Annons:
Etikettfjäderfä
Läst 2038 ggr
WolfFire93
8/15/17, 9:40 AM

Hägna in påfåglar

Är det möjligt att hägna in påfåglar utan nättak? Vill hägna in dem runt trädgården så att de inte försvinner ut i skogen, hur högt behöver det vara? (Vill inte vingklippa och det kommer finnas fruktträd på tomten X3) Vet att det låter dumt, men någon kanske vet? XD

Annons:
KPD
8/15/17, 10:17 AM
#1

Det är inte svar på din fråga, men när jag första gången mötte en påfågel i Djurgårdsstaden, kontaktade jag Skansen. Den jag talade med tog det med ro och sa, att de ger sig ut ibland, men de kommer tillbaka efter en tid. Nu förstår jag, att man sannolikt är mer försiktig som privatperson, och att det kanske finns större risker på andra platser, så jag vill inte ge något råd, endast bidra med denna berättelse. Beträffande höjden har jag sett påfåglar sitta på grenar några meter upp, även om det inte är många gånger.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

WolfFire93
8/18/17, 9:46 AM
#2

Haha jag kan tänka mig det X3 jag får väll ge upp den tanken och mata med lyxmat så de kommer tillbaka… XD

Lejonhjarta
9/9/17, 10:03 PM
#3

Har 8 påfåglar och dom går alla lösa på vår gård. Nu bor vi på landet utan nära grannar så detta fungerar. Nattetid sover dom i en tall på gården ca 6-8 meter upp. Dom sitter gärna på vårt ladugårdsplan och hustak och flyger mellan dessa punkter, tall-hus- ladugård. Att stänga in dom i voljär med tak är enda sättet att stänga in dom om man vill ha dom kontrollerat. Våra går ut i skogen etc men dom kommer hem regelbundet. När man skaffar påfåglar så bör man ha dom instängda några veckor, gärna i voljär, så dom lär sig att dom bor på platsen. Har man påfåglar sen innan så går det lättare att "rota" dom gamla då dom håller ihop lite granna. Skaffade en ny nu i sommar, äntligen fått tag på en helvit!❤️Lät  honom vara instängd i stallet knappt en vecka och sen i hönsgården/hönshuset några dagar. Dom andra var mkt nyfiken på honom så jag släppte ut honom under övervakning och det gick utmärkt.

WolfFire93
1/2/18, 11:52 AM
#4

Okej tack för svar! :D Ja dem helvita är jätte vackra!!

Lejonhjarta
5/13/18, 6:07 AM
#5

Har numera både en vit tupp och höna. Även hönan gick bra att introducera på gården. Höll henne instängd med sin framtida make en v i stallet och sen fick dom gå ut. Två gånger har hon varit borta några dygn. En gång i vintras när hon blev skrämd och flög iväg och landade i en gran. Det var så mkt snö så hon kunde inte promenera hem sen så hon gick i skogen tills jag fick trampat upp en stig hem. Sen en gång nyligen då hon bara var borta och ja trodde hon låg på ägg. Men så dök hon upp hemma och varit hemma sen dess… Nackdelen m att ha dom lösgåendes.

Upp till toppen
Annons: