Annons:
Etikettfjäderfä
Läst 2253 ggr
Malinwall
2/21/16, 2:35 PM

Äggen kläcks inte

Hej vi har en hona som har legat och ruvat på 15 ägg nu i snart 2 MÅNADER!! Dom kläcks inte, vad kan det bero på och vad ska jag göra? Hon ligger jätte duktigt på dom men alla ägg får inte plats under henne men i alla fall några ägg borde kläckas?

Annons:
[HundochKatt]
2/21/16, 2:36 PM
#1

Förmodligen är inte äggen befruktade.

Fridaaaa
2/21/16, 2:39 PM
#2

Obefruktade eller så har fostrena dött i äggen.
De kläcks efter 21 dagar om de är befruktade/om det går som det ska

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[evelinana]
2/21/16, 2:40 PM
#3

Vad är det för fågel? 

Det hände en liknande sak hos våra brahmahöns förra året. Nästan alla hönor låg och ruvade på mängder av ägg, men vi fick bara en liten kyckling som överlevde.  Vi lös äggen regelbundet och i början såg dom friska ut, men sen var de flesta bara svarta och döda, vet inte vad det beror på, men det är supertråkigt :(

VildaVittra
2/21/16, 2:51 PM
#4

TS, plocka bort äggen från henne och låt henne äta upp sig lite igen, om några veckor kan du prova igen. Jag skulle då köpa några avelsägg och blanda med hennes egna, för är det så att din tupp skjuter tomma skott, så går hon av de obefruktade äggen när avelsäggskycklingarna kläckts. 

#3 Jag har funderat en del på om det är att vi håller på och pillra och lysa äggen som gör att de dör, för de kullar som jag inte gjort det på har jag haft 100% kläckresultat på.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Fridaaaa
2/21/16, 2:53 PM
#5

När vi kläckt, både under höna och i äggkläck, har jag lyst 2-3 ggr under de 21 dagarna :) Få som det inte kommit kycklingar ifrån :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[HundochKatt]
2/21/16, 3:02 PM
#6

Jag kollade och lyste aldrig när mina Höns ruvade och de kläckte 100 % av äggen.

Annons:
AnnaFagerell
2/26/16, 1:50 PM
#7

Ta bort äggen och lys dem så ser du om de är tomma eller döda

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Lisabet
2/26/16, 7:11 PM
#8

Om inte alla ägg får plats under hönan, så är det svårt med kläckningen. De ägg som ligger ytterst blir kalla, men hönan byter plats på dem, och då blir andra ägg ytterst och blir kalla. På så sätt är det inte säkert att något ägg legat varmt hela tiden.

Upp till toppen
Annons: