Annons:
Etiketterfårgetter
Läst 1307 ggr
Herden
2015-08-06 08:02

Kräsna får.

Har ett par får som är väldigt kräsna, pillar ur dom mjuka bladen ur hö och lämnar resten, skriker sedan efter mer. Tror dom blev bortskämda av förre ägaren där dom gick o beta på olika ängar. Som det såg ut beta dom av det godaste strax innan byte av betesplats, och så i flera generationer. Som jag tror har dom utvecklats till en kräsen ras med tiden. Försöker vända detta beteende för att få dom att beta bättre. Lösningen har varit bättre stängsel, det jag uppnått hittills är att få dom beta lite löv från björk, asp. Tipps välkommet.

Annons:
djurkillen
2015-08-06 13:12
#1

Om de går på bete så behöver du inte ge hö! Får och Getter äter fint hö, och ratar det grova. Att de ratar mycket pga att de blivit bortskämda spelar nog ingen roll.

Herden
2015-08-06 13:46
#2

Grästovorna blir bara nerbetna till 10-15 cm. Samtidigt som dom känns magra över ryggen. Hö av timotej tycker man fåren ska vara nöjda med, ger dom hö just för att få tyst på dom. Så fort dom kommer på nytt bete är dom tysta den första veckan, sen börjar dom skrika när dom ser mig. Minst 3-4 olika sorters högväxt gräs har dom att beta. Verkar som att väga dom är enda säkra sättet för att se om dom svälter eller inte, om nu finns något lämpligt sätt att väga dom på.

djurkillen
2015-08-06 15:11
#3

Man ska känna ryggraden, de ska inte vara så feta att man inte kan känna den. Ge de inte hö, och låt de bräka på. Vissa får gör så. Har knappast med betet att göra.

Herden
2015-08-06 21:17
#4

Ryggraden känns, gräs finns, tror dom är lite dåliga på att leta. Som jag kan se gillar får hellre att gräset är kortvuxet från första början än långt gräs. Får nog släppa dom på bete när gräset är max 20 cm, nästa gång, och växla oftare i stället.

djurkillen
2015-08-06 23:04
#5

Ja, eller slå gräset lite.

Herden
2015-08-07 20:54
#6

Är för stenigt och ojämt att slå, blir antingen med röjsåg eller skära.

Annons:
djurkillen
2015-08-08 00:16
#7

Lie då?

Herden
2015-08-08 13:13
#8

Den hänger i äppelträdet.

solidduck
2015-08-08 14:48
#9

Våra får äter inget alls utav det höga gräset om de släpps där det är finns högt gräs, tar det kortvuxna istället som inte är lika grovt. Sen så vad gäller hö så föredrar de hö med blandade grässorter och utan grov timotej i.

Herden
2015-08-08 17:48
#10

Ja, grov timotej passar bättre för häst, till får ska man slå tidigt. Har endast hittat en som säljer fint hö, dom flesta säljer grovt till häst. Tror även det kan bero lite på ras, nordisk kortsvans äter grovt bättre, i alla fall dom här. Kan i sin tur bero på att dom har för mycket klöver i betet och behöver grovt som komplement.

Upp till toppen
Annons: