Annons:
Etikettnötkreatur
Läst 3781 ggr
ManU77
6/7/15, 3:59 PM

Vilken ras ska jag ha?

Hej på er!

Jag funderar rätt mycket nu på vilken ras jag ska skaffa när det blir dags. Mina favoriter är röd och svart Angus, Hereford, Fjällko (eller fjällnära ko… jag vet inte riktigt vad skillnaden är än) och Rödkulla.

Jag kommer föda upp dem för köttet, inte mjölken. Än så länge vet jag inte vilken typ av mark jag får tag i, så valet av ras kan såklart ändras beroende på markens kvalitet.

Viktigt för mig är att de kalvar lätt, har goda modersinstinkter, kommer upp i en hyffsad vikt då det är köttet jag vill åt, och att de klarar sig bra på gräsbete. De måste också klara klimatet även vintertid då tanken är att de ska gå ute året runt.

Vilken av de raser jag nämnt ovan tycker ni att jag ska skaffa?

Annons:
[peter54]
6/7/15, 4:13 PM
#1

Angus och Hereford är köttraser, det är inte de små raserna fjällko och rödkulla, som förstås inte når någon hög slaktvikt. Kor ute året runt får mig att i första hand tänka på skotsk höglandsboskap, men Hereford kanske klarar det också.

ManU77
6/7/15, 4:20 PM
#2

Jo, jag vet att Hereford fixar det. Angus fixar det också. Fjällkon och Rödkullan blir som du säger inte lika stor, men dels verkar man för bevarandet av våra svenska raser om man väljer dem, och dels har jag för mig att man kan få ekonomiskt stöd för att hålla dem. Detta ekonomiska stöd kanske kan kompensera lite för deras lägre slaktvikt.

djurkillen
6/7/15, 6:22 PM
#3

Hereford ska klara sig bra på bara grovfoder och bete.

Cahira
6/7/15, 6:51 PM
#4

Viktigt för mig är att de kalvar lätt, har goda modersinstinkter, kommer upp i en hyffsad vikt då det är köttet jag vill åt, och att de klarar sig bra på gräsbete. De måste också klara klimatet även vintertid då tanken är att de ska gå ute året runt.

Vilken av de raser jag nämnt ovan tycker ni att jag ska skaffa?

Du beskriver angus på pricken! Hereford funkar med men många djur med vit pigment runt ögonen har högre risk för pink eye och andra ögonsjukdomar. För det är väl kalvarna du tänkt slakta och inte korna? :) 

Jag skrev nyligen en artikel om angusen. De är toppen mammor, kalvar bra (även om du måste vara där, risken för att kalven drunknar i födselsäcken eller fastnar om den kommer fel håll eller är tvilling är hög!) ökar bra i vikt även om tjuren lämnar låg födselvikt för lättare kalvning på kvigor, och våra äter bara gräs och gräshö. 

Angusköttet är känt för att vara mört och gott med. :) Och du slipper horn då de är hornlösa. 

Här är artikeln plus bilder. http://lantdjur.ifokus.se/articles/556ca0498e0e7401890010ad-aberdeen-angus?articles-1

Lycka till!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
6/7/15, 7:01 PM
#5

Tänkte visa några bilder från 2013. 

Kalv nyfödd (från calving ease tjur som ger små avkommor) och denna var född i april, våra föds mellan april till juni ungefär även om vi har några eftersläntare ibland.

Här är en ganska bra slaktålder om du inte håller stutar (kastrerade tjurar) till ca 2 år. Början av november skickar vi iväg våra för avelsdjur och slaktdjur och slaktdjuren/stutarna hålls tills 2 år hos han som köper dom. 

Bilderna tagna sista oktober.

Flera som diar

Mamma t.v. diar sin kvigkalv

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

ManU77
6/7/15, 7:21 PM
#6

Min sambo har förälskat sig i den röda varianten. Men men… vi får väl se vad det blir så småningom. 🙂

Annons:
Cahira
6/8/15, 3:01 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Vi testar röd nu vi. Köpte just en röd tjur, ett år gammal. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

ManU77
11/11/15, 8:22 AM
#8

Hm… det verkar mer och mer som att det blir fjällnära ko. En stor anledning till detta är att det mesta av markerna är skog, och fjällnära kor betar bra i eländiga marker (vad jag har hört). De blir inte heller så tunga, vilket jag tror är en fördel då en del av markerna är åt det mjukare hållet. Så… fjällnära får det med stor sannolikhet bli.

djurkillen
11/11/15, 5:16 PM
#9

Kolla runt så det finns flera besättningar i närheten först. När ni behöver byta tjur och närmaste besättning finns 60 mil från er så kan det bli ett problem. Om ni vill ha en mindre lantras skulle jag satsa på rödkulla, tycker de är trevligare än fjällnära.

ManU77
11/14/15, 9:25 PM
#10

Joo, de är fina, men bor man i Norrbotten känns Fjällnära mer lokalt förankrat, så att säga. :-) Jag vet att det finns en besättning i Umeå. Det är ca 33 mil. Tror även det finns en besättning i Gällivare trakterna, vilket är ca 17 mil bort.

Upp till toppen
Annons: