Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (6) Senaste inläggen

01.Nötkreatur 02. Får / Getter 03. Svin 04. Häst 05. Lama / Alpacka / Kamel 06. Fjäderfä 07. Övriga gårdsdjur 08. Ekologiskt 09. Gårdar / Skötsel 10.Övriga djur 11. Veterinär / Hälsa 12. OT / skvallerbänken 13. Om sajten och iFokus 14. Tävlingar och bus 15. Köp /sälj/bytes 16. Djurskydd
06. Fjäderfä

Höns

2016-09-29 23:21 #0 av: Whippet

Hej
Har 2 små kycklingar (från en nära vän) som blivit utstötta och "mobbade", hon undrade om jag kunde ta hand om dem, men jag vet inte om det går, hur de kommer må osv. Har gott om plats, men räcker det att man har 2 st tillsammanns? Man behöver väl inte köpa fler, kommer endast vara sällskap. Bor i en liten by, villa område, låter höns mycket? Eller kommer det bli problem? Kan man ha 2 höns (honor då) tillsammanns, i ett villa område utan att grannarna störs? Har inte grannarna åt alla håll, så kan försöka fixa så långt bort från dem. Om det vore ett problem, sen behöver man ju inhägnad och "hus" också till de. Är det dyrt att bygga upp ett habitat för 2 höns? Vad kostar maten o.sv.

I'm out Vilar huvudet i handen

Anmäl
2016-09-29 23:38 #1 av: Agafia

Varför inte fråga din vän där du fick dom ifrån ? ;)

Anmäl
2016-09-29 23:56 #2 av: Whippet

#1 Inte fått dem än + att hon inte vet något av de jag undrade. Fråga mig inte varför, för jag vet inte.

I'm out Vilar huvudet i handen

Anmäl
2016-09-30 00:09 #3 av: Agafia

Finns tips på alternativ.nu om hönshållning

Anmäl
2016-09-30 02:33 #4 av: PuffBuck

Fjäderfä iFokus finns!

Demonfox on the prowl! (^•v•^)/)

Anmäl
2016-10-05 14:05 #5 av: Maria29

Värmelampa och kaninbur om de är små så behöver de värme 2 är för få höns trivs bäst i flock så skaffa åtminstone 2-3 till. Till bostad går det att använda nästan vad som ett utedass ett förråd eller liknande vad har du för byggnader? Fri tillgång till vatten och bra foder är viktigt men höns är annars väldigt enkla att ta hand om och kostar inte mycket i drift. Kolla gärna i jordbruksverkets rekommendationer. Lycka till!

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Anmäl
2016-10-23 19:05 #6 av: Alana82

I ett villaområde kan det finnas lokala regler som kan kräva att du ansöker om dispans för att få ha höns med det skiljer mellan kommuner så bäst att kolla upp i förväg

Anmäl