Annons:
Etikettsvin
Läst 5288 ggr
medde
2/17/11, 1:36 PM

Grisar kastreras utan bedövning.

Grisar kastreras utan bedövning, det är cirka 1,5 miljoner grisar per år detta utför på enbart för att köttet inte ska ta smak från en könsmogen hangris. Detta ingrepp utförs då grisen är från 2 dagar till runt en vecka gamla.  Ingreppet är mycket smärtsamt för grisen. Det är så att det finns faktiskt ett smärtfritt alternativ ute på marknaden sedan flera år tillbaka. Men detta andvänds inte av grisbonden.

Metoden är en vaccinera grisen mot könsmognad. Den här metoden är både smärtfri för grisen och inget som då påverkar smaken av köttet, samt ofarligt för konsumenten. Att den här metoden inte andvänds sägs vara för att grisbönderna är rädda att sticka sig själva!

Även Johan Beck-Friis på Sveriges veterinärförbund fördömmer den bedövningslösa kastrerationen.

Hittade på den här artiklen som är från 2009 där det beskrivs att grisen ska kunna få slippa den smärtsamma kastreringen, vilket har så inte skett utan över 3 miljoner grisar har genomgått en ohuman kastrering till dagens datum. Är inte detta djurplågeri?

Länk

[

 ](http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=3181404)

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
Fridaaaa
2/17/11, 3:01 PM
#1

Anser INTE att man ska kastrera ett djur utan bedövning.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Tom-B
2/17/11, 3:15 PM
#2

Jag, gammal bonde (partsinlaga?), håller i princip med.

Under min aktiva tid hade jag bara några få suggor. Jag ansåg ekonomin inte påverkades i någon högre grad, så jag anlitade veterinär, som bedövade och kastrerade.

Beklagligtvis har man ännu inte kommit på hur en uppfödning av okastrerade grisar skall gå till, utan att det blir Ornesmak på köttet.

Att inte använda Veterinär, är väl dels en kostnadsfråga för den större besättningen, dels finns det inte tillräckligt många Veterinärer.

Att inte använda "Vaccinet" (som nämns ovan) kan väl bero på att det är dyrt (jag känner inte till det). Och dagens, producenter, och även tidigare, är hårt pressade av ekonomin. Det förrsvinner många grisproducenter dagligen på grund av det dåliga ekonomiska utfallet.

(Tyskarna har sin Dioxinskandal. De vill inte själva ha det. Många länder har stoppat imprten från Tyslkand, men inte Sverige. Vi är f n Tyskarnas sopstation, som överöser oss med billigt grisköltt)

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Sehvrin
2/18/11, 10:03 AM
#3

Fattar inte hur man kan få göra detta fortfarande. Det är en av anledningarna till att jag försöker äta så lite griskött som möjligt (äter dock aldrig utländskt kött om jag kan undvika)

Är det någon som vet hur det är med ekologiskt uppfödda grisar? Vad säger de reglerna om kastrering?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

[Emma-Rhino]
2/18/11, 10:51 AM
#4

En av tjejerna som hyr i stallet går på djurbruksgymnasie och de fick kastrera griskultingar utan bedövning. De lär alltså ut detta i skolan!

Fridaaaa
2/18/11, 10:54 AM
#5

#4 Ja det gör dem, gjorde dem på mitt naturbruk med.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Emma-Rhino]
2/18/11, 10:59 AM
#6

grisar är som hundar säger ju många. Se på griseknoen =) Iaf, alla djur känner smärta! Jag skulle vilja se den som skulle kastrera en hund utan bedövning. Skulle bli ramaskri genom hela sverige!

Annons:
Fridaaaa
2/18/11, 11:18 AM
#7

#6 Ja precis! Jag tycker att man ska bedöva grisar också
Men antagligen är det en kostnadsfråga där antagligen.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Tom-B
2/18/11, 12:43 PM
#8

Se Meddes inlägg "Bedövning av gris"!

Det har alltså varit förbjudet för bondxen att själv bedöva. En ändring har varit på tal länge, vad jag minns.

Det finns många stelbenta regler inom "bonneriet", som gör att det är inte lätt att vara djurvänlig/miljövänlig.

 För att inte tala om Konsumenternas ovilja att betala för något annat än importerat mer djur- och miljöovänliga produkter

Men nu ändras tydligen bedövningsreglerna. Det är bra!

Tom

//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Fidelia
2/18/11, 1:47 PM
#9

Jag är väldigt kluven i frågan. Själva bedövningen innebär ett lidande även det då grisen faktiskt reagerar mer på bedövningssprutan än på kastrationssnittet utan bedövning. Dessutom är suggorna mer skeptiska till kultingarna som bedövats än de obedövade när de släpps tillbaka.

Jag tycker däremot att det är bra att valmöjligheten blir enklare. Sedan är det upp till konsumenten att bestämma eftersom bedövningen innebär dyrare kött.

Vaccination känns inte som något alternativ eftersom det inte kommer att kunna ske säkert. Varken för gris eller djurskötare. Vad händer om djurskötaren får i sig vaccinet? Har det kollats?

WiggoLina
8/30/11, 9:07 PM
#10

Det där vaccinet är ju ganska nytt. När jag jobbada på grisgård 2009 så hade det precis kommit ut (i alla fall hade en rapport om det nyss skickats ut). Så att säga att inte många bönder använder det är lite taskigt sagt, finns nog många som inte ens vet om det än.

Dessutom så behövs vaccinet injiceras 3 gånger mot kastrationens 1 gång -> tidskrävande. Särskilt för de bönder som arbetar själva. Jag som hade ensamt ansvar för 3500 svin hade aldrig hunnit det. Fast jag jobbade som tur var med slaktsvin ;)

När jag gick naturbruksgymnasiet kastrerade jag en spädgris. Tvärtemot vad man kan tro så låg den lilla grisen där, den reagerade nästan inte när jag skärde Förvånad När jag sen släppte ner den så bara skakade den på sig och gick bort till syskonen..

Skivvy
11/18/11, 7:20 PM
#11

När vaccinations frågan mot könsmognad var som mest aktuell var det även så att slakterierna inte var villiga att ta emot vaccinerade smågrisar. Exakt varför minns jag inte tyvärr.

Man har även gjort studier på när griser "känner minst" vid kasteringen och det är just mellan 2-4 dagar. Man har alltså mätt halten av stresshormon i grisen.

Jag är för vaccinering, vore super bra för välmåendet. Men jag hade nog vart väldigt försiktg vid själva vaccineringen för att sätta sprutan i mig själv hade jag inte vart sugen på. (Har vaccinerat mig själv mot rödsjuka bland annat så skulle mycket väl kunna sätta detta i handen)

Men faktum är att kultingen oftast är hyffsat still vid kastreringen (jag kastrerade ståendes, alltså utan tratt eller annan upphängnad) och sprattlar de och skriker gör dom det redan när man lyfter upp dom. En form av försvars mekanism när de "kläms". Ingreppet går fort (om man är kompetent vilket man bör vara, men alla är nybörjare) och snitten är fina och läker på ett par dagar. Grisen är pigg direkt efter ingreppet och rör sig, uppför sig precis som innan. Har aldrig vart med om dödsfall, infektioner eller liknande i samband med kastraktion.

Men visst det är allt annat än humant. Men då kanske det bör tas fram alternativa metoder som går igenom i alla led (Från bonden till konsumenten) tyvärr kostar vaccinet mycket per dos/gris = ökat pris för konsumenten. Och konsumenten köper redan dåligt med fläskkött = forskningen stannar av en aning då efterfrågan inte blir lika stor och inte heller påtryckningen.

dermot
11/18/11, 7:29 PM
#12

Såg en gång på TV att i Australien så kastrerade dem ett Lamm  utan bedövning, de drog ut testiklarna med tänderna. Såg så j*vla äckligt ut!! De skar först upp djuret, sedan så ja…

Tycker det är hemskt oavsett djur…

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




[TheoA]
11/18/11, 9:18 PM
#13

#12 Har också hört talas om det där, var något tävlings program har jag för mig, men det går visst snabbast att göra så.. Foten i munnen

Annons:
dermot
11/18/11, 9:29 PM
#14

#13 Ja, det var det kanske. Minns inte riktigt :s Men äckligt var det!

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




Skivvy
11/19/11, 8:24 AM
#15

# MED TÄNDERNA?! så sjukt äckligt.

dermot
11/19/11, 4:09 PM
#16

#15 Ja :(

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 




Skivvy
11/20/11, 3:20 AM
#17

#16 ursh.

-

En annan tanke som en arbetskamrat nämnde. Ett barn skriker ju vid vaccinering, just för att nu händer nånting och inte för att det kommer göra ont (eller jo, man föreställer sig ju att smärtan ska vara förlamande. Iallfall jag) lite samma sak är med kultingar. De skriker från det att man tar upp dom till det att man släpper ner dom. De är ju inte vana vid att bli burna och fasthållna.

WiggoLina
11/20/11, 8:32 PM
#18

Dessutom läste jag ett utdrag om vaccinet när det precis kommit ut. Det visade att de bönder/arbetare som som vaccinerat många grisar själva kunde få bieffekter av vaccinet. Tyvärr är det väl så att kastrering är det "bästa" som finns för tillfället.

medde
11/20/11, 8:38 PM
#19

Visst kan barn låta då dom får en spruta, men det är nog en viss skilland att få ett stick i armen mot att få sina "bollar" bortskruna. Skillnad på skriv och skrik finns det.

#18 Har också läst något om detta, men är det klarlagt i sin helthet om det är så?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Skivvy
11/22/11, 10:18 AM
#20

# 18

Synd, men det är bra att forskningen endå går framåt!

#19

Nu ska jag inte låta bitter eller så utan det är en helt neutral fråga. Har du vart med i samband med en kastrering av kulting någon gång?

-

Nått som jag kan tycka är märkligt är att man bedövar tjurkalvar när man kasterar dom. Vi gav även någon form av anestetikum till kalvarna så de var i narkos till och med. Iof är det är ju skillnad på att kastera 20 tjurkalvar än 100 kultingar men endå.

Annons:
medde
11/22/11, 11:28 AM
#21

#19 Jag är född och uppväxt på en gård med full djurbesättning. Har själv haft stall med egna djur och en liten men mycket trevlig uppfödning av travhästar.  Men på din fråga som blir det ett stort rungande ja. Men är i dag mycket aktiv för djurens rätt och leverne som inte är alltid  det bästa.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Fidelia
11/24/11, 1:50 PM
#22

Det har framkommit att om en människa får i sig vaccinet finns stor risk att bli steril. Så jag kommer aldrig ta i en sådan flaska ens.

medde
11/24/11, 2:12 PM
#23

Inte så snällt. Artikel

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

zoolatri
11/24/11, 5:53 PM
#24

#23 i den artikeln står det att "många grisar dör av sviterna". Jag har själv kastrerat många grisar…och ingen av dem har dött under kastrering eller av skador eller infektioner som skulle uppkommit i samband med kastrering, så just det måste jag motsätta mig, det tror jag faktiskt inte på. Såvida det inte är totalt odugliga personer som kastrerar! Man får vara noga med att det inte är en brockgris man kastrerar, då kan man bli tvungen att sy ihop den(vi hade elever som gjorde det på en stackars gris).

Jag pratade med en fd arbetskollega igår, som dessutom är sekreterare i en av sveriges större grisföreningar. Jag frågade henne angående det här vaccinet, och tyvärr finns det väldigt lite forskning om det, och det är dålig information ut till bönderna och intresseföreningar så ingen vet riktigt hur de ska ställa sig till vaccinet. Det som verkar ha "kommit ut" är att människor han bli sterila av vaccinet, vilket gör många osäkra, så klart!

Hon berättade dessutom att de allra flesta i föreningen tycker att det är bra med den nya lagen om bedövning vid kastrering, och att ett vaccin är välkommet så länge det inte är farligt för djurskötarna. Det som oroar är kostnader och extra arbete, det stressar ju djuren dessutom.

Dock berättade hon något som var helt nytt för mig… att i de(flesta) länder som man har "smärtlindring vid kastrering", så innebär det helt enkelt att man injicerar tex metacam efter man kastrerat…så det är ingen bedövning inför själva kastreringen…bara smärtlindring efter ingreppet:/ Det tror jag inte konsumenterna är medvetna om…Usch!

Som sagt, jag har själv utfört många kastreringar, det är inte roligt, men man försöker göra det så fort som möjligt utan att stressa grisarna. Och anledningen till att man gör det i så tidig ålder är inte bara för att det är lättare att hantera smågrisar, utan för att det blir ett skonsammare ingrepp för grisen, deras genitala delar är så "outvecklade" så det går inte att jämföra med hur det känns för en vuxen. Men visst är det beklagligt att man fortfarande skär i djur utan bevövning:(

WiggoLina
11/24/11, 9:49 PM
#25

Jo, djurskötarna kan bli sterila om de får vaccinet i sig. Men det var några bieffekter som hade att göra med om man handskades mycket med vaccinet också (alltså inte fick det I sig, utan man jobbade med det så man fick det PÅ sig). Kanske var att de blev sterila då också?

Kommer inte ihåg, och kan inte hitta utdraget jag läste nånstans.. Det var med i en lantbrukstidning som bonden jag jobbade för prenumererade på, och jag kan inte komma ihåg vad den hette..

Jag har ockå varit med och kastrerat smågrisar, och jag kan faktiskt inte förstå all uppståndelse runt det. Visst det är förargligt om det uppstår infektioner eller andra komplikationer efter ingreppet, men utförs det av en person som vet vad den gör, har bra rutin, bra hygien i stallarna, så förekommer i stort sett inga infektioner mm.

Klart som fan att det gör ont om nån skär i en, men jag skulle inte tro att smågrisarna skulle ligga så stilla som de faktiskt gör om det gjorde jätteont. Dessutom är ingreppet över på mindre än en minut, och kultingen får då gå tillbaks till sina syskon och mamma.

Fanns det ett smidigt sätt att ge dem smärtstillande innan kastreringen skulle det helt klart vara bra, men jag tror faktiskt inte att det går att lösa på ett smidigt sätt. Tyvärr är det ju så att vaccinering av 7000 svin (den gården jag jobbade på) som dessutom måste göras om 2-3 ggr med några månaders mellanrum, är allt annat än smidigt. Ha då med i beräkningen att om man (som vi var) är 2 djurskötare på 7000 slaktsvin finns det MYCKET att göra. Den tiden det tar att vaccinera grisarna skulle då ta tid från rengöring, ströing, medicinering etc. Det ÄR smidigare med kastrering för djurskötarna, förmodligen för grisarna också då det bara behövs göras en gång.

WiggoLina
10/12/12, 11:22 PM
#26

Måste skaka liv i en gammal tråd, då jag för ett tag sen har genomgått en kurs i Säker och smärtfri kastration på gris, under SvDh.

På kursen fick vi lära oss att lägga lokalbedövning i testikeln, och läste även teoretiskt om "galtvaccinet".

Vaccinet fungerar som sådant, att det är ett enzym som i stora drag bryter ner och gör grisen immun mot sitt eget könshormon, bla skatol, och gör att grisen inte kommer att bli könsmogen. Det kan i princip liknas med kemisk kastrering av hund.

Detta vaccin skulle som sagt göra att galten inte blir könsmognen, och alltså skulle den heller inte utveckla galtlukten. MEN, och det är ett stort men, vacciner fungerar mer/mindre bra på olika djur. Och vad som orsakar det vet inte forskarna. En del galtar kanske alltså inte alls blir kastrerade, även om man har fullföljt vaccinationen.

Ett sätt att se om vaccinet har fungerat eller inte är att titta på testiklarnas storlek. Men även där skiljer det sig från gris till gris, på en del blir kulorna nästintill obefintliga medans på andra kan de vara nästan likvärdiga vid en okastrerad galt. Och om man inte har någon okastrerad galt på gården, hur ska man då kunna jämföra och se ifall kulorna är mindre? Lite luddigt sätt att se ifall vaccinet har verkat, tycker jag.

En annan aspekt på vaccinet är en galts sexuella och aggressiva beteende. Vaccinet lindrar det, men tar inte bort det helt. Man kan alltså få stora problem med skitiga boxar, bråk, och aggressivitet mot skötaren. Vilket på en kirurgiskt kastrerad gris försvinner helt.

Dessutom, så finns det inte ett slakteri i Sverige som tar emot en okastrerad hangris. Finns de som gör undantag när man skickar en gammal galt från smågrisuppfödning, men den galten ger ungefär hälften av pengarna mot vad en slaktgris gör (men galten är ungefär dubbla storleken) och i hälften av fallen kasseras den dessutom då den har utvecklat galtlukt.

Sen finns säkerhetsaspekten för oss som jobbar med grisarna, och då med vaccinet. Det finns säkerhetssprutor speciellt för det här vaccinet, och man måste vara ett rejält klantarsle för att sticka sig själv med den (Flört). Men saker kan alltid hända. Vaccinering av 10v grisar är inga problem, men försök kastrera 10 st grisar som alla ligger i 100 kilos-klassen, när hela boxen springer runt.. Är svårt nog att få i en utav dem sin medicin, innan man har stressat upp hela boxen.
Men sen kan det ju hända att flaskan läcker vid montering på sprutan, man sticker sig vid rengöring utav sprutan etc.. Visserligen är effekten inte kvarvarande vid endast ett "sticktillfälle", men under den tiden blir man steril. Och händer det upprepande gånger så riskerar man att bli steril för resten utav livet. Så tillverkarna (!!!!) har med i sina säkerhetsföreskrifter att gravida kvinnor eller kvinnor som kan vara gravida inte ska handskas med vaccinet. Vilket i stort sett betyder att ingen kvinna ska hanteras med det.

Sen så tycker ju jag, att ska man stressa upp grisen genom att ge den ett vaccin 2 gånger, så ger det en mycket mer bestående effekt än en kirurgisk kastrering som går på 30 sek per gris. Och där grisen bara skakar på sig och går tillbaka till syskonen när man släpper ner den…
Dock är det självklart att grisen får ont, men smärtan av en kastrering kan liknas med ett "papercut", och forskning har visat att stress medför en mycket större påverkan än smärtreaktionen, och som dessutom kvarvarar längre hos grisen.

Dessutom, när vi nu ska börja använda lokalbedövning, som vi gör på "min" gård, så är vaccinet ganska överflödigt i mitt tycke :)

Fridaaaa
10/13/12, 7:59 AM
#27

Dom kastreras numera med lokalbedövning och smärtstillande efteråt :D I alla fall där en vän till mig jobbar :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Stallflickan
10/13/12, 8:00 AM
#28

#26. Intressant. Jag äter inte gris längre, eftersom man inte vet hur djuren behandlas. Lamm känns säkrare.

WiggoLina
10/13/12, 6:22 PM
#29

#27 lokalbedövmningen är inte lagstadgad än, utan blir det först 2016. Men vi gör också så, lokalbedövning innan och smärtlindring efteråt :) #28 i regel så behandlas grisarna väl. vilka tror du växer bäst; en olycklig gris eller en som är tillfredsställd? 90% utav gårdarna sköter sina grisar bra, tyvärr är det ju de 10% son INTE sköter sina grisar som syns. Lovar dig att det finns precis lika många rötägg bland fåruppfödarna, dock så är det svårare att "misslyckas" med får då de är lättare att tillfredsställa. Har de bara tillräckligt med plats och fri tillgång till grovfoder så är de i regel nöjda. Ta reda på någon lokalproducerande gård, åk dit och hälsa på och se hur grisarna har det :)

Fridaaaa
10/13/12, 7:12 PM
#30

#29 Skrev inte att det var lag ännu heller :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

medde
10/13/12, 7:22 PM
#31

Men det skulle vara bra om den fanns nu!

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Fridaaaa
10/13/12, 7:46 PM
#32

#31 Ja det hade det, det håller jag med om :D

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

medde
10/13/12, 8:26 PM
#33

Vi får hoppas på att det kommer snarast

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

WiggoLina
10/14/12, 6:10 PM
#34

Nej, men ville bara förtydliga ;-) Lagen är på gång till årsskiftet 2016, men trycker producenterna på så kan det säkerligen bli tidigare än så.

Annons:
LisenN
10/14/12, 6:22 PM
#35

Ni som vet, hur länge ska det lokalbedövande medlet verka?

Blir det 2 stick för det eller fler ändå?

Det smärtstillande som ges efteråt, ges det intramuskulärt?

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

medde
10/14/12, 7:16 PM
#36

Smärtlindring injiceras intramuskulärt i nacken direkt efter kastreringen. Men vet inte om andra gör annat

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

WiggoLina
10/19/12, 8:56 PM
#37

Lokalbedövnigen ska verka i minst 3 minuter för att ha effekt. Det blir två "stick", ett i varje testikel. Smärtlindring ges intramuskulärt efter kastreringen, det vanligaste och smidigaste sättet är att ge i nackmuskeln.

LisenN
10/19/12, 10:16 PM
#38

Så kultingen hålls 3-4 minuter extra och får 3 stick när man kastrerar med bedövning?

Då vette katten om jag tycker det är "snällare" än tidigare metod..

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

medde
10/20/12, 9:53 AM
#39

Lite allmän info Länk

Kastreringbox för gris  Länk

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

AnnaFagerell
10/21/12, 2:23 PM
#40

#26  Var har du fått info om att slakterierna inte tar emot okastrerade grisar? Vi lämnar massor varje år som inte är kastrerade och det har i ett enda fall varit för hög skatolhalt och grisen blev kasserad.

Problemet med vaccinering är att SLAKTERIERNA inte tar emot dessa grisar. Varför? För att KONSUMENTEN inte vill köpa köttet från en vaccinerad gris.

Jag skulle inte ha något emot att vaccinera grisarna trots att jag är kvinna. Ämnet sitter inte kvar hur länge som helst och det krävs två stick för att bli tillfälligt steril. Låter man grisen gå kvar och inte slaktar den återkommer fertiliteten efter X antal veckor. Det finns mycket farligare saker vi arbetar med inom grisprod än detta vaccin.

På gården där jag jobbar ger vi metacam INNAN kastrering. Detta gör att flera grisar dör efter kastreringen då de blir slöa och fumliga så deras mor ligger ihjäl dem. Humanare än att kastrera utan bedövning/smärtlindring?

Det är inte tvunget att lokalbedöva grisen i testikeln men ska man göra det krävs också smärtlindring i muskulaturen. stor risk för fler döda efter kastrering pga trötthet hos grisen.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

AnnaFagerell
10/21/12, 2:26 PM
#41

#28 intressant… har du sett hur Lamm hanteras? har du sett hur deras mammor hanteras och vad deras pappor är ämnade att göra i sitt liv?

En välväxande gris är en lycklig gris! En kastrerad hangris lever bäst!

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
WiggoLina
11/3/12, 7:02 PM
#42

#38 nej grisen hålls inte i 3 minuter, såsom vi gör det i alla fall. Vi bedövar, släpper ner grisen, och tar sen upp den igen efter minst 3 minuter för att kastrera. Det är just den biten jag också reagerar på, visst känns det bättre att bedöva grisen innan kastrering och veta att den inte får ont. Men samtidigt så är ju inte grisar något djur som direkt njuter av att lyftas och "handskas" med. # 40 Den infon har jag fått från det slakteri vi levererar till. Jobbar du på gård? vilket slakteri levererar ni till som tar emot okastrerade grisar? alla jag pratat med, slakterier och uppfödare, har sagt bestämt nej/inte blivit av med okastrerade hangrisar. På den kurs jag gick för att få lägga lokalbedövning, gick vi igenom vaccinet också. Enligt föreläsaren (veterinär från Djurhälsovården) så behövs det endast ett stick för att man ska bli steril under begränsad tid, två stick så riskerar vi människor att bli permanent sterila. Vad du menar med metacam innan kastrering förstår jag inte. Om du menar det jag skrev i ett tidigare inlägg, så lokalbedövar vi innan kastrering med Lidokel Adrenalin och smärtlindrar med Metacam efteråt. Om jag uttryckte mej på annat vis så ber jag om ursäkt, det var denna metod jag menade. Vi har aldrig haft några problem med grisar som har blivit slöa och ihjälklämda efter kastration. Har ni problem med det kan det vara läge att se över era egna rutiner runt kastrering. Vart menar du att man ska LOKALbedöva grisen vid kastrering om inte i testikeln? Att ge grisen smärtlindring vid kastrering är lagstadgat, däremot finns det ännu ingen lag som kräver att grisen ska lokalbedövas. Men den är på gång till 2016, om jag inte minns fel.

AnnaFagerell
11/3/12, 7:55 PM
#43

#42 Det finns fortfarande AVELSBESÄTTNINGAR och vi lämnar okastrerade hangrisar till Scan.

Sen menade jag att om man ska lokalbedöva så måste man också ge metacam men tvärt om måste man alltså inte, som du säger är det endast metacam man behöver ge. Vi ger endast metacam vid katrering och vi har inge problem med rutiner. som alla andra läkemedel kan djuret bli påverkad neg av smärtlindring och bli slöa och bli ihjällegade pga detta. Detta gör att vi låter smågrisarna ligga i två timmar instängda under sina värmelampor . De behöver tillskottsvärme efter kastration också då de förlorar en hel del värme av huttrandet efter snittet. Men vi märker att i kullar som inte kastreras blir det färre som blir ihjällegade. Det bara är så.

Det beror nog på vem man pratar med gällande vaccinet har jag förstått. Varför ska människan bli steril för all framtid om inte grisen blir det? Sa dom att det var testat på människa nu då? Det där tror jag inte på ett dyft. Grisen återfår sin fruktsamhet efter en viss tid så det bör människan också. Och vem i hela friden har sagt att man ska spruta in prep i sig själv? Jag har jobbat i 13 år med grisar och har aldrig sprutat in medicin i mig själv. Det är sånt hysteri kring detta så det är inte klokt. Sticka sig kan man råka göra men man måste injecera prep för att bli steril

Medarbetare på djurskydd.ifokus

WiggoLina
11/4/12, 10:45 AM
#44

Då har ni ett särrskilt avtal med scan då, antar jag? Avelsgaltar har vi också skickat, och nej de kasseras normalt inte. Men, skulle vi skicka ett helt lass med okastrerade grisar skulle de inte tas emot då slakteriet inte vill ha dem då det innebär mycket arbete med prover osv. Som sagt, vi har aldrig haft problem med slöa grisar efter kastrering, och inget högre antal ihjällegade efter det. Dock har vi en relativt stor smågrishörna, större än "vanligt", så grisarna kommer lätt undan suggan, och vi har både värmelampa och golvvärme till dem. Efter vad jag har förstått så är det bara en del hormoner som är likadana i människor och grisars könsdrift, därför löper vi större risk att bli permanent sterila. Det var vad veterinären från Djurhälsovården sa, och ta det inte på fel sätt, men jag litar mer på en utbildad veterinär än någon över internet :-) Ingen säger att man SKA vaccinera sig själv. Säger bara att allting kan hända. Jag har själv sett sprutan för vaccinet, och som jag redan skrivit så ska man vara ett riktigt klantarsle för att injicera sig själv. Men, det kan alltid hända olyckor.

AnnaFagerell
11/4/12, 1:07 PM
#45

#44 Fast vi har ju också en veterinär här från djurhälsovården och han säger inte som den ni pratat med så därför jag menar att det beror på vem man pratar med…

Vad mysigt/bra med stor smågrishörna, har du foto? Tycker vår är ganska stor och vi har både golvvärme och lampa vi också.

Vi har ett klantarsle här som jobbar hos oss  Flört hon sprutade in sulfa i armen en gång… hur man nu kan trycka in flera ml utan att man reagerar…

Jag skulle mer än gärna vaccinera våra grisar men slakterierna tar som sagt inte emot vaccinerade grisar för att konsumenten inte vill köpa köttet. Hur dumt som helst!

Själv tycker jag att man kunde sänka slaktvikten något och behålla alla galtar för att skicka dem innan könsmognad

Medarbetare på djurskydd.ifokus

WiggoLina
11/5/12, 7:03 PM
#46

#45 Konstigt att veterinärerna säger olika, när de ändå jobbar inom samma koncern så borde de ha fått samma information..

Hmm, jaa foton har jag. Det är bara det där med att få in dom i datorn och upp på internet ;)Är inte direkt sådär jätteteknisk av mig. Om jag ska förklara den lite, så är kanske inte själva liggytan för smågrisarna så stor. Men vi har en stor grind så att suggan inte kan komma in, och den grinden går 1-2 dec utanför liggytan i smågrishörnan. Men jag ska försöka få in bilderna, annars får jag väl måla upp nånting i paint ;) Sen har vi värmelampa över själva ligghörnan, och golvvärme i den översta halvan utav grisningsboxen.

Nej, kunde man utesluta kastreringen helt så vore ju det jättebra! Dock så tror inte jag personligt sådär jättemycket på just vaccineringen, utan då skulle jag hellre se att slaktvikten på galtar sänks. Eller att slakterierna helt enkelt tar prover på alla galtgrisar och kasserar de som har utvecklat galtlukten ;)

WiggoLina
11/8/12, 9:16 PM
#47

Har försökt ladda upp bilder flera gånger, men det är nånting som krånglar…

#45 har du en mejladress så kan jag skicka bilderna till dig istället?

AnnaFagerell
11/10/12, 8:07 AM
#48

#47 spännande… tjustorpstaxi@swipnet.se

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
WiggoLina
11/12/12, 5:39 PM
#49

Skickat :)

Upp till toppen
Annons: