Annons:
Etikettfjäderfä
Läst 1752 ggr
Zubmaximilian
8/13/17, 2:12 AM

HJÄLP! Jag har blivit hönsmamma

Så… En av våra hönor som legat och ruvat fick kycklingar i veckan. Det var några ägg kvar som inte hann kläckas innan hon tappade intresset och spred ut dom överallt, så vi i tog in dom och kollade. Två av äggen verkar det finnas liv i, så vi lade dom i en äggkläckare. I morse kläcktes en av dom. Kycklingen fick ligga och torka till på eftermiddagen, innan jag tog ut den.  Vi  fixade en liten bur med värmelampa till den men jag satt med den i knät ett bra tag (jag kunde inte låta bli, den var så söt och fluffig). Men när jag satte in den i buren och lämnade rummet började den pipa högjutt och förfärat och slutade inte tills jag kom tillbaka. Så fort jag plockar upp den somnar den i min hand. Vad gör jag nu??? Det andra ägget visar inga tecken på att vilja kläckas. 

Jag har läst att man ska lägga in kycklingen under hönan på natten så att hon inte ska stöta bort den, men kommer kycklingen vilja stanna med henne nu? Om hönan inte accepterar den och jag hittar en död kyckling på morgonen kommer jag bli jätteledsen. Jag vet inte vad jag ska göra.

Annons:
djurkillen
8/13/17, 8:43 PM
#1

Du kan prova att lägga den under hönan på kvällen, sätt upp en värmelampa hos hönan så fryser den inte ihjäl om den inte skulle stanna hos hönan. Annars kan du lägga in ett litet gosedjur hos kycklingen så slutar den oftast att pipa så högt.

Zubmaximilian
8/14/17, 4:53 PM
#2

Ok, tack. Testar det imorgon eller övermorgon. Nu kläcktes andra ägget också. :D Jag hade helt gett upp hoppet på den men i morse hörde jag små pip ock nu är den kläckt! Den får torka några timmar innan vi sätter in den med den första ock så tar vi ut dom till hönan tillsammans.  ^^

Upp till toppen
Annons: