Annons:
Etikettoff-tpoic
Läst 739 ggr
Lavèn
11/5/15, 8:33 PM

Perfekta skol-livet, vad kan man göra efter?

Jag måste erkkänna att jag nog har det perfekta skollivet just nu. Jag går första året på gymnasiet(bytte från ren naturvetenskap efter ett år) och går djurvårdare med naturvetenskaplig inrikting. Detta betyder att jag får hålla på med djur och fortfarande plugga och kan komma in på högskola! 

Under denna vecka har vi hållt på med smådjur, lärt oss om röjsågar och bäst av allt fått vara i ladugården  och testat gett kalvar sprutor(mot ringorn)!  Det var riktigt häftigt för har aldrig vågat testa det om någon hemma på gården hade blivit sjuk. 

Men nu undrar jag lite vad man kan göra efter att ha gått ut här, även om det är 3 år kvar.  

Alla yrken ni vet med djur tar jag tips på för jag har funderat på allt mellan hovslagare, klövvårdare, djursjukskötersa och vetrinär. Sen några andra yrken också men det är nog en hel del man inte tänker på att man kan jobba med så har ni några tips?

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

Annons:
Cahira
11/7/15, 12:09 AM
#1

Hunddagis, zooskötare, behaviorist - minns inte vad det egentligen heter på svenska men utvärdera nåt djurs beteende ungefär som Jackson Galaxy i my cat from hell, hundfrisör, jobba på större bondgård eller ha eget, hundtränare, lejontämjare… haha nej men xD Finns lite allt möjligt. :) Åh justja, hund eller hästmassör, jobba i stall för travhästar eller ridskola, ridlärare, hundinstruktör, lärare på vanlig djurskola, djurskötare i olika specialfält.. finns massor även om vissa är svårare att hitta anställning än andra. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Em_
11/7/15, 4:38 PM
#2

Du kan läsa till husdjursagronom eller etologi och djurskyddsprogrammet på SLU. Agronom är väldigt brett, finns mycket att rikta in sig på. Är det svårt att välja på alla yrken så fundera på om du vill sköta djur och finnas i deras vardag, eller om du vill jobba runt djur t.ex. forska på beteenden eller designa stallar, eller om du vill komma in och lösa problem som t.ex. hundinstruktör, veterinär eller rådgivare på VÄXA. 

En annan bra sak att tänka på att man inom flera av yrkena träffar minst lika många människor som djur. En del vill t.ex. bli djursjukskötare i stället för sjuksköterska för att man hellre umgås med djur än människor, men man kommer inte i närheten av ett djur förrän man har en bra relation till dess ägare :)


Upp till toppen
Annons: