Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (6) Senaste inläggen

01.Nötkreatur 02. Får / Getter 03. Svin 04. Häst 05. Lama / Alpacka / Kamel 06. Fjäderfä 07. Övriga gårdsdjur 08. Ekologiskt 09. Gårdar / Skötsel 10.Övriga djur 11. Veterinär / Hälsa 12. OT / skvallerbänken 13. Om sajten och iFokus 14. Tävlingar och bus 15. Köp /sälj/bytes 16. Djurskydd
02. Får / Getter

Betäcka allmogefår med köttras?

2015-05-30 13:47 #0 av: djurkillen

Nu har mina föräldrar köpt 5 värmlandsfår.
Då vi vill ha större köttdjur undrar jag om man kan betäcka dessa tackor med tex en gotlandsbagge. Eller blir det svårt för tackorna att få ut lammen?

Anmäl
2015-05-31 13:35 #1 av: solidduck

Borde nog gå bra tror jag, innan vi gick över till Shropshire så hade vi finullsfår och de tackorna som vi hade kvar som var finull hade inga problem vid lammningen när de hade blivit betäckta med en Shropshirebagge. Har snarare varit så att de tackor som är riktigt stora som har haft mest problem vid lammningar pga väldigt stora lamm. 

Hoppas det hjälpte något i alla fall. Glad 

Anmäl
2015-05-31 15:44 #2 av: [JeanetteK]

Jag tror också att det bör gå. Vi har ju blandning Texel och Finull på våra tackor och deras finullsmammor hade inga problem att föda fram dessa. 

Sajtvärdinna på LantdjurHantverk och Återbruk.. 
Medarbetare på Miljonär
Min blogg om livet på Månskensfarmen.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.