Annons:
Etiketterfårgetter
Läst 1801 ggr
linnea.k
2016-04-28 10:01

Afrikanska dvärggetter

Hej Hej, har länge funderat på att skaffa Getter, till sällskap mest, och jag kommer ofta in på arten "afrikanska dvärggetter". Har försökt samla på mig lite fakta om dom och jag vet inte riktigt om jag förstår rätt, men ni här kanska kan hjälpa mig lite?

- Kan dom bo i ett "hus", med typ fyra väggar tak, osv, året om? eller är det bättre med ett uppvärmt hus?

-Skulle det gå att ha en lite mindre hage, som dom alltid har tillgång till, och sen när man är hemma så får dom vara i en stor hage, och gå lösa?

- Har läst om att ett getterna gillar ett kuperat område, men vi har typ 3000 kvm platt gräsmatta, skulle det fungera ändå om man la in lite stockar och stenar.

Det var nog mest dom stora frågorna jag hade, och det är bara en fundering, på det här med Getter, vi har inte bestämt oss, och det lär nog ta några år, men jag skulle bara vilja veta lite fakta, och om någon har lite bilder eller tips på andra getarter så får ni säga till, tack på förhand!

 😊  🐐

Annons:
The_iller
2016-05-06 12:25
#1

Intressant inlägg. Jag väldigt intresserad av att höra vad folk har att säga om detta inlägg. Jag har också funderingar på att skaffa ett gäng afrikanska dvärggetter , men är också ute efter information innan jag ens skaffar några :)

Maria29
2016-05-26 11:42
#2

Jag vet inte så mycket om dvärg Getter men mina lantras Getter bor i ett hus med 4väggar med två utgångar och höhäckar i 3 av hörnorna (bor 4getter i getstallet om man bortser från killingarna jag har nu).  Jag har ingen värme men min ströbädd blir ju varm eftersom den "brinner" (ungefär som i en kompost) under vintern. Ströbädden är av halm och när vintern var över så var den ca60cm djup och väldigt varm, som bonus var/är den väldigt bra att odla grönsaker i när man mockat ut (förlåt men jag är så glad över min).

Jag skulle inte ha några Getter frigående om man vill ha sina buskar, träd och odlingsbäddar i fred, första året lärde jag mig genom att de kan vara kreativa djur.

Om jag hade haft plattmark så hade jag nog byggt en lekplats för getterna med olika saker att hoppa upp på och eftersom Getter är busk och slyätare så hade jag nog sett till att det ofta låg ett helt träd eller rejäla ruskor att äta på.

Som sagt jag är inte jätte insatt i dvärgar men jag kan Getter och jag lär mig någonting nytt varje dag av mina, för oavsett get sort man väljer så ger de så otroligt mycket varje dag.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

slarvigt
2016-06-05 22:01
#3

#2 Menar du att det funkar att inte mocka ut under vintern utan bara fylla på med halm?

djurkillen
2016-06-07 00:15
#4

#3 Så gör nog de flesta med lantbruksdjur på lösdrift. Och även i box. Då blir det varmare för djuren.

Hundtassens
2016-07-11 22:34
#5

bor du nära något ställe som har just afrikanska? t.ex mitt gymnasie har de och du skulle absolut kunna åka och prata med dem och de säljer killingar varje år. chansen att du bor nära västmanland är nog inte så stor men det finns ju fler naturbruksgymnasier som avlar och säljer eller mindre djurparker du kan be om råd osv :)

Upp till toppen
Annons: