Annons:
Etikettfjäderfä
Läst 1120 ggr
D_artem
2016-11-01 21:23

Min dröm är att ha ankor/höns

Som titeln säger. Problemet jag finner är att jag är väldigt mån om mina djur (och tror att alla som läser detta är det också :)). Jag kommer att flytta om ett par år, när studierna är klara. Då ska jag skaffa ett par lantbruksdjur, om det blir Höns eller Ankor eller båda får vi se. Men jag är oerhört rädd att de ska dö pga rovdjur. Hur ska man bäst förhindra detta? Jag hade helst velat att de bor i en ladugård (nu tänker vi Ankor, som klarar kyla rätt så bra), men jag undrar följande;

Hur många timmar per dag ska de vara ute? Jag vill att de ska vara ute varje dag, flera timmar, men är rädd att de ska bli uppätna :/. Ska de ha full uppsyn under den tiden? Hur undvika rovdjur medans ankorna (eller hönsen) är ute?

Idag har jag både katt och hund. "Problemet" är att jag adopterar, vilket innebär att det inte är säkert att jag har en hund som skyddar en annan art. Finns det kurser att träna just detta på? Är väldigt rädd om mina djur, varje liv räknas. Jag vill helst ha Höns som jag kan ta från ett slakteri, medan sambon vill helst ha Ankor. Men oavsett, snälla! Ge mig era BÄSTA tips av hur ni håller era fjäderfän skyddade från rovdjur!

Annons:
_Fisken
2016-11-01 21:47
#1

Vi hade Ankor o de var inhägnade. De var ute sommar som vinter. No problems. De hade en hundkoja som "hus" som vi hängde ett tygstycke för. Sen hade de en damm som de simmade runt i  - sommar som vinter. Lite problem blev det när vintern kom o det blev is. Det strömmade in lite vatten i dammen men den öppna vattenytan blev mindre o mindre.  De är tåliga djur. Lade stora ägg lite överallt. I gräset, i dammen…överallt låg det ägg.

djurkillen
2016-11-02 08:29
#2

Bygg en ordentlig hönsgård så är det oftast ingen fara. Man kan vänja de flesta hundar vid fåglar. Men man ska aldrig lita på de. En höna som flaxar iväg kan väcka jaktinstinkten hos vilken hund som helst. Med katter är det värre. Men om det är stora raser så brukar katter inte ge sig på de.

Maria29
2016-11-09 10:33
#3

Säger som de andra hägnar man in så klarar de sig mot rovdjur Ankor är tåliga djur som klarar vintrarna väldigt bra och de behöver inte något märkvärdig skydd men ett bra krypin med mycket halm uppskattas. När det kommer till hundar så kan man välja även om man adopterar via organisation eller på annatvis, det går egentligen aldrig att garantera helt att en hund eller katt låter bli trots att man haft från valp.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Upp till toppen
Annons: