Annons:
Etikettsvin
Läst 4390 ggr
ManU77
12/12/15, 9:38 PM

Linderödssvin utomhus

Hej!

Jag söker kunskap om att hålla Linderödssvin utomhus. Har någon av er erfarenhet av det? Skriv i så fall om era erfarenheter. Hur stängslar ni? Vad ger ni dem för foder (eller får de böka helt på egen hand)? Hur håller ni dem på vintern och vad får de för foder då? Hur många grisar på en given yta, säg t ex ett ha? Risker, faror, misstag ni gjort som andra kan lära sig av och försöka undvika?

Jag tänkte hålla ett antal Linderödssvin i skogen och vill inte gärna ge spannmål alls, om det bara går att undvika (vilket jag känner att det borde då man knappast gav av sin dyrbara säd till grisar förr i tiden). All erfarenhet ni kan dela med er av välkomnas. 🙂

Annons:
djurkillen
12/13/15, 12:47 AM
#1

Man måste ge grisarna spannmål. Att jämföra med nutiden och förr går inte, förr såg djuren ut som levande skelett på våren när de släpptes ut på bete. Grisar klarar sig utmärkt utomhus, sålänge de har en hydda fylld med halm och får bra med foder.

ManU77
12/13/15, 12:32 PM
#2

Att man måste ge spannmål, är det en åsikt eller fakta? Om det är fakta vill jag se underlag för det. Är det en åsikt kan det såklart stämma, men då tycker i alla fall jag att det kan vara intressant att testa sig fram och se om det verkligen stämmer med verkligheten.

Jag känner redan till utomhusgrisar som inte får spannmål. De får däremot en massa vassle istället,  vilket jag inte riktigt vet om det är bättre egentligen. Grisen bör kunna må bra utan spannmål om det finns gått om animaliskt protein och fett tillgängligt, men problemet då är ju att man inte får ge grisar slaktavfall, t ex.

Grönfoder, som iofs innehåller spannmål men där säden inte mognat än, kan kanske fungera bra.

Tanken är att mina grisar inte ska stressas till tillväxt med kraftfoder, utan få växa långsamt med grovfoder. Tid fram till slaktklar kommer vara ca 18 månader.

Detta är något i alla fall jag tycker ska bli otroligt intressant att testa  och se om det går. 🙂

djurkillen
12/13/15, 12:52 PM
#3

För att en gris ska klara sig bara på bete behöver den en extremt stor hage! Tänk på vildsvin, de flyttar på sig hela tiden.

ManU77
12/13/15, 5:24 PM
#4

Jo, det vet jag ju. När jag söker info om det får jag lite olika svar. En text jag hittade menade att man kunde hålla 25 suggor per ha, men det tror jag inte ett dugg på. En bekant till mig hade tre suggor på instängslat 12 ha, men de gick aldrig utanför ett område som var 1 ha stort, även fast de kunde.

Svårt att veta innan man provat, tror jag, hur mycket mark de egentligen behöver. Jag har tänkt ha tre suggor och har 15 ha skog att hålla dem i. Tanken är då att dela upp marken i tre delar och hålla dem på 5 ha i taget, så att marken får vila emellanåt.

Maria29
12/14/15, 1:46 PM
#5

Tipsar om sidan http://landtsvinet.se/ där det finns folk som verkligen kan Linderödare själv gav jag spannmål och kokade en gröt till dem,  jag har inte så stor erfarenhet mer en att ha över sommaren och sedan slakta.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Upp till toppen
Annons: