Annons:
Etikettfjäderfä
Läst 2214 ggr
[josefineomar]
7/10/15, 8:27 AM

Sjuk gås

Hej! För några dagar sedan fick vår ena ca 13 veckors gås ögoninflammation. Då blev det till att byta vatten oftare, ge ögondroppar, torka rent, få ut var och ge ögonsalva som ska motverka inflammation i ögon. Det har inte blivit bättre, däremot har även andra ögat drabbats (förut har det mest varit vattnigt). Det som ändå gör att jag mer och mer börjar tvivla på att det enbart är ögoninflammation är att hon varken tvättar sig eller äter, inte ens står upp. Hon ligger bara ner inomhus med huvudet tryckt mot bröstet.

Idag försökte jag tvångsmata henne med uppblött müsli, men hon bara skakade svagt på huvudet för att få bort det. Som tur var fick vi i henne lite vatten.

Så min fråga är väl egentligen om det är sådana de är vid ögoninflammation? Jag har uppfattat det som att de går omkring, tvättar sig och äter ändå trots inflammationen. Kan tillägga att hennes syskon som är någon vecka äldre har dubbelt så mycket tyngd i sig. Hon har dessutom "vattnigt" bajs, men det tycker jag nog att hon och syskonet haft sedan vi köpte dem, och då tänkte jag att det mest var för att de var så små. Vår stora gås har riktiga korvar, men hon är ju också vuxen.

Jag hade tänkt åka till Granngården och köpa hem lite vetekli eller luzern eller något som man kan blöta upp och försöka tvångsmata med. Vad tror ni om det? Eller borde jag åka till veterinären med henne?

Vi tog in henne i början så vi kunde hålla lite koll på henne, men så släppte vi ut henne till de andra efter någon dag och hon levde upp på en gång. Försökte stå upp flera gånger och gick lite, men så fort hon kom in i gåshuset så lade hon sig ner och vill inte gå omkring eller göra någonting.

Det var i tisdags vi upptäckte inflammationen, så hon fick det under natten mellan måndagen och tisdagen.

Tacksam för svar!

Annons:
[JeanetteK]
7/10/15, 9:51 AM
#1

Jag brukar utgå från allmäntillståndet när ett djur mår dåligt. Jag har ingen erfarenhet av gäss tyvärr men jag hade kontaktat en veterinär eftersom hon verkar så svag. Hoppas någon med mer erfarenhet av gäss och som kanske varit i din situation kan svara dig. Håller tummarna för er.

Rita-S
7/10/15, 10:55 AM
#2

Hostar hon? Nyser eller verkar ha luftvägsinfektioner? Det är inte ovanligt att förkylning eller influensa ger sig utslag i variga ögon på Höns och gäss, men jag är ingen veterinär eller expert på fjäderfä sjukdomer så jag skulle kollat med veterinär för säkerhets skuld

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Gronstedt
7/10/15, 10:57 AM
#3

TS, om en fågel är svag och har vattnig avföring är risken stor att det går snabbt utför och det kan smitta andra fåglar. Kontakta snarast veterinär (kanske distriktarna, de har väl mest vana vid gåsbesättningar?) och be om råd.

[josefineomar]
7/10/15, 11:29 AM
#4

Inga hostningar, bara.. trött liksom, och har inte ork nog att äta.. Pratat med lite kunniga människor, och fått hem multivitamin som ska vara som ett kompletteringsfoder. Men det får bli till att ringa distriktsveterinärerna (de andra två veterinärstationer jag ringt kunde inte ge mig så mycket råd eftersom de inte tar emot gäss).

Jag har fått lite svar från andra att slöhet inte är helt ovanligt hos djur som har inflammation, men det känns som om att detta är något mer än vanlig ögoninflammation..

Tack för svar!

Rita-S
7/10/15, 11:51 AM
#5

Om hon har ögoninflamation och blir slö pga inflamationen är det en riktig svår inflamation, det känns som att den antigen flyttat sig eller att variga ögon bara är en av symptomen på något helt annat, just som du med mistänker.  jag såg på Höns något som heter ILT, jag har dock itne kunnet ta reda på om gäss får det med, men kolla med distriktaren. ILT kan ge variga ögon, men det är ju även andra symptom jag inte ser du nämner så jag kan inte säga det känns som det för mina ögon. Så att ringa veterinär är inte någon dum ide när denna har blivit såpass hängig.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

djurkillen
7/10/15, 1:12 PM
#6

Har de rent vatten att doppa huvudet i? Gäss behöver tre olika sorters vatten, att dricka, att doppa huvudet i och att para sig i fast det sista är inte riktigt nödvändigt. Sen får det absolut inte vara smutsigt vatten som de doppar huvudet i! När de doppar huvudet gör de det för att hålla infektioner osv borta. Det bästa du kan göra är att kontakta distriktsveterinär eller en fågelveterinär.

Annons:
[josefineomar]
7/13/15, 6:17 PM
#7

#6 De har en hink att doppa huvudet i, vattenautomat och en barnpool att simma runt i :) Vattnet i de två första byts varje dag, men poolvattnet kan bli lite smutsigt innan vi byter ut det..

Hon gick tyvärr bort samma dag som jag skrev inlägget. Jag hade ringt runt till två vanliga veterinärstationer, två distriktsveterinärstationer och Blå stjärnan. Ingen hade tid samma dag att ta emot henne, utan det var akuttiden på Blå stjärnan som gällde. Hon piggnade till när jag badade henne, och hon lekte lite i vattnet, men bara några timmar senare - under de två timmar jag var ute och gick med hunden - somnade hon in..

Tack alla för alla svar jag fått!

Gronstedt
7/13/15, 6:20 PM
#8

#7: Vad tråkigt! Var uppmärksam på de andra fåglarna en tid, så att du kan reagera snabbt om de börjar visa liknande symptom.

djurkillen
7/13/15, 7:47 PM
#9

Du skulle skickat in kroppen till SVA ifall det är något smittsamt.

Cahira
7/14/15, 8:31 AM
#10

Beklagar din förlust. 🌺

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
7/16/15, 4:37 PM
#11

Beklagar. 💔Tyvärr händer sånt ibland och man vet inte alltid varför. Håller med Gronstedt om att det är bra att ha lite extra koll på de övriga fåglarna.

Upp till toppen
Annons: