Annons:
Etikettfjäderfä
Läst 2034 ggr
Disa2000
5/20/17, 12:43 PM

AKUT Övergivet ankägg

Hej! Har precis kommit hem från stranden där jag hittade ett övergivet Ankägg (Tror det är ett Ankägg i alla fall eftersom det enda djuret som går där är ankor) Vad ska jag göra med det? Har ingen värmelampa eller äggkläckningsmaskin, men vill gärna att det ska överleva om det går.

Annons:
LaSadie
5/20/17, 1:08 PM
#1

Är du säker på att ägget var övergivet?

[Devya]
5/20/17, 1:16 PM
#2

Du tog väl inte hem det?  Man har väl inte lov att ta hem ägg? Man bör väl ringa någonstans om man tror att det är övergivet.

tlover
5/20/17, 1:29 PM
#3

Det man bör göra är att lämna ägget där det är. Det behöver inte alls vara övergivet utan föräldern kan tex vara iväg för att dricka. Är det övergivet så är det naturens lag.

Dessutom så får man inte ha vilda djur hemma i mer än 24h (den tid det tar att kontakta viltvårdare) utan speciella tillstånd så lämna ägget där det är helt enkelt

l'm back

Disa2000
5/20/17, 1:31 PM
#4

Jag hittade ägget på en populär badplats mitt bland där alla satt och ville inte riskera att någon skulle mosa det. Dessutom hade jag hållit koll på det hela dagen och ingen anka såg ut att leta efter det. Frågan är hur jag ska gå vidare med det nu. Ska man ringa djursjukhuset och fråga?

[Devya]
5/20/17, 2:17 PM
#5

#4 Ring bara!De kan nog hjälpa dig på något vis. De kan dirigera dig vidare om det behövs men I framtiden så ringer du först och tar inte hem något bara sådär. Jag tror nämligen att det kan vara olagligt det som du har gjort nu.

Sindri
5/20/17, 2:21 PM
#6

Klart föräldern höll sig borta om platsen var full med folk. En fågel behöver dessutom inte leta efter sina ägg, den vet exakt var de ligger. Den hoppas ju att ingen skall hitta ägget. Tex rådjur gör likadant, d.v.s. springer iväg och lämnar kidet ensamt om det kommer andra i närheten.

Om du lyckas kläcka ägget hur skall du gå vidare sedan? Du kan ju inte riskera att ungen bli präglad på dig. Den behöver en riktigt andmamma som kan lära den hur man blir en and.

Har du tagit i ägget med händerna är det nog kört, annars kunde du ha lagt tillbaka det. Förstår att du ville väl, men man skall inte plocka hem ägg eller ungar man hittar ute. Man måste också bevaka det mer än en halv dag innan man kan vara säker på vad som gäller.

http://www.lansstyrelsen.se/ostergotland/SiteCollectionDocuments/Sv/djur-och-natur/hotade-vaxter-och-djur/Oppet-oga_sk_folder.pdf

Annons:
djurkillen
5/22/17, 5:09 AM
#7

Nja, det är nog inte så farligt att slänga ägget. Det är ju inget foster som börjat utvecklas, om inte ankan ruvat någon vecka. Det är inte så troligt att hon skulle lägga sig på en strand med massa människor, eller på en strand överhuvudtaget.

Upp till toppen
Annons: