Annons:
Etikettgårdar
Läst 2426 ggr
Elinmatsdotter
3/1/16, 3:13 AM

köpa gård i renoveringsbehov

jag och min sambo har börjat se oss om efter en gård och har nu blivit erbjuden en avstyckade gård (hur mycket mark vi kan köpa med är inte framförhandlat än).

jag och sambon är 22 resp 25. Han läste el på gymnasiet men valde inriktning till ingenjör istället för elektriker men han har läst basen för ellära. själv gick jag djurhålning där vi hadde lite byggnadsvård men inget att skryta om precis. jag e uppväxt på landet han i stan.

jag har alltid älskat gamla hus och sett mig själv renovera fram mitt drömhus ur något gammalt.

Den gården vi titta på ligger i en byn med nära till skola,dagis, mitt jobb och förhålandevis bra pendlingsavstånd för sambon. problemet är att husets skick är inte optimalt det är MYCKET att göra. i dagsläget är det beboligt men stallets innertak måste bytas samt golvet måste jämnas/sänkas så man kan bygga boxar, elen måste nog dras om också.

själva boningshuset måste dräneras och elen inomhus måste dras om. nytt badrum och kök. värmen är vedäldad och rören har olika dimension så värmesystemet måste fixas förmodligen kompleteras med jordvärme. golven behöver läggas om. ska vi inreda ovanvåningen behöver förmodligen taket fixas. fasaden behöver ochså en omgång antingen att vi putsar upp den eller som jag vill, river teglet somsitter där i dag och plockar fram korsvirket under och isolerar innneifrån i stället. OM det blir detta huset så vet jag att det är måga års jobb framför oss och vi får ta det i etaper. förövrigt känns huset i sig frächt inget direkt ruttet och huset lukta ingen fukt eller mögel.

jag är själv  uppvuxen i en renovering då mina föräldrar renoverade sitt hus från grunden för egen maskin. vi barn hjälpte till från att vi kunde gå med allt som var sakert för barn, vi mura, putsa osv vad jag vet har jag inte tagit skada av det. mina föräldrar har redan lovat att bistå med deras kunskap men vi får ju givetvis utföra arbetet själva.

är detta en orealistisk plan/ide att göra det själv som nybörjare?

så många år som renoveringen kommer ta lär det ju hinna komma barn med i bilden också. vågar man utsätta ennu en genration för att växa upp i en renovering?

huset sägs vara från typ 1870 och jag har blivit kär i vad det kan bli.

min sambo ser allt jobb samt kostnader och är lite mer tveksam.

givetvis det första vi kommer göra är att ta ut en besiktningsman som verkligen ser vad felen är så vi får en tydlig bild av vad felen e samp vad huset kan vara värt.

hur hadde ni gjort?

hadde i sprungit det fortaste ni kan åt andra hållet?

Annons:
_Fisken
3/1/16, 6:04 AM
#1

Jag o min partner med småbarn renoverade en gård också. 60-tals stil inomhus. Vävtapeter överallt. Taken hade spruckit för det var målad, spänd, väv. Inga pengar hade vi heller -- och en dotter som satt på golvet i allt byggnadsmaterial 1.5 år gammal å mumsade på kex och lekte med spik och brädbitar.
Det funkade att renovera trots småbarn. De fick vara med helt enkelt och sen blev det att jobba på helger o kvällar och nån av oss tog ibland hand om barnet medan  den andre åkte o jobbade. 
Mat? Vi gjorde "renoveringsröra" på stort pastakok och tärnad uppstekt falukorv. Tog med i stora kastruller. Vi fixade sovrummet och köket hjälpligt, sen flyttade vi in och fortsatte med de andra rummen. 
Man måste dela upp renoveringen i små steg och inte se så långt fram. Rum för rum.  Då funkar det. Sen måste man också belöna sig då och då typ ledig helg och åka bort.

Leifsdotra
3/1/16, 11:20 AM
#2

Håller med #1 

Gör bara det nödvändigaste för att det ska bli beboeligt först. Ta rum för rum och och gör klart i varje del innan ni börjar med nästa. Ibland är det en stor fördel att bo in sig ett tag innan man tar tag i vissa delar. Vi hade en tanke om hur vi ville renovera köket när vi köpte vårt hus. Planlösningen skulle vara ungefär densamma som innan, men moderniseras så klart.  

Men det fanns andra delar som var viktigare att få ordning på, som det fuktskadade duschrummet och att ordna riktigt avlopp för att kunna skrota utedasset till exempel. När vi väl fick tid och råd att ta oss an köket så hade vi hunnit tänka om helt, det blev inte alls den planlösning vi hade tänkt från början. Men det blev så otroligt mycket mer praktisk! Det är en rejäl kostnad att göra om ett kök så det hade varit synd om vi tagit det först och efteråt insett att det inte blev riktigt funktionellt.

_Fisken
3/1/16, 11:52 AM
#3

Vi gjorde inte renoveringen perfekt när barnen var små. Hade varken ork, tid eller pengar. Vi gjorde det "okej" men inte perfekt. Det var för vi ville ha ett liv också. Inte bara kvällsjobb hela tiden.
Efter att de blivit lite större tog vi lån och gjorde "omgång 2". DÅ blev det ypperligt.

Elinmatsdotter
3/1/16, 2:27 PM
#4

#3 Hur gamla ungefär var barnen när ni körde andra omgången? #1 och 2 hur mycket kunde ni om att bygga innan ni gav er in på era projekt?

_Fisken
3/1/16, 6:47 PM
#5

Första vändan var dottern typ 1.5 år. Barnen var typ 6-8 år i andra omgången.  Jag kunde ha en billig pensionär som hjälpte mig lite för 50kr/h (snorbilligt) på dagarna när jag jobbade (andra renoveringen). När jag sen kom hem fortsatte jag. ( Jag har räknat ut att jag skruvat ihop ca. 120 IKEA-grejer totalt sett.)

Om man är lite händig kan man lista ut själv (med viss hjälp) vad man ska köpa och hur det ska monteras. Det som händer om man inte är "van" snickare etc. så blir det att man får göra om. Det är inte ovanligt. Man sätter upp och sen inser man att "fasiken, jag skulle gjort på ett annat sätt" - då får man göra om. Om man har bra verktyg så går det fortare. Snåla inte på det.

Sen måste jag säga också att göra upp mellan varann först hur mycket man ska slita med renoveringen innan det är nog ett tag. Det kan bli ganska jobbigt med dålig sömn, små barn o samtidigt renovering. Ibland tyckte jag att vi tagit oss vatten över huvudet. I det läget ska man inte se så långt. Små steg…försök å se renoveringen som en resa och "resan är målet".

AnnaFagerell
3/1/16, 7:36 PM
#6

Min fråga är: hur mkt tror ni att ni kan göra själva? Har ni hjälp utifrån? Kan ni låna pengar till renovering? Det kostar att renovera och många förhållanden håller tyvärr inte vid renovering då det tär hemskt mkt på ett förhållande om man inte kommer någon vart. Jättebra att ni tänker igenom detta

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
Em_
3/1/16, 11:15 PM
#7

För mig skulle det aldrig kännas värt det. Det låter som att renoveringen kommer bli bra mycket dyrare än huset. Och sen all tid. Renovering kommer inte bli ett projekt för att få sitt drömhus, det kommer bli en livsstil. Om jag hade en gård hade jag hellre lagt min fritid på djur, trädgårdsland, ungar och man, inte på själva huset. Så ja, jag hade sprungit som en tok ;)


Leifsdotra
3/2/16, 9:48 AM
#8

Min man är utbildad elektriker, men har inte jobbat med det på 15 år, han har ingen annan praktisk utbildning. Däremot väldigt praktiskt lagd och har lätt för att lära sig. Uppvuxen med föräldrar som avverkat 3 renoveringsobjekt under hans uppväxt så han har lärt sig genom att delta i renoveringsarbetet ,Min pappa har arbetat inom VVS hela sitt liv och hjälpte till en del, men var främst delaktig som mentor. Jag har gjort lättare arbeten som målning/spackling/slipning, men annars mest stått för markservice eftersom jag inte är praktiskt lagd på samma sätt som min man och inte fixar tunga lyft osv.

cissi_1993
4/11/16, 10:18 PM
#9

jag är uppvuxen i ett renoverings objekt och kan inte säga att jag tog så mycket skada av det (dock kan jag inte säga att jag tyckte det var kul att springa över kalla vindsgolv på nätterna) däremot säger mina föräldrar att om dom kunde såhär i efterhand skulle dom rivit huset när dom fick det och byggt nytt. dom är ennu inteklar med en toa såhär 20år efter. dock har dom måst göra en större renovering av köket då golvet var ruttet. det är fruktansvärt dyrt att renovera och är hela huset i behov behov är det billigare att bygga nytt i slutänden.

men mina föräldrar älskar sitt hus som det är nu men det tar mycket tid och pengar som man kanske vill lägga på annat

Upp till toppen
Annons: