Annons:
Etiketterfårgetter
Läst 1589 ggr
tortoise
2017-05-03 21:54

Regler för får

Hej! Jag och min man har "blivit med lamm" dvs vi har fått ta hand om ett litet Lamm som tackan övergav och resten av fårflocken frös ut. Vi har försökt ta reda på vilka regler som gäller för får kring öronmärkning mm men det enda jag hittar är regler som gäller för om man har fåren för avel, slakt mm. Om man bara har dem för sällskap, dvs inte ska bedriva fåravel eller sälja kött till slakteri, eller driver en fårgård, vad gäller då?

Annons:
Stallmima
2017-05-03 23:11
#1

Kolla med Jordbruksverket och Länsstyrelsen så kan de nog svara på din fråga, säg som du beskriver här

djurkillen
2017-05-04 09:57
#2

Det är samma regler för produktionsdjur som för sällskapsdjur. Ni måste ha ett eget se-nummer (gratis) och lammet ska vara märkt med födelsegårdens se-nummer. 1 lapp i ena örat räcker om den inte ska leva mer än 12 månader. Om den ska bli äldre än det så är det 1 märke i varje öra som gäller. Sedan får du inte, och ska inte, hålla får själva, utan de ska alltid ha en artfrände. För att det ska kännas som en flock brukar man säga att de ska vara minst 3. Napplamm som inte får växa upp med andra får/lamm brukar ha väldigt svårt att hålla sig inne med de andra fåren sen.

Upp till toppen
Annons: