Annons:
Etikettnötkreatur
Läst 1456 ggr
thenewbreed
2016-05-15 14:21

Inget bete för kor

Vad tycker ni om det här som står i artikeln? 

Vad tycker ni bör går först? Ekonomi eller djurens välbefinnande? 

http://www.svd.se/nu-kan-korna-sta-instangda-hela-aret

Medarbetare på bildredigering! :)

Annons:
Varga
2016-05-15 14:55
#1

Tycker det är helt galet att samma organisation som ska ha hand om djurens välbefinnande också ska ha hand om den ekonomiska biten… Ännu en grej som börjar bli som i USA, där tex läskedrycksföretag har kontrollen över hälsofrågor osv… :/

Maleficum
2016-05-15 15:04
#2

De borde ju snarare sikta på att göra det mer lönsamt att ha små gårdar med bra djurhållning än att de ska bli större med sämre djurhållning!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

ManU77
2016-05-15 22:43
#3

Det kostar betydligt mer att ha djuren inomhus än att ha dem ute.

Em_
2016-05-18 16:43
#4

Det mest ekonomiska är ju att ha välmående djur… Oftast är problemet att det inte finns tillräckligt med beten på rimligt avstånd från mjölkroboten/mjölkgropen och inte att man vill ha djuren inne för att man tycker det blir billigare.


ManU77
2016-05-19 12:10
#5

#4 Precis. Det är liksom inte antingen eller. Välmående, friska djur är i längden mer lönsamma än sjuka djur.

Det behövs ett paradigmskifte, tror jag. Konventionella lantbrukare är så inkörda i sitt sätt att tänka att allt annat blir omöjligt. Alla är inte sådana, men de allra flesta. T ex finns det ingen anledning att plöja och så om vall för bete eller vinterfoder. Detta görs regelbundet, ca vart femte år, av konventionella bönder. Däremellan ska marken gödslas med en massa konstiga organiska- eller icke-organiska gödningsmedel. En plöjd mark är en skadad mark. Förutsättningarna för mikroorganismerna i marken att leva och frodas förstörs. Växterna får svårare att tillgodogöra sig den näring de behöver och de blir mer sårbara för angrepp. Detta leder till att man måste använda olika typer av bekämpningsmedel, men dessa tar död på mer av de godartade mikroorganismerna, medan de patogena organismerna till större utsträckning överlever. Kvar blir en utarmad bit mark som det är svårt att få något att växa på. Så småningom måste ny mark skövlas och beredas.

Detta vet inte de flesta konventionella bönder om. De har inte kunskapen. De gör bara som man alltid gjort, sedan farfars tid.

Nä… nu blev detta på tok för långt. Det jag ville ha sagt är att det behövs en förändring i hur bönder tänker om sin verksamhet. Om man är helt beroende av ett fungerande ekosystem för sin försörjning på lång sikt kanske man också behöver vara intresserad av hur det systemet fungerar och hur man kan fortsätta att producera utan att utarma den.

minimina99
2016-06-04 19:23
#6

Förlåt att jag lägger mig i men hur kan detta påverka böndernas ekonomi när mjölkbönder får lägga ner för att de inte går runt. Jag tror knappast att de är billigare att ha en ko inne. Problemet ligger inte hos bönderna utan hos oss som köper mjölken. Köper vi enbart mjölk från gårdar i närheten där vi vet att korna får gå ut så kommer ju inte de andra bönderna tjäna något och alla kor få gå ut? eller har jag fel ?😇

Annons:
Taxelina1
2016-06-15 19:14
#7

#5 Hur kan du påstå att bönderna inte vet hur dom ska bruka sin mark? Dom hålls hela tiden uppdaterade med olika kurser och utbildningar. Och oftast lär dom sej sedan barnben. Dom flesta av mina bekanta är jordbrukare och därför vet jag vad som händer och sker. Många jordbruk idag plöjer heller inte sin mark.

TS Jag såg nu vart artikeln kom ifrån och då är den tyvärr väldigt vinklad. Kor blir väldigt glada när dom får springa ut i hagarna. Och dom går frivilligt hem igen för att bli mjölkade. Oftast tycker dom det är svalt och skönt inne i lagården.

På gården vi jobbade på förr var det lite problem med just betestvånget och när dom skulle vara ute/inne. Sommaren är oftast väldigt varm och korna bränner lätt sina juver. Så på vår gård var dom inne mitt på dagen när det var som varmast.

Hälsning från en stor djurvänCool

ManU77
2016-06-27 20:55
#8

#7 Jag kan förstå att det jag säger sticker i ögonen på konventionella bönder… och kanske även deras bekanta. Men när jag observerar vad många gör ser jag sådana oerhörda brister.

Säkert lär de sig sedan barnsben… och jag menar att det är ett problem. Eller egentligen är ju det rätt naturligt. Problemet ligger väl snarare i en ovilja att ta till sig ny eller annorlunda kunskap för "såhär har vi minsann alltid gjort".

Kurser och utbildningar faller tyvärr ofta in i ett slags paradigm där det inte blir tillåtet att tänka utanför ramarna. Dessutom har industrin slagit klorna i det mesta av all utbildning. Dvs, man får den kunskap företagen tjänar pengar på att sprida. Man får lära sig att titta på natrium, kalium och fosfor när man utvärderar sina jordar. Saknas nåt ska man tillföra dyrt inköpt tillskott. I stort sett ingen får lära sig att dessa grundämnen aldrig tar slut i en levande jord där biologin är intakt och att tillskott därför egentligen är helt onödigt. Dessa kurser och utbildningar lär ut att man ska så fält med endast en gröda. Allt för att maximera output. I stort sett ingen lär sig att sådana monokulturer inte existerar i naturen. Monokulturer är ett angrepp, en slags krigsföring, på jordarna. Odlar man monokulturer behöver man köpa kemikalier av olika slag för att inte andra växter ska komma in i fälten. Man behöver dessutom kemikalier för att bekämpa skadedjur och insekter. Förstår du hur mycket pengar kemikalieindustrin tjänar på böndernas ignorans om den resurs de lever av?

Det finns en gräsrotsrörelse där kunskap om detta biologiska system växer fram som en motpol till kemikalieparadigmet. Därför finns det hopp för framtiden.

Nåväl… jag är själv bara hobbynörd på området och har inte heller all kunskap om detta. Däremot är jag både nyfiken och kunskapstörstande, och det skulle jag önska att fler lantbrukare också var.

Taxelina1
2016-07-01 14:46
#9

# Förstår att du är rätt insatt i ämnet även om du bara är "hobbynörd"😉

Hela min omgivning och bekantskapskrets är bönder/jägare. Både Konventionella, Krav och Eko. Det jag snappar upp är en mycket stor kunskap om våra odlingsmarker. En enda bonde har jag mött som körde på "som man alltid har gjort"

Det var på ett litet lantbruk upp i Dalarna. Bonden var en envis 90 åring, proppfull av kunskap som gjorde som man alltid gjort. Han hade en kunskap som inte finns i dag och tyvärr följde den med honom i graven. Han dog på sin post. Men det var en omodern kunskap som man skulle dokumenterat. Det han inte visste om odling, insekter och växter var inte värt att veta.

Men nu är det nya tider och för att få allt att rulla på så måste alla lantbrukare hålla sej uppdaterade😎

Hälsning från en stor djurvänCool

Taxelina1
2016-07-01 14:56
#10

TS  Gick in på jordbruksverkets sida angående betet för nötkreatur. Här lägger jag upp en länk. Djurens rätt har som vanligt tagit chansen och medvetet misstolkat allt😉

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/notkreatur/betesgangochutevistelse/djurformjolkproduktion.4.17f5bc3614d8ea10709196ae.html

Hälsning från en stor djurvänCool

thenewbreed
2016-07-01 19:53
#11

#10 vad är det som är misstolkat?

Medarbetare på bildredigering! :)

ManU77
2016-07-01 20:40
#12

#11 Det är fortfarande krav på utomhusvistelse för nötkreatur även efter regeländringen. Ingen skillnad egentligen, annat än att man nu inte behöver ha dem ute under en sammanhängande period.

Taxelina1
2016-07-01 22:14
#13

#11 Det sunda förnuftet får råda mer nu. Djurägaren själv kan ta beslut när djuren kan vistas ute. Dom har ungefär samma krav på sej.

I bland kan det bli sånt skitväder att korna inte vill vara utomhus. Andra gånger kan det vara skönare för korna att vara ute nattetid och inne mitt på dagen eftersom juvren blir brända av solen. Och vid andra tillfällen vill korna vara ute dagtid och inne på nätterna om knotten blir för besvärliga. När man har ekologisk eller krav, så får man inte behandla djuren med medel mot flugor, broms, knott och annat.

Korna själva brukar visa vad dom vill…

Hälsning från en stor djurvänCool

Annons:
thenewbreed
2016-07-02 07:16
#14

#12 ja och det står det också om i artikeln. Det som jag ser som problem är att detta inte loggas och/eller kontrolleras utav någon. Så man kan ju i princip hävda att vissa kor har varit ute fastän de inte har det. 

Jag tycker det är bra om kor kan välja fritt vad de vill. T.ex. vara på lösdrift. Men sen är ju jag emot köttgårdar/mjölkgårdar ändå så jag tycker i princip allting är fel med denna typ av djurhållning.

Medarbetare på bildredigering! :)

ManU77
2016-07-02 22:22
#15

#14 Det kan ju bli svårt att hålla med i nånting om man tycker allt är fel i alla fall.  🙂

Själv håller jag precis på att starta upp en verksamhet där jag ska ha djuren på lösdrift. De ska ha tillgång till ligghall som de kan ta skydd i mot väder och vind, men i övrigt vara utomhus. Jag gillar inte heller att man har djur inne med tvång… om de inte är sjuka eller skadade och behöver hållas inne för att tillfriskna ordentligt.

Taxelina1
2016-07-11 15:56
#16

#14 Tala om att misstänkliggöra djurägare. Man får väl ändå utgå ifrån att djurägaren sköter sina djur och ser till deras bästa !!!

#15 På mitt jobb har vi naturbetes djur. Där har dom öppna ligghallar och utevistelse året om. 

Lycka till med din verksamhet🙂

Hälsning från en stor djurvänCool

Upp till toppen
Annons: