Annons:
Etikettnötkreatur
Läst 2134 ggr
[Emma-Rhino]
2011-02-16 13:25

Mjölkgårdar salmonella smitta

Läste igår att två mjölkgårdar på öland spärrats av pga salmonella. Bönderna hade märkt att det var några kalvar som inte mådde bra och gått vidare med det.

Vad jag förstår av artikeln som jag tyvärr inte hittade  på internet sprids inte salmonella via mjölken? Men arla valde att lägga dessa leveranser på ett annat ställe tills vidare.

Bönderna får dock fortsätta leverera mjölk då pastöriseringen ska skydda 100% från smittan.

Stämmer det att det inte smittar via mjölken?

Annons:
medde
2011-02-16 15:05
#1

Inte alls trevligt då det här händer.

Det jag vet om spridning är att  Pastöriseringen dödar eventuell salmonella i mjölken.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Elshira
2011-02-16 18:28
#2

Salmonella dör ju vid 70 grader, mjölk pastöriseras till mellan 72-75 grader vad jag vet. Så det borde ju inte vara någon fara =)

Hakuna matata!

[Emma-Rhino]
2011-02-16 19:29
#3

sant, men varför väljer då arla att lägga denna mjölken åt sidan? =/

Elshira
2011-02-16 21:28
#4

#3 Tja jag vet inte hur man ska tolka det, du äsger att det stod de togs till ett spearat ställe men att bonden fick fortsätta producera och lämna iväg det?

Mjölk är ju en färskvara så kan väll inte direkt sparas särskillt länge. Tror nog mer det hän der på artikelförfattaren, att det egentligen bara är det ena eller det andra som gäller (vilket vet jag dock inte).

Hakuna matata!

Tom-B
2011-02-17 11:19
#5

Salmonella sprids i Sverige mest via småfåglarna.

Att denna mjölk "läggs åt sidan" berror på att den inte skall blandas med den mjölk vi dricker. Det skulle medierna göra något stort av.

Den mjölken går nog (är inte helt säker) till ost, smör eller torrmjölk, då blir den ju ytterligare behandlad.

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Upp till toppen
Annons: