Annons:
Etiketterfårgetter
Läst 2494 ggr
goatgirl
2016-11-10 14:26

varför får vi inga killingar?

Hej jag hade två Getter men i våras gick en av dem bort, de var syskon. Så ganska så direkt efter så köpte vi en bock som sällskap åt våran andra get. Bocken var inte kastrerad och vi hoppades på killingar. Nu har bocken gått tillsammans med våran get sedan i mars. Men det har inte kommit några killingar än. Så jag undrar vad som kan vara fel. För att om det hade gått så skulle vi ju redan ha killingar eller? geten heter Blomman och är min ända och bästa vän. Jag är tacksam för alla svar🙂

Hilma 14år

Annons:
goatgirl
2016-11-10 14:28
#1

Jag är väldigt orolig för att det kan vara något fel på Blomman😕

goatgirl
2016-11-10 14:33
#2

hon är en afrikansk dvärg get

kajsa_johansn
2016-11-10 21:17
#3

Det kan nog vara så att bocken är steril (han kan inte få ungar) det är oftast problemet och nog inte din Blomman's fel. Annars kan det vara så att Blomman bara brunstar på hösten för mörker ger dom mer brunst  och då betäcks hon nu, har du sett nåt annat beteende nu på sista tiden? 

Om ni har möjlighet så kan ni kanske byta bock eller låna någon annan, man ser ganska tydligt när de börjar bli kära.

nouw.com/vovveloo

instagram: @kajsaalfrida

goatgirl
2016-11-11 08:21
#4

Tack Kajsa. Det enda lite anorlunda beteendet som jag har sett på sista tiden är att hon verkar väldigt trött. Och ja om det kanske är som du säger så finns det ju fortfarande hopp om att hon blir dräktig nu på hösten. Jag hoppas inte att det är bocken som är steril för att det finns inga Getter i när heten.

Maria29
2016-11-13 18:21
#5

Jag tänker berätta om Kajsa en av getterna jag hade, Kajsa gick med bock i 3 olika omgångar och hon fick aldrig någon/ra killingar. Jag var övertygad om att hon var steril eftersom de andra alltid fick killingar men inte hon, men efter 3år hos mig så fick hon i år trillingar och det tror jag att beror på att hon tyckte att jag fixat rätt bock. Kajsa bor numera med sina döttrar hos en av mina goda vänner och som sagt det var ingenting fel på henne. Hoppas att det ordnar sig för dig och tänk på att brunst behövs och att efter det tar det ca5 månader så du har tiden på din sida

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

goatgirl
2016-11-13 20:11
#6

Ja hon kanske bara inte är kär i bocken (Bruce). men det skulle vara svårt att hitta andra bockar. Det finns inga i närheten här där jag bor

Annons:
goatgirl
2017-02-16 12:20
#7

Nu har vi fått en liten killing, Herman. och vi är överlyckliga efter all väntan!!!!

Tack för alla bra råd och tips!

Drakellen
2017-11-09 09:33
#8

#7 grattis! :D

djurkillen
2017-11-09 14:41
#9

Ni måste skaffa fler Getter om ni ska ha en bock! Om ni har bocken ihop med geten hela tiden så kommer hon få killingar fler gånger på ett år, vilket sliter enormt mycket på henne.

Upp till toppen
Annons: