Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (6) Senaste inläggen

01.Nötkreatur 02. Får / Getter 03. Svin 04. Häst 05. Lama / Alpacka / Kamel 06. Fjäderfä 07. Övriga gårdsdjur 08. Ekologiskt 09. Gårdar / Skötsel 10.Övriga djur 11. Veterinär / Hälsa 12. OT / skvallerbänken 13. Om sajten och iFokus 14. Tävlingar och bus 15. Köp /sälj/bytes 16. Djurskydd
02. Får / Getter

Göingeget kontra jämtget...

2015-08-12 18:24 #0 av: Lejonhjarta

Skall skaffa någon av dessa då våra blandraskatter börjar bli gamla.
Vi bor på en liten gård mellan Borås och Göteborg. Inte så mkt öppen mark utan merparten är sly å skog. Den mark som är öppen är inget kraftigt bete på.
Våra 2 getter går hemma året om medans våra 2 fjällnärakossor, vår ardenner och vår fjording går på bete på annat ställe under den säsongen.
Vad skall jag tänka på vid val av ras? Vilka passar bäst till det jag tänkt? Mm mm...

Anmäl
2015-08-12 21:33 #1 av: djurkillen

Vilken get som helst. Min favorit är den svenska lantrasen, en bra mjölkget.
Sen kommer Boergeten, pga att den ger mycket kött.
Allmogeraserna är jag inte så förtjust i. Ger inte lika mycket mjölk/kött som ovannämnda raser.

Anmäl
2015-08-13 02:59 #2 av: Lejonhjarta

Jag är mestadels intresserad av bevarandet av allmogegetterna så därför blir det någon av dessa.
Hade gärna haft såna där getter m hängande öron och utan horn men nu är det allmogegetternas bevarande som behöver hjälpas till med.

Anmäl
2015-08-13 18:00 #3 av: [JeanetteK]

Jag hänger med på denna tråd för vi vill också gärna ha getter. Min man är sugen på boergetter, men jag är inte helt säker på vad jag vill ha. 

Sajtvärdinna på LantdjurHantverk och Återbruk.. 
Medarbetare på Miljonär
Min blogg om livet på Månskensfarmen.

Anmäl
2015-08-13 18:59 #4 av: Herden

Eller bevara två tackor av någon gammal ras, kortsvans, då får du även ull.
Har ett par som är riktigt bra på sly, då dom med lätthet böjer ner sly som är 3-4 meter högt och äter av löven.
Tar någon månad för dom att lära sig, när dom vet hur dom gör blir det fint avbetat i slyt.
Nu äter får bara löv, skott, nötter, vet inte om getter även äter själva trädet eller inte.

Anmäl
2015-08-13 19:00 #5 av: Herden

Blir även lättare att hitta bagge till tackorna, än bock.

Anmäl
2015-08-13 21:53 #6 av: djurkillen

Tycker getter är mycket mer charmiga än får.
#4 tycker verkligen ni ska skaffa Boergetter! Kostar ganska mycket, men finns ytterst få uppfödare i Sverige så behövs fler. Har själv tänkt skaffa.
Men börja med dräktiga getkillingar eller om ni kan få låna bock sen. Är svårt att hålla bock, då den inte kan gå med getterna året om och behöver sällskap.

Anmäl
2015-08-13 21:55 #7 av: [JeanetteK]

#6 Det är en här i närheten som har boergetter. Dom är jättefina.

Medarbetare på Miljonär

Anmäl
2015-08-13 23:08 #8 av: djurkillen

Finns bara 2 uppfödare i Sverige, så jag vet nog vem det är ;)

Anmäl
2015-08-13 23:08 #9 av: djurkillen

Är det Maja eller Hanne? Ska ev köpa getkillingar om någon av de säljer nästa år, så kanske kommer förbi efteråt och hälsar på!

Anmäl
2015-08-13 23:10 #10 av: [JeanetteK]

Hanne. Självklart ska du komma förbi om du är i närheten! Ballong

Medarbetare på Miljonär

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.