Annons:
Etikettfjäderfä
Läst 2245 ggr
[Gnagare2]
2016-03-24 07:58

Vill skaffa höns

Jag har en vedbod på tomten som är mycket illa åtgången och är i stort behov av renovering,men jag har en dröm om att göra i ordning den och ha Höns i den, 

Har aldrig haft Höns tidigare,men är nyfiken på.  Tror ni dom skulle trivas i min lilla bod? 

Hur ska man ha dom för att dom ska trivas? Är det stor skillnad på olika raser?

Annons:
[Shettisar]
2016-03-25 10:52
#1

Kika här, finns massor av läsnyttigt om man googlar  😉

[Gnagare2]
2016-03-25 13:12
#2

#1 Tack för svaret,det var en intressant artikel,har googlat lite innan men jag får prova igen,då jag inte tyckte jag hittade nåt av intresse. Tack igen🙂

Maria29
2016-03-28 19:17
#3

Nu sitter jag via mobilen men har du en bild på boden? Höns är väldigt lätta att ta hand om och klarar ner till -20 även om det inte jag någonsin skulle låta det bli så kallt hos mina. Har du tänkt ha dem frigående eller i hönsgård? Sådant kan vara värt att fundera på, jag började med ett gammalt utedass men med större intresse har ytorna ökat. Reden och annat smått och gott kan man köpa på loppis det här jag gjort mina har i höstas fått en "expedit" (tror att den heter så på ikea) hylla till rede. Fråga på om du har frågor det är bara roligt

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Leifsdotra
2016-03-29 08:49
#4

Vi har gjort om en del av ett gammalt uthus till Hönshus, ca 1,5x3 m och full takhöjd. Ingen isolering, men däremot värmeplatta under vattnet och värmelampa de kallaste nätterna . Delar med mig av en sammanställning jag gjorde utifrån det jag hittade när jag googlade runt inför att vi skulle skaffa Höns.

Hönshuset: Ha gärna ett utrymme invid ytan där hönsen vistas för mat, men också för att kunna flytta ut en höna vid t ex sjukdom. Dörren in till hönshuset bör vara bred nog för en skottkärra. Inga stora fönster mot söder, eftersom det då blir väldigt varmt i hönshuset. Inte för mörkt, hönsen är beroende av dagsljus för sin dygnsrytm. Hönsgården har inga minimimått, men gör den så stor som möjligt då Höns äter allt grönt de får tag på. För att undvika rovdjursbesök bör man gräva ner nätet och ha grovt grus runtom hönsgården. Vik nedersta delen av nätstaketet utåt ca 30 cm och sedan jord och grus eller stenar ovanpå. Som tak fungerar bärnät utmärkt.
Öppningarna till hönsgården ska vara minst 35 cm höga och minst 40 cm breda.

Inredning:  Pinnarna ska sitta ganska högt, gärna 1 – 1,5 meter upp. Sätt pinnarna som en trappa, med den lägsta längst fram och höj sedan 30-50 cm + 30 cm närmare vägg för varje pinne. Om pinnarna sitter rakt under varandra bajsar hönsen på varandra… En platta sätts under sittpinnarna, då kan du skrapa av bajset i ett kärl. Ställ mat och vatten långt ifrån sittpinnarna för bästa hygien.

Du måste ha strö på minst 1/3 av arean, dock minst 0,025 m2 per höna.

Hönsen vill gärna ha ett sandbad, man kan t ex ta ett babybadkar och hälla i sand (blandat med aska).

Utrustning:

Vatten Hönsen måste ha tillgång till friskt vatten. Runt vattentråg: minst 1 cm trågkant per höna. Rakt tråg: minst 2,5 cm trågkant per höna. Nippel eller kopp: högst 10 Höns per nippel, dock minst totalt 2 nipplar/koppar för varje höna. Vattenautomat: köp/bygg ett ställ till den så att den inte står direkt på golvet, eller köp en upphängningsbar. Det minskar risken för förorening, och underlättar städning.

Foder Runt fodertråg: minst 4 cm trågkant per höna. Rakt tråg: minst 10 cm trågkant per höna. Helst foderautomat på ben eller med upphängningsmöjlighet ur hygien/städsynpunkt.

Reden Hönsen måste ha tillgång till värpreden, antingen Fackrede eller kollektivrede. Krav på reden: Fackrede ska vara minst 0,0125 m2 per höna, dock minst 0,075 m2. Kortaste sidan ska vara minst 24 cm. Kollektivrede 0,01 m2 per höna, dock minst 0,14 m2. Kortaste sidan ska vara minst 35 cm.

Flockens storlek Hönshusets storlek, din ekonomi och tid avgör hur stor flock du kan ha. Du måste inte ha tupp för att få Höns, men tuppens roll i flocken är viktig! Han letar mat, håller ordning i flocken, minskar risken för bråk mellan hönsen och är den som håller koll och varnar för faror. En bra tupp provar ofta ut bra reden för sina Höns. Tänk också på att du inte bör ha två tuppar, det går bättre med en eller tre tuppar. Varje tupp bör ha minst 3 hönor.

djurkillen
2016-03-29 09:49
#5

Jag försöker göra så att hönsen har så stor plats i hönshuset som möjligt. Har gödselbräda under pinnarna, värpreden på väggen, vattenkoppar utefter väggarna och hembyggda foderautomater på väggarna.

[Gnagare2]
2016-03-29 18:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Såg inte era svar förräns nu. Tack för alla svar!  Oj,det verkar vara väldigt mycket att tänka på inför att skaffa Höns. Någon ville se en bild på vedboden. Här kommer den.  Det är på vänster sida av boden jag hade tänkt att ansluta en "utehage" till dom,men att dom kan gå inomhus när dom vill. Är det lag på att Höns ska ha fönster på inomhusdelen? Förutom att vedboden naturligtvis ska renoveras innan några Höns får komma dit,är det nåt mer jag borde tänka på,tror ni?

Annons:
Upp till toppen
Annons: