Annons:
Etikettdjurskydd
Läst 1426 ggr
.:Aramis:.
2016-09-30 21:35

Erfarenheter av öronmärkning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Vad har ni för erfarenheter av öronmärkning? 

Själv så fattar jag inte grejen med att "skydda djuren från onödigt lidande" och så är det lag på att detta skall göras…:/

Real friends are hard to find, harder to leave and impossible to forget.

Annons:
kajsa_johansn
2016-09-30 22:03
#1

Om man träffar rätt och gör det när djuren är små ser det inte ut sådär. De kan självklart slita av sig det, men de kan bryta benen också. 

Att skydda djuren menar att man håller koll på alla djuren och man behöver tillstånd för att ha det och de kommer på kontroller, man vet var djuret finns och de slipper komma till en djurplågare, djuret får en identitet som gör de betydligt mer värda.

nouw.com/vovveloo

instagram: @kajsaalfrida

djurkillen
2016-10-01 13:11
#2

Gör man det rätt så gör det inte ont på djuret efteråt. Märken finns för att man bland annat ska kunna spåra smitta.

Lavèn
2016-10-02 21:22
#3

som ovan säger så om man gör det rätt gör det inte ont efter, men i detta fall du har bild på har det kommit in bakterier.  Man måste ju tänka på hygien när man öronmärker.

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

.:Aramis:.
2016-10-04 20:09
#4

#3 Jag skulle ha informerat mera om vad jag ville veta i startinlägget;) Jovisst finns det risk för bakteribildning när man gör hål i kroppen det köper jag helt. 🙂Själv har jag aldrig märkt någon och vill helst slippa det. Det måste finnas bättre sätt att märka än med plastlappar i öronen som riskerar att bli infekterade, trasiga, avslitna. Ingen som har haft de tankegångarna?  (:

Real friends are hard to find, harder to leave and impossible to forget.

.:Aramis:.
2016-10-04 20:14
#5

#2 Att man ska kunna ha koll på djuren det har jag förstått🙂 Men jag förstår inte varför endast platslappar i öronen godkänt och varför det inte finns andra sätt att få märka sina djur på tex tatuering, chip..vad har du för tankar om det?👻

Real friends are hard to find, harder to leave and impossible to forget.

.:Aramis:.
2016-10-04 20:18
#6

1# Jo visst kan de bryta benen precis som att dö på fläcken. Det kan man inte råda över.  Men jag undrar varför man inte har möjlighet att få märka på andra sätt än med plastlappar i öronen…inga tankar om det?🙂

Real friends are hard to find, harder to leave and impossible to forget.

Annons:
kajsa_johansn
2016-10-05 08:47
#7

#6 Då bönder i sverige har en fruktansvärt dålig lön har man helt enkelt inte råd med tatuering och chip och vilken cirkus att chipmärka 500 Lamm, de skulle ta en vecka och skulle vara en så stressade sak för lammen så jag vet inte om ett hål i örat är bättre. Majoriteten av världens människor har hål i öronen och det tar vi frivilligt, det är samma grej för djuret, ett hål i örat. Jag tror de har utforskat många olika märkningar men kommit fram till att ett platsmärke i örat har lägst stressnivå och billigast för skulle det vara dyrt skulle nog måååånga djur inte vara märka och dit vill vi inte komma.

nouw.com/vovveloo

instagram: @kajsaalfrida

Honestyisdead
2016-10-05 10:19
#8

#7 Det tar inte längre tid att sätta ett chip.

kajsa_johansn
2016-10-05 10:48
#9

#7 Nej, inte själva isättandet men alla annat innan den kommer in i nacken och sen ska läsas av så det funkar, sen är det ju så att får¨t.ex kan se väldigt lika ut, ska vi fånga ett får som vi tror är 32 men det var visst 56 efter läsning och sen får vi fånga nästa, nahepp det var 107, med öronmärken syns det utanpå vem djuret är.

nouw.com/vovveloo

instagram: @kajsaalfrida

Maria29
2016-10-05 14:13
#10

Jag har en get som fått sitt ena märke avslitet men det här läkt fint eftersom jag var snabb med jodopax och rengjorde. Jag brukar använda jod när jag märker mina Getter och jag har aldrig haft problem med det och det brukar käka fint. Självklart så tycker jag att det är trist att märka men som alla skrivit så går det att ta reda på var djuret är uppfött och informera när/om det finns smittor i trakten där man bor.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[Shettisar]
2016-10-11 08:33
#11

Haft får innan och aldrig hade vi problem med öronmärkningarna. Och att ex chipmärka en stor besättning blir på tok för dyrt för uppfödarna så det är väl därför som de fortfarande håller med plastmärkning i öronen.

Upp till toppen
Annons: