Annons:
Etiketterfårgetter
Läst 2275 ggr
mallimalli
2017-05-10 18:58

Skaffa getter!

Hallå!

Jag och min man ska snart flytta ut på landet, och vi är rätt sugna på att skaffa Getter!

Jag kan "the basics" - ska vara i flock, säkert stängsel, äter ALLT osv - men jag har några frågor kring just vår situation och jag vill gärna lära mig mer.

Stället har ett litet hus och en lada/garage, men inget stall så jag funderar på att ha dom ute året runt (självklart kommer dom isåfall få en ligghall med halm), skulle det funka och vilka raser är isåfall lite mer "härdade"? (Vi bor i Skåne så inga smällkalla vintrar med 2 m snö 😛)

Sen till min andra fråga:

Det är en tomt som typ "går ihop" med åkrar/sumpmark runt om, närmaste grannen är några 100 m bort, vi bor längst ut på en grusväg och staket+getter=problem så jag funderar på att ha dom lösgående? Trädgården är verkligen ingenting att hurra för, bara högt gräs och nån buske och ett äppelträd så det finns inget dom inte får äta.

Jag vill verkligen vara påläst och veta vad det innebär att ha Getter, jag tänker inte skaffa några bara för att dom är "söta" eller "följer med på promenader"😛

Jag har inget jätteintresse av mjölk/ost så dom kommer vara mer som sällskapsdjur och att dom håller ordning på landskapet kring huset.

Eller ska vi slopa idén med att skaffa egna Getter och bara låna några st över sommaren?

Skriv gärna vad ni tycker och tips och råd 😃

Kram på er!

Annons:
Lejonhjarta
2017-05-22 05:56
#1

Älskar mina Getter men dom ger mig gråa hår…😉😃

Allmogegetter är ju gamla härdade raser. Göingegeten tex är ju anpassad för dom södra delarna även om att man kan ha dom andra åxå.

Gå in på www.allmogegeten.se så kan du läsa mer om dom. Vi bor utanför Göteborg och har jämtgetter på det sättet du tänkt ha dina. Men numera går dom i en stor inhängnad men ute hela tiden och med liggskydd. Köpt en ga lekstuga som skall in till tjejerna så dom får varsitt "hus".

Maria29
2017-05-22 22:03
#2

Alla borde ha Getter mina är väldigt följsamma och kärleksfulla. Och som tips är att ta en utflykt t.ex till st.hansgården (Lund) eller liknande innan du köper Getter studiebesök har verkligen varit givande och jag önskar att jag gjort flera innan jag skaffade Getter.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

djurkillen
2017-05-28 16:40
#3

Att allmogegetterna skulle vara mer härdiga tror jag inte på. Det är bara mohairgetter som behöver extra värme.

[annajohannas]2
2017-06-23 19:24
#4

Ett tips är att köpa CAE- fria djur. Hade Getter, men fick ta bort dem, pga sjukdommen. Det är så otroligt smärtsamt att behöva ta bort dem, för en sjukdom, som man kan få bukt på, genom att endast avla på fria djur.

Getter kan man hysa in i oisolerad hus/byggnader, de tycker de bäst om.  När det är kallt, så ser man det på geten, för deras ansikten blir liksom fyrkantiga. De borrar ner sig i halmen för att få värmen. 

Tänk på att de äter allt, så det är bäst att stängsla in dem, och inte ha dem frigående. Du skall också tänka på att marken där de skall gå, inte får vara för blöt, för de kan då få klövröta.

Om du skall ha Getter , tänk på att lantrasgetter, är hårt framavlade och de kan ge något som kallas för jungfrumjölk, de bildar mjölk, utan att vara betäckta eller haft killingar. Hade en get som gav oss mjölk dagligen i ett års tid, utan att någonsin haft killingar.

En sak som jag bara vill påtala, det var det ingen som förvarnade mig om. Getter har en stor rangordning, och är mycket revirbenägna. Det kan var hur mysig som helst mot oss, men vara väldigt "elaka" mot varandra, så man måste se till att alla har en chans att få äta.

Lycka till med dina Getter, du kommer få många roliga och trevliga dagar med dem.

Upp till toppen
Annons: