Annons:
Etikettfjäderfä
Läst 8477 ggr
tlover
7/16/15, 10:05 PM

Slö kyckling

En av våra kycklingar som kläcktes i måndags är slö.

Den har inte öppnat ögonen på ett tag och hade sen den kläcktes en "sträng" med en äggskalsbit som fortfarande hängde kvar (vi vågade inte ta bort den). Den är dessutom minst i flocken nu. Den verkar ha svårt att hålla sig ren också

Finns det någon som vet vad som är fel? Är det bäst att avliva den?

Det är våra första kycklingar, vi har bara erfarenhet av vuxna Höns sen tidigare.

l'm back

Annons:
-Cissi-
7/17/15, 10:51 PM
#1

Testa ge lite sockervatten och se om den kvicknar på sej. Det går enklast med en spruta eller nån pipet.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

djurkillen
7/17/15, 11:25 PM
#2

Jag tycker det är bäst att avliva den. Är väldigt svårt att få kycklingar att bli friska igen.

tlover
7/18/15, 10:07 AM
#3

Den dog natten efter, jag glömde att jag frågat här också. Den blev piggare på kvällen och då fick jag i den lite vatten och även en bit mat så jag trodde att den skulle vara okej, men det var nog bara spel.

Antagligen var det nått fel från start då det är inom tidsramen på vad en kyckling klarar utan mat och vatten.

Jag tror själv att det var nått fel med ögonen och då blir det ju svårt att äta (och fel att ha kvar en kyckling som är blind enligt mig) då den inte öppnade ögonen en enda gång sen vi märkte att den inte var okej (den var fläckig i färg och två fläckar var just där ögonen är så det såg ut på håll som om den hade öppna ögon så innan det vet vi inte säkert).

l'm back

[JeanetteK]
7/18/15, 3:38 PM
#4

Beklagar din lilla kyckling. 😕Ofta är det som djurkillen säger svårt att få kycklingar att pigga på sig om de är för klena från början. Det händer ju tyvärr ibland. Vi har också försökt men misslyckats så vi tar oftast beslutet att avliva om de inte piggar på sig under de första timmarna av sitt liv.

Mantissa
7/19/15, 8:36 PM
#5

Jag har pärlhönskycklingar och en av dem kläcktes med spretande ben. Den kunde röra på benen men ett pekade framåt/utåt och de andra bakåt så den låg platt på backen o viftade. Var på vippen att ta bort den då det efter ett halvt dygn inte blivit bättre. Men den var pigg förutom det och åt och drack då jag bar den till skålarna. Läste på olika sidor på internet och hittade tipset på att tejpa ihop benen för stadga. Provade det vilket gjorde att den bara tippade omkull då jag ställde den upp, men ett halvt dygn senare stod den själv och ett dygn efter det tog jag bort tejpen och kunde då inte längre se vilken av dem det var. Är helt återställd nu.
Med detta ville jag väll bara säga att det kan se ganska hopplöst ut ibland, men ibland har man tur också. Och det går så otroligt fort från slö till pigg och även tvärt om ibland. Fast jag tycker heller inte det är fel att avliva så ta absolut inte detta som någon pekpinne.

tlover
7/19/15, 8:40 PM
#6

Nu är det en till kyckling som börjar bli slö.

Den här kan titta och dricker mycket men äter inte. Den är mindre än de andra men har ändå vuxit sen den kläcktes och den är inte lika slö som den förra. (men bättre att fråga tidigt tänker vi).

l'm back

Annons:
djurkillen
7/20/15, 12:43 PM
#7

Prova att ge lite druvsocker. Det ger extra energi. #5 det händer ibland. Men det är ingen sjukdom utan de brukar ofta ha splitat sig. Vaktlar gör också ofta det, och jag har också tejpat med bra resultat.

djurkillen
7/20/15, 12:43 PM
#8

Prova att ge lite druvsocker. Det ger extra energi. #5 det händer ibland. Men det är ingen sjukdom utan de brukar ofta ha splitat sig. Vaktlar gör också ofta det, och jag har också tejpat med bra resultat.

djurkillen
7/20/15, 12:43 PM
#9

Prova att ge lite druvsocker. Det ger extra energi. #5 det händer ibland. Men det är ingen sjukdom utan de brukar ofta ha splitat sig. Vaktlar gör också ofta det, och jag har också tejpat med bra resultat.

tlover
7/20/15, 12:54 PM
#10

#9 Vi handmatade den lite igårkväll och gav den vatten. Den blev piggare då men överlevde inte natten.

Men om det händer igen, funkar det med fruktsocker (vi har inge druvsocker och för långt till affär för att bara åka iväg mitt i slåttern)

l'm back

tlover
7/21/15, 11:16 AM
#11

En till har jag hittat död nu, den hann vi inte ens se att den var dålig (den blev antagligen dålig över natten och dog på morgonen).

Det verkar som att det inte är tänkt att vi ska ha kycklingar Ledsen

l'm back

djurkillen
7/21/15, 2:06 PM
#12

Dumheter. Kycklingar är extremt känsliga som små! Du kan ha fått in coccidios eller något annat. De som överlever nu kommer vara ganska resistenta mot sjukdomar sen.

tlover
7/21/15, 2:11 PM
#13

#12 överlever coccio i 21 dagar utanför äggen? För det är det enda med vuxna Höns dessa kycklingar varit i kontakt med (dom bor inne hos oss i vår tvättbalja och alla grejer till är antingen helt nya eller sånt som vi använder själva)

l'm back

Annons:
VildaVittra
7/21/15, 2:15 PM
#14

#13 Har du varit hundratjugo procent noggrann med hygienen när du gått in från hönshuset? Som att byta kläder, sprita skorna och händerna? 😎
Förmodligen inte, för du är lika normal som oss andra. Såklart du ska ha kycklingar, tyvärr händer sånt här, jag vet precis hur tufft det kan kännas ibland.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

tlover
7/21/15, 2:21 PM
#15

#14 Vi har olika kläder ute och inne, skor har vi inte inne och vi tvättar alltid händerna då vi kommit in. Spritar gör vi däremot inte till vardags.

l'm back

djurkillen
7/21/15, 3:47 PM
#16

Coccidios kan komma ändå. Kycklingarna behöver inte haft kontakt med vuxna djur för att kunna få det.

tlover
7/21/15, 5:09 PM
#17

#16 Okej, det är en såndär härdig sak

l'm back

[JeanetteK]
7/21/15, 5:14 PM
#18

#11 Jobbigt med din kycklingar. 😕Håller med djurkillen och Vittran - klart du ska ha kycklingar ❤️

annia1
7/23/15, 2:18 AM
#19

tlover nu vet jag inte hur du har saker ordnade hemma. 

Jag frågade pappa när det gäller kycklingar. Bästa är att ha lampan i ett hörn om det går för då får kycklingar mer utrymme att komma undan om det behövs.
När det gäller temperaturen så ska den vara mellan 35-37 grader under lampan. Om du har möjlighet så lägg in en extern termometer under och se vad du får för temperatur. Bästa är en liknande sån här där man lägger in givaren inne och kan läsa av utanför och lägga den på nåt så den kommer upp en liten liten bit från golvet.
Om dom har diarre så är det en sjukdom som behöver behandlas (kommer inte ihåg namnet på sjukdomen).

Men den allra vanligast orsaken till att kycklingar är svaga och/eller dör utan synlig anledning är att de inte fick den kraft de behövde från ägget och det beror oftast på att hönorna inte haft tillräckligt med protein i sig.

Så när man börjar funderar på att ta ägg för kläckning så minst en månad (gärna längre tid före) i förväg innan man tar äggen, så ska man ge extra foder som innehåller protein. Ju tidigare på året man tar för kläckning desto viktigare är det med extra protein.

Så om jag räknar tillbaka på dina kycklingar så borde du lagt äggen för kläckningen i slutet på juni så för din del så skulle dina hönor börjat få extra protein nånstans i maj.  Nu vet jag inte, du kanske gjorde det, men som pappa sa så är för lite protein den vanligaste orsaken till att de blir svaga/dör.

.

tlover
7/23/15, 9:49 AM
#20

Vi har så att dom kan vara i ett område utanför värmelampan också och eftersom dom är "överallt" tror vi att dom har bra temperatur men vi ska kolla det, tack.

Diarré har vi inte sett att dom har utan det låter mer att dom inte skulle fått nog med kraft från äggen.

Men vi har köpt äggen så vi har inte haft nått att säga till om när det gäller foder eller vad man kan säga.

Där är nog orsaken till att vi inte fått fram kycklingar tidigare.

l'm back

Annons:
djurkillen
7/23/15, 10:54 AM
#21

Det där med protein stämmer inte riktigt. Jag antar att de vuxna hönorna fått antingen värpfoder eller spannmål. Sen har de nog även fått gå utomhus och kunnat äta där. När kycklingar dör någon vecka efter kläckning så beror det inte oftast på avelsdjuren. Om det tex är inavel bland avelsdjuren eller andra problem så visar det sig genom dålig befruktning, missbildade kycklingar och kycklingar som dör i fostret. Det senare kan också bero på andra saker såklart. #20 har du hjälpt kycklingarna ur äggen?

tlover
7/23/15, 1:39 PM
#22

#21 Nej vi har inte hjälpt dom ut och inte tagit i dom förrän dom var torra (vilket är vad man ska göra vad vi förstått).

l'm back

djurkillen
7/23/15, 8:07 PM
#23

Ok, för kycklingar man hjälpt ut klarar sig sällan. Men gör så att du ringer SVA imorgon och hör angående obduktion. Om någon mer dör så skicka in den. Då får du reda på om det är någon infektion.

annia1
7/23/15, 10:18 PM
#24

djurkillen du antar att de fått rätt foder, men det vi inte här. 

När det gäller det där med utomhus så finns det flera olika aspekter på det. Vi talar om maj månad här. Då är det inte säkert att man ens kunnat släppa ut hönsen (beroende på vart man bor). Sen jag vet inte vad hönor ska äta utomhus för att protein, men har det kommit överallt i sverige  i maj (om man nu kunnat släppa ut dom) och även om det kommit finns det i så stor mängd så att hönorna får tillräckligt. 

Ytterligare saker med det utomhus. Det som hönor ska äta utomhus hur påverkas det av vädret. Vi har haft kallt och vått. Och en annan aspekt på vädret. Jag vet inte hur Höns gör, men de flesta djur ser till att söka skydd för regn och regn är nåt vi haft gott om i år.

.

annia1
7/23/15, 10:19 PM
#25

tlover om du köpt äggen från en privatperson. Har du möjlighet så kontakta dom och hör med dom hur dom gjorde i maj med sina Höns
Om det var från ett företag så kan du om du vill skicka mig företagsnamnet i pm så kan jag höra med pappa om han känner till företagets rykte när det gäller att få livsdugliga kycklingar från äggen. Om han inte vet själv så kanske han kan ta reda på det.

.

djurkillen
7/24/15, 9:27 AM
#26

Jaha, tänkte att äggen måste köpts in under juni. Då finns det betydligt mer att äta utomhus.

tlover
7/24/15, 11:17 AM
#27

Hönsen är köpta av en privatperson  den 22:a Juni utanför Umeå.

Men hur mycket protein dom fått i sig är svårt att säga, uppfödaren verkligen älskade Höns och hade väl en 6 stycken raser el så men h*n kunde ändå sälja renrasiga hönsägg så dom var ju inhägnade. Väldigt bra faktiskt då jag tror att dom hägnen skulle vara giltiga vid klass 3 varning så dom får ju inte lika mkt protein som frigående Höns vågar jag gissa.

l'm back

Annons:
Upp till toppen
Annons: