Annons:
Etiketterfårgetter
Läst 1379 ggr
Ang101
2017-07-27 12:36

FÅR/KOSSOR ELLER GRISAR SÖKES ATT BETA

Hej! Vi letar efter ett gäng får/getter, grisar eller kossor att komma hit till oss i SKÅNE och beta. Vi har ett stort område täckt i björnlokor som behöver betas bort. Vi har försökt med ALLT för att få bort det, ingen lycka. Därför undrar vi, någon som har lantbruksdjur av den sorten som behöver bete? Lite akut för vi behöver få det bort betat för att kunna ta hem hästarna. (Farliga för hästar men inget annat lantdjur komiskt nog). Vi är bönder hela familjen med många decennier erfarenhet. Karln här är även uppvuxen mjölkbonde. Vi erbjuder att ta hand om era djur med utfodring (om ni tar med mat utöver betet) samt vatten, hantering, samt sällskap. Vi kommer ha bra koll och är alltid i närheten. Så behöver ni lite bete eller bara plats med bete så hör av er! Känner ni någon som skulle kunna vara intresserade, eller kanske ett företag, hör av er gärna! Tack på förhand! Mvh, Angie Min mejl: Angeline.person@gmail.com

Annons:
landsbygdsbo
2017-07-27 14:21
#1

Roundup  100 % EFFEKTIVT MOT LOKORNA.

På med gummihanskar och ett par stora tvättsvampar. Doppa svamparna i ospädd roundup*. Dutta sedan på lokorna.

Då dör både den delen över jord som den delen under jord och gräset drabbas inte.

Men gör det innan de går i frö…för fröna klaras sig.

* den i 5 litersdunkarna som bönderna använder.

Ang101
2017-07-27 21:39
#2

Som jag sa där uppe, vi har provat ALLT och det funkar INTE. Det är flera hektar fulla i lokor som är uppåt 5 meter, vi har huggit, sprutat, rundat, rivit, INGET funkar i dessa situationer förutom landtbruksdjur.

Ang101
2017-07-27 21:39
#3

Som jag sa där uppe, vi har provat ALLT och det funkar INTE. Det är flera hektar fulla i lokor som är uppåt 5 meter, vi har huggit, sprutat, rundat, rivit, INGET funkar i dessa situationer förutom landtbruksdjur.

landsbygdsbo
2017-07-28 10:27
#4

Måste vara en biologisk sensation, björnlokor som tål roundup.

Men för att förstå detta så måste man väl lägga till att lokorna tillåts gå i frö och marken därmed är full av frön, som då gror nästkommande år.

Då är nog det enda alternativet får, som får gå i hagen under flera (4 till 5 ) betessäsonger. Då tar de lokorna som kommer vartefter de kommer

Efter den tiden får ni nog ändå gå och passa så inga gamla frön gror och eländet börjar igen.

Så, tyvärr, att släppa hästarna på det betet är nog rätt riskant, de närmaste åren

Ang101
2017-07-28 15:34
#5

Vi har kollat upp vår mark och vi har god koll på vad som ska och inte ska göras. Tack för upplysningen men vi vet redan allt.

landsbygdsbo
2017-07-28 17:37
#6

Då funkar det knappast att akut ta hem kusarna till detta bete..rent önsketänkande vill säga😎

Annons:
Ang101
2017-07-28 23:37
#7

Men snälla människa kan du ge dig? Du vet inte allt vi har gjort, hur länge och hur det ska gå till och jag tänker inte lägga tid på att skriva meter vis vad vi gjort de senaste ÅREN. Vi söker helt enkelt folk som vill ha bete. Vill DEM veta allt så absolut. Tack på förhand till er som hört av er! Vi försöker svara så fort vi kan.

Upp till toppen
Annons: