Annons:
Etiketterkamelerlamoralpackor
Läst 2203 ggr
Leffe
2015-10-16 09:22

Lamadjur mot varg

Lamadjur är skickliga på att spotta och dom sparkar kraftigt för att försvara sig om de blir angripna. Därför har fårbonden Ole Martin Eggen utökat sin djurstam med några lamadjur, som vaktdjur till skydd mot varg och andra rovdjur.

SVT2 idag 16/10 klockan 18:55

Annons:
Marr
2015-10-16 09:43
#1

Tusen tack för tipset Leffe! Detta vill jag se! Det finns mycket att göra vad gäller att skydda våra djur mot angrepp. T.ex. olika hundraser som är framavlade att vakta boskap. Tycker det vore en god idé att använda sig av sådant än att ha denna hetsjakt som finns såväl laglig som olaglig.

Vargstammen behöver få chansen att få "rent blod" och man sätter in varg för att förnya stammen sen ska dom då jagas innan dom hunnit komma till sans… 

Nu har jag ställt larmet på telefonen så jag inte missar det.🙂

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

monstermash
2015-10-16 12:09
#2

#1 Tycker du verkligen vi ska ha hundraser som är framavlade för att skydda djur mot angrepp i Sverige när vi har allemansrätt? 

För djuren kanske, men grannarna då? Alla som vill utnyttja allemansrätten? Vännerna som hälsar på när ägarna inte är hemma och får smaka på en skarp vakthund som är avlad för att slåss mot varg?

Marr
2015-10-16 12:30
#3

#2 ja du vad ska jag svara på det? Tänker att dom är just avlade för att vakta just mot varg och det hade jag tänkt varit lämpligt för renägare och de som har stora besättningar som går ute året om. Är risken stor att dom även angriper människor som plockar "bär" så är det ingen god idé…kan det vara anledningen till att man inte använder detta i Sverige?

Har inte läst mig till än om det finns sådana risker med t.ex. denna ras. Problem att ha dom som familjehundar när dom ej får vara i sitt rätta element, kan jag tänka mig det blir med t.ex. denne Ovtjarka.

http://web.comhem.se/wolfdog/ovtjarka.htm

Nu var det Lamadjur det gällde ikväll och det tycker jag låter superintressant, även om jag tänker att det finns saker att göra inom området, för Vargen hör till vår natur .🙂

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

monstermash
2015-10-16 12:49
#4

#3 - Uppfödaren som tog in Kavkazskaja ovtjarka i Sverige ångrar sig idag. Det säger rätt mycket om vad det är för ras. 

Är själv för vargen men inte till vilket pris som helst.

djurkillen
2015-10-16 13:13
#5

Lamor har inte en chans mot en flock vargar. I USA brukar man ha både hund, lama och åsnor kombinerat i fårflockar.

Leifsdotra
2015-10-16 14:20
#6

Tack för tipset! Ska se till att kolla på det. Vi har rovdjursavvisande stängsel och fåren går periodvis på sambete med våra hästar. Nu kan ju en vargflock absolut ge sig på hästar också, men hittills har vi inga stora flockar här där jag bor. De flesta som sett varg har bara sett ensamma eller ett par. Vet inte hur gärna de ger sig på en ardenner om de inte är fler än så? Har man både rovdjursavvisande stängsel, en arg ardenner och en revirtänkande lama så borde det avskräcka rätt bra tycker man!  Ska bli intressant att se programmet🙂

Annons:
djurkillen
2015-10-16 19:14
#7

En ardenner ger de sig nog inte på, räcker med att den sparkar till en varg så krossas skallen.

Leffe
2015-10-16 23:31
Marr
2015-10-17 06:28
#9

Lyckades tyvärr bara se när det slutade. Missade att det bara var 5 minuters program. Letar efter det på Play nu men verkar inte vara med när jag söker titeln.

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

Leifsdotra
2015-10-17 08:04
#10

#7 Näe, det tror inte jag heller. Det är bla därför vi gärna har dem på sambete. När hon dundrar med hovarna så marken skakar och frustar samtidigt så är man inte jättekaxig😀 #8 Vi fick gäster, men jag har spelat in på boxen!

Cahira
2015-11-05 01:06
#11

Hade varit intressant att se. :) Här är åsnor vanligast men prärievargen är ju mycket mindre i storlek än vargen som inte är lika vanlig just här. Vår åsna är införskaffad för skydd men korna skyddar sig själva bra så hon vaktar katterna istället. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Bjallstal
2015-11-30 12:47
#12

Vår kommun har lamadjur i sin fårflock efter problem med hundattacker på fåren. Inte en enda attack efter att de satte in lamadjur

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

VildaVittra
2015-12-01 22:14
#13

#2 "Tycker du verkligen vi ska ha hundraser som är framavlade för att skydda djur mot angrepp i Sverige när vi har allemansrätt? "

Om du läser i allemansrätten, så får du faktiskt inte störa djuren när du går in i en hage och så länge du inte gör det, så är du inte i någon fara. Sedan bör man faktiskt undvika hagar med djur helt av flera skäl, som smittskydd samt att lantdjur faktiskt kan vara riktigt farliga. Allemansrätten är inte bara en rättighet utan även ett stort ansvar. 

Men ett sätt man skulle kunna göra är att ändra allemansrätten till att man i vargrevir får ha en tredjedel av sin betesmark/max antal hektar avspärrad för obehöriga, så man just kan ha hundar utan minsta risk för allmänheten. 

Sveriges allemansrätt är inte unik (även om folk tror det) utan finns i många andra länder där man har får samt dessa hundar helt frigående utan stängsel och där funkar det ju smärtfritt, varför skulle det inte kunna göra det här?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: