Annons:
Etikettnötkreatur
Läst 1352 ggr
Elinmatsdotter
8/6/15, 2:58 AM

Måste man ha tjur?

Kommer snart flytta ut på gård och kommer då skaffa två kor av någon gammal lanseras för självhushålning och för jag alltid har velat ha en ko. Men till frågan måste jag skaffa tjur eller finns det andra alternativ? Har tidigare jobbat med kor och då fått väldigt dålig syn på tjurar då dom vatt otrevliga och lättprovoserade. Är lantras djuren likadana i psyket eller har man varit mer selektiv?

Annons:
Cahira
8/6/15, 3:12 AM
#1

Beror på… om du vill ja mjölkkor så behöver du kalvar för att få mjölk och kan antingen ha tjur eller artificiell inseminering och om du har köttkor så kan du välja att antingen ha tjur för att få kalvar och sälja eller slakta eller hålla korna som dom är, eller hålla till slaktvikt. Eller köpa stutar och hålla till slaktvikt det går det med, eller ha två stutar och träna att bli dragdjur/oxar. 

Kontakta några gårdar som har den typ av ko du vill ha och fråga hur de gör. :) 

Våra köttkor och kött-tjurar är inga problem. :) Men de är frigående och enda hantering de har är när de blir kliade på rumpan. ;)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
8/6/15, 3:13 AM
#2

om du vill ha mjölk men inte nödvändigtvis komjölk finns ju till exempel getmjölk. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

tlover
8/6/15, 8:09 AM
#3

Vad jag förstår så finns det för inseminering även bland lantraser (för att få bäst genom för hela rasen) men det rekommenderas inte.

Kolla med den lantras som du vill ha, förening för att se hur hård dom är på det. Många lantraser är däremot mån om nya medlemmar så det löser sig nog.

Vill du inte bli genbank så kan du ju skaffa semin från nån annan ras som är lite mindre för att få mjölk.

l'm back

djurkillen
8/6/15, 1:13 PM
#4

Du kan ju låna tjur.

Upp till toppen
Annons: