Annons:
Etiketterfårgetter
Läst 1702 ggr
Lenamariapersson
2015-07-23 11:36

Rymning av får från hage

Vi har 27 st tackor och Lamm just nu och de rymmer

Det har varit lugnt denna sommar fram till nu och nu är de helt besatt av att rymma och de rymmer till grannens gräsmatta fast vi har stora fina lägrar runt om oss som ej är slagen.

De har stor hage som de går i med blandad terräng och de har ej ont om mat.

Vad gör man? 

De kutar rakt in i elstängslet, bryr sig inte när de ska ut, vi har tätat med ännu mera tråd och alla får är klippt, vi gör allt tycker vi :(

perssonfromskogen

Annons:
LinDajSon
2015-07-23 11:42
#1

Har ni lagt extra trådar men inte höjt strömstyrkan ut så blir det ju svagare ström sett över hela längden tråd. Bättre aggregat kanske?

Stallmima
2015-07-23 11:46
#2

Har ni inte fårstängsel?

djurkillen
2015-07-23 12:53
#3

Vad för trådar har ni? Bra jordat?

Lenamariapersson
2015-07-23 13:32
#4

Fårstängsel hade vi förut och det hoppade de bara över och ja spänningen avtar pga resistensen och parallelkopplingar men en tråd tar mindre på kroppen änflera och svårare att parera

perssonfromskogen

Lenamariapersson
2015-07-23 13:34
#5

djurkillen vet ej vad för trådar men bra jordat och ordentligt tryck i tråden när man tar i den

perssonfromskogen

[JeanetteK]
2015-07-23 17:43
#6

Fy så jobbigt… Har tyvärr inga bra tips alls. Vi har höga fårstängsel runt våra hagar. Vi hade grisar som envisades med att rymma i våras och det är hopplöst. Vi stängde in grisarna i en liten hage och lät dom vara där några dagar. Sen när de kom ut igen hade vi en extra eltråd och det gjorde att de stannade inne. Jag vet inte om man kan använda sig av samma metod till får? Jag har hört att får är rätt okänsliga mot el om de har mycket Ull. Att om de inte får stöten på nosen/i ansiktet så gör det dom inte så mycket. Har dock ingen aning om det stämmer.

Annons:
djurkillen
2015-07-23 20:09
#7

Jag har blanktråd, alltså ståltråd och high tensile. Det blir rejält med ström och då håller sig fåren ofta inne. Elband och eltråd funkar oftast bara till hästar.

Herden
2015-08-06 08:10
#8

Enda lösningen för mig har varit fårnät plus låg eltråd på insidan. Ska nu även prova elnät för att det går fort att sätta upp och ta ner.

AnnaFagerell
2015-08-09 19:56
#9

Klipp ner gräset i hagen, fåren vill inte beta högt gräs utan vill åt grannens korta

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Upp till toppen
Annons: