Annons:
Etikettgårdar
Läst 2285 ggr
medde
2011-02-11 10:59

Kris i grisbranschen

Svenska konsumenter köper inte svensk griskött tillräckligt, och nu tycker Sveriges grisförtagare att skattebetalarna ska vara med att bidra med 250 kroner per slakgris. Läs gärna vidare på länken frånexpreesen

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
StefanW
2011-02-11 13:47
#1

Känns lite som "bönders klagan" Vem tittar inte först i plånboken och sedan i köttdisken och krasst konstaterar att det är inte alltid man kan följa sitt hjärta utan att det blir smärta..

Stefan - Modellbyggare

medde
2011-02-11 13:50
#2

Det är just av den orsaken man väljer ofta utlänskt, så är det ju bara. Jag har inte den möjligheten att bara vara "svensk" i mitt handlande. Det gäller även grönsaker med mera..

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Emma-Rhino]
2011-02-11 14:26
#3

mmm, läste det jag med. Man borde faktiskt satsa på svenskt kött tycker jag. Men alla gör ju inte det. Bäst hade ju varit om varje kommun haft ett eget slakteri.

Sen är det ju plånboken som bestämmer här hemma, precis som Medde säger, kött och även grönt.

medde
2011-02-11 14:55
#4

Ingen tvken jag skulle om möjligt främja svenskt, men har inte den möjligheten som man i pricip måste ha. Kostar för mycket för mig.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[TheoA]
2011-02-11 18:52
#5

Jag kan bara säga att det inte är böndernas fel, det är kundernas fel.

Jag tycker även att man kan köpa ekologiskt kött, det är bara några kronor imellen. Var på City Gross på rundtur, och där berättade dem om att de ofta behöver slänga det ekologiska köttet. Det skiljer bara några kronor. Det är ungefär samma mellan svenskt och utländskt kött.

medde
2011-02-11 19:53
#6

#5 Nja nu håller jag inte med dig riktigt. Tycker det är en stor skillnad mellan priserna. Slår man sedan ut det på en månad så blir det dyrt.  Köttfärsen brukar kosta mellan 29/39 kr/kilo svenskt 59/79 kr/kilo. fläskottlet svensk 79 kr dansk 39 kr då blir det mycket pengar i långa loppet. Det är ju det som har varit problem hela tiden, konsumenten har inte råd att handla svensk eller ekologiskt. I dagens samhälle så måste man även tänka ekonomiskt då man handlar.

Även grönskaker har en stor skillnad är vad jag tycker. Då jag äter mycket grönt så blir det en stor skillnad för mig varje månad om jag håller mig till imp varor,

Så att säga kunderna fel känns inte rätt, jag skulle vilja handla på "rätt sätt, men har inte den ekonomiska möjligheten.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
StefanW
2011-02-11 19:56
#7

#5 Skillnaden behöver inte vara stor, men för t.ex. en ensamstående deltidsarbetare så kan det vara skillnaden mellan att kunna ställa något på bordet eller inte. Nu förstår även jag att bondens barn också skall ha julklappar, men alla kanske inte har utrymme att vara med och betala för dem!

Flört

Stefan - Modellbyggare

medde
2011-02-11 20:07
#8

Ja inte är det av snålhet jag väljer annat, har en den möjligheten om man slår det på en hel månad.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

StefanW
2011-02-11 21:17
#9

Jag tror att vi flesta om vi tänker efter skulle välja närproducerat som det var förr i tiden med mycket, när man hade den lokala slaktaren och bageri osv i sitt kvarter/by. Tyvärr så finns inte de lokala kvar i samma utsträckning, men vi kan ha de intentionen att få fram bättre kvalité och få bättre djurvård/naturvård på köpet.

Stefan - Modellbyggare

[TheoA]
2011-02-11 23:26
#10

Ja, jag förstår att måsnga väljer det billigaste. Vi väljer svensk framför allt annat, vi köper ju aldrig kött (gris ibland) Men då blir det alltid svenskt.

medde
2011-02-12 00:43
#11

#10 Det blir det billigaste av de orsakerna jag angav ovan.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Doglovers]
2011-02-12 08:31
#12

Sverige har det bästa djurskyddet i världen.  Det ska vi även vara stolta över. Men vi får nog även vara beredda att som konsument betala lite av den kostnaden. Det gör jag de gånger jag köper kött i handeln. Vi hämtar den oftast i skogen då jag är mån om att äta ekologiskt, klimatsmart och närodlat, så att säga.

Jag skulle aldrig i livet betala kött från irland, danmark och så vidare. Vårat svenska kött innehåller inte salmonella och vi vet för det mesta att djuren haft det bra och varit under kontroll.

 Så vi får väl bara konstatera att vi får det vi bett om. Bättre djurskydd, högre priser. Är inte djuren värda detFlört

Rita-S
2011-02-12 10:33
#13

Men även om man som konsument är beredd att betala vad det kostar så måste man även se till så man faktisk har mat på bordet. Som svensk konsument är det inte alltid man har NOG med pengar i sin inkomst så man kan betala för svensk kvalitet. Det är där problemet ligger.

Bönderna skal ha sin del för vad det kostar att avla och föda upp köttdjuren, det måste dom annars kan dom inte leva själv, dom skal ha tillbaks så det täcker kostnader och att dom även får en slant över så även dom har en inkomst. Men sen kommer alla andra inn i bilden, och dom skal även dom ha betalat för sina tjänster. Transporten, slakt, styckning, mer transport, inpackning, mer transport och affärn. 

När man då som konsument sitter med EN inkomst exempelvis, kanske något barn eller två, man måste ha kläder så man inte fryser, elbolagen tar hutlösa priser i bland.. man skal ha tak över huvudet, och betala sin TVlisenc om man skal vara en laglydig borgare. Kollektivtransporten eller bilen behöver sitt den med, och så står man där och har valet mellan att äta det man har råd med eller inte äta stora delar av månaden. Då kan man inte välja svensk kött i 2 veckor och vara matlös i 2 veckor innan lönen kommer…

Jag för min del handlar direkt från gård här i orten, och sparar mycket pengar på det. Det är ekologisk, kravmärkt kött till några tjugetalls kronor mindre än normalt svensk kött i affärn, och då finns det billigare bönder som bara har ekologisk, eller bara normalt kött som varken är ekologisk eller kravmärkt. Men det är inte alla platser där finns sådana gårdar heller…

Denna krisen finns även i Norge. Som gårdsavlösare vet jag baksidan av mjölken ni köper i affärn, och köttet som ligger på talriken, hur många timmar om dagen en bonde arbetar vill ni inte veta, men tro inte att arbetsmiljölagen med 8 timmar arbete gäller för en bonde. Skal det gå runt måste man ha så många djur att man arbetar från morgon till kväll ofta iaf om man har mjölkproduktion, där vintern gjärna är den lugnaste tiden då kossorna går inne, och inget skal skördas. Mina korta arbetsdagar som avlösare var gjärna på 10 timmar. Jag fick betalt efter det förståss, men jag insåg även att jag kan inte jobba med detta fulltid när min rygg for åt pipsvängen för att återkomma som sin onda tvilling..

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
medde
2011-02-12 13:35
#14

#12 Jag anser att även kontroller om kött som kommer in i landet är väl och bra kollat, Inte är dom inkompetenta som testar. Så jag känner mig ganska trygg.

Visst har vi ett bra djurskydd i vårat land det tycker jag med utan tvekan, men att säga vi har det bästa gör jag inte.

Om du har har " eget" kött så är det bra, men alla har inte den möjligheten, och då du skriver 

"Så vi får väl bara konstatera att vi får det vi bett om. Bättre djurskydd, högre priser. Är inte djuren värda detFlört"

Känns det som du avger en känga till oss som köper utländskt, det finns kanske inte en möjlighet till att göra annat, och övriga världen överlever på maten som serveras så jag ser inget fel. Även om man vill hjälpa svenska bönder så vill jag kunna ge min dotter mat på bordet dagligen. i form av både kött och grönsaker.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Leffe
2011-02-12 18:07
#15

Skulle jag med min sjukpenning äta svenskt kött så skulle jag gå ned i vikt. Med andra ord det skulle bli mat eb gång varannan dag ungefär. Jag köper irländskt, brasilansk. Ja det som är billigast för dagen. För precis som alla andra människor så behöver även jag som är sjukskriven äta mat. Dessutom så ska jag inte prata med maten så landet har ingen betydelse.

Och inte katten har Sveriges världens bästa djurskydd.

Tänker på detta också. Många har blivit arbetslösa här i Sverige inom bilindustrin då våra bilmärken intre säljs tillräckligt. Ni som har bil och propagerar att man ska äta svenskt kött har ni och kör ni då Volvo eller SAAB?

[Doglovers]
2011-02-12 19:54
#16

Det är helt valfritt vad ni vill äta, jag lovarSkrattande

 Men de svenska bönderna behöver allt stöd de kan få. Och det får de inte. Foder, el, veterinär,djurskydd, blandannat, går hela tiden upp i pris och köttet ner. Då går det inte runt.

 Här är köttet kontollerat men hur många gånger kommer inte rapporter om salmonella och dioxin. Även grönsaker med coli bakterier därför att de bevattnats med avlppsvatten och sen förs de hit.

Jag tycker synd om dessa företagare som jobbar dygnet runt och följer alla dessa lagar och paragrafer inom jordbruket och sen blir överskörda av importerat kött som inte alls haft samma kontroll. Det har blivit en ond cirkelObestämd

Klart man kör svenskt.

medde
2011-02-12 20:37
#17

#16 Vad är att köra svenskt? Hur mycket är till exempel svenskt i en volvo?

Ser inte den onda cirkeln utan är tacksam för den, då den gör att jag och min dotter kan äta mat varje dag och bli mätta. Har även varit boende utomlands i många år, och det landet har bra mat samt känd för sin fina mat. Fast det är inte svensk någonstanns.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Leffe
2011-02-12 21:09
#18

Jag tror inte det i Sverige hänger ihop med att djurskydd och andra avgifter går upp i pris. Alla dessa avgifter som finns borde inte bli dyrare. De som föder upp och så vidare är egna företagare och de ska i det här landet betala en massa avgifter. Jag tror att problemet i stor del finns i det.

När det gäller att köra svenskt. Visst märkena är inte svenska längre och mycket av delarna kommer utifrån, men arbetstillfällena fanns i Sverige och bilmärkena var svenska. Om vi alla hållt oss till dessa märken så kanske de fortsatt vara svenska, men det är klart svenska marknaden är liten. Det är den ju även för kött och andra produkter. Tänk om svenskt kött kunde säljas ute i Europa. Då skulle det kanske komma in pengar till grisverksamheter

medde
2011-02-12 21:16
#19

# 18 Det första du skrev kan jag bara instämma med. Tror så även jag.

Att jag muttrade om bilen, så var min fd svenska volvo tillverkad utanför sverige ink dom flesta delarna som fanns i bilen var ej svenska. Det ända som var svenskt var namnet.

Men det som är trist i den här tråden är att det låter som det skulle vara oseriöst att äta kött/grönsaker från annat land.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Leffe
2011-02-12 21:32
#20

Och det är inte ett dugg mindre seriöst. Det som är seriöst är att vi måste äta och det är ju klara fakta. Hade jag råd att äta entrecote varje dag så gjorde jag gärna det. Nu blir det max en gång om året - och jag älskar entrecote

Annons:
StefanW
2011-02-12 21:35
#21

#16 Är man så övertygad om Svensk Djurhållning kontra Utländsk Djurhållning så finns det många som är av en annan åsikt att Svenska alltid skulle vara bäst!

Sedan kan man hålla isär vad priset på matkassen är och vem det är som tjänar på den!

För att ge en lite annan bild av Svensk Djurhållning så kan man titta inne på Djurrättsalliansen: Ett liv som gris(Varning för mycket otäcka bilder)

Och vad beträffande priset så har det betydelse för många med en rimlig kvalité som krav. Låt säga att du har ansvar för flera munnar vid matbordet och skall inhandla livsmedel. Går du då endast på varifrån maten kommer och att den är inköpt i fina butiken  eller kan du tänka dig att göra avkall på principer och tillse att alla blir mätta med näringsriktig och fullgod föda.

Jag tror inte att Svensk Djurhållning är bäst i världen, men vi kan önska att fler lever upp till de regler som finns och Ja, jag köper gärna närproducerat när det ges tillfälle, för då vet jag att det oftast är av en mycket hög kvalité.

Stefan - Modellbyggare

[TheoA]
2011-02-12 21:37
#22

Jag förstår absolut om man väljer det billigaste alternativet. Nu så är väl jag lite bortskämd, det blir file av någott sorts vilt ett par gånger i månaden. Sen så köper vi aldrig kött,  om jag inte räknar med korv, bacon och andra varor.

medde
2011-02-12 21:46
#23

#20 Inte är det för ofta man tar till den lyxen här hemma heller. Det är dyrt med mat och finns den endast en inkomst in i familjen så är det tufft. Bara för jag köper utländskt gör mig inte till en dålig människa.

Tyckte det RitaS skrev lite högre upp i tråden var bra skrivet:

När man då som konsument sitter med EN inkomst exempelvis, kanske något barn eller två, man måste ha kläder så man inte fryser, elbolagen tar hutlösa priser i bland.. man skal ha tak över huvudet, och betala sin TVlisenc om man skal vara en laglydig borgare. Kollektivtransporten eller bilen behöver sitt den med, och så står man där och har valet mellan att äta det man har råd med eller inte äta stora delar av månaden. Då kan man inte välja svensk kött i 2 veckor och vara matlös i 2 veckor innan lönen kommer…

Kan inte stämma bättre. Jag ger mig dotter bra mat dagligen på middagsbordet, och ska inte känna mig att jag agerar fel för jag ej köper svenskt.  Som vi alla sagt som äter kött från utlandet. Skulle vi kunna så skulle nog även vi handla svensk kött. Men att säga den utländska är dålig instämmer jag inte med.

Nog är det många som varit utomlands  och ätit av den lokala maten och nog även njutit av maten som serverades?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Rita-S
2011-02-12 21:54
#24

själv står jag i den lyxiga sitsen att jag har råd med att köpa svenskt, vi har två rätt bra inkomster, inga huslån, litet lån på bilen bara, och en gård vi kan handla från direkt till långt billigare priser än i mataffärn. Jag kan med andra ord ta mig råd att köpa svenska produkter till stor del, och väljer då självklart att göra det. 

Men jag ser absolut inte ned på andra som väljer att inte köpa svenskt. Visst är det så att man borde, om man kan, köpa och stödja dom svenska bönderna, och inte dom tyska, franska, italienska, amerikanska osv osv, men jag som person kan inte ställa mig till domms över hur en annan person väljer att handla sin mat. Visst kan jag ju tänka mitt när jag ser nån gå och stoppa amerikansk regnskogskött i sin vagn, men vad vet jag om anledningarna till dennas val? jag ser kanske på en som är utförsäkrat just nu och inte har någon inkomst överhuvudtaget

Det vore kanske på sin plats för regeringen att främja dom svenska böndernas förutsätningar litegrann. Subsidiering av lantbruket är jag oftast något tveksam till om jag tycker det är en välsignelse eller förbannelse, men skal dom svenska bönderna ha någon chans att hävda sig på en marknad som flommar över at helt extremt billigt Belgian Blue eller annat snabbtväxande som kommer från andra länder är kanske inte det helt fel att börja med subsidieringar så priserna på svenska produkter går något ner och blir mer konkurrensvänliga..

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Upp till toppen
Annons: