vilja ha "massajgetter" men dom finns ju inte i sverige.Rynkar på näsan

Vattnadal
2011-02-03 11:03
#4

Allmogeraserna är ota trveliga att ha att göra med, klarar sig på magrare kost och är gjorda för klimatet här. Om man dessutom väljer att ha djuren i genbank, gör man nytta, då man hjkälper till att bevara en lantras som är hotad.

Det brukar finnas Getter spridda över landet, inte bara i jämtland. KIka in på den här sidan för att läsa mer om de olika allmogegetterna, hur det fungerar med genbank od.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Lejonhjarta
2011-02-03 13:26
#5

Tack för tipset.Glad Jag var faktiskt inne i natt å kollade runt lite på almogegetter. Men oftast brukar personer kunna ha mer olika åsikter å förklara mer "live" så det var där för jag undrade. Glad

Kan hålla med om att Jämtget inte vara så dumt att ha. Genbank e intressant! Jag vill ju inte ha dom för att ha mjölken utan för att dom ska tukta markerna så då e d kanon med 2 flugor på smällen…..

Vattnadal
2011-02-03 13:51
#6

Jag vet inte heller om jag kommer att ha för mjölken, fast det vore ju skoj!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Annons:
Lejonhjarta
2011-02-03 18:00
#7

Mina fjällnära ska ge oss den mjölken vi behöver e d tänkt. Även om jag hört att för en diabetiker e getmjölk bra. Sonen har diabetes….

ica5
2011-03-18 07:21
#8

jag vet en göingebock som är till salu

Upp till toppen
Annons: