Annons:
Etikettvilt
Läst 763 ggr
[JeanetteK]
2015-05-26 14:07

Skendräktig kanin?

Min gotlandskanin Natasja har plötsligt börjat boa. I morse såg jag att hon dragit av sig en massa Ull och fixat inne i ett hus. Hon går tillsammans med tre honor och en kastrerad hane så hon är garanterat inte dräktig. Jag har inte varit med om skendräktighet tidigare. Vad gör jag? Låter jag henne vara bara? Ska jag plocka bort boet eller låta det vara kvar? Har planerat att para henne inom kort - kan jag fortfarande göra det eller ska jag vänta?

Annons:
Maria29
2015-05-26 16:33
#1

Du kan para henne det skulle jag gjort och sen skulle jag nog städa bort bot

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[JeanetteK]
2015-05-26 19:08
#2

Tack! ❤️

Vet man varför en kanin blir skendräktig?

Maria29
2015-05-27 09:36
#3

#2 Nu vet jag inte om det är någonting jag läst eller jag själv kommit fram till men de flesta däggdjur kan bli skendräktiga (t.om människor kan få symptom som på minner om graviditet). När det kommer till kaniner så får de i de vilda flera kullar eftersom de flesta tyvärr inte klarar sig så egentligen så är det inte konstigt att driften att få ungar kan leda till övertygelse att man ska få smått även när så inte är fallet.

Förra året hade hon kull den här tiden och med Höns som ruvar och allt annat i naturen så är det inte konstigt att även hon vill ta hand om egna.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Em_
2015-05-27 18:08
#4

Jag hittade den en sida, den stämmer ganska bra med vad jag läst om skendräktighet hos andra djur. Lite förenklat kan man säga att vid ägglossning blidas en gulkropp (corpus luteum) i äggstocken. Den producerar graviditetshormon oavsett om ägget befruktas eller inte. Blir ägget befruktat kommer fostret/moderkakan att producera hormon så att signalen blir ännu starkare. Dock kan gulkroppen i vissa fall producera tillräckligt med hormon för att trigga beteendeförändringar, svullna bröstvårtor, med mera.

http://www.medirabbit.com/EN/Uro_gen_diseases/Pseu_preg/pseudo_en.htm


Cahira
2015-05-27 19:51
#5

I djurslag som lever i familjegrupper kan honor bli skendräktiga för att hjälpa dia existerande ungar.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2015-05-28 09:05
#6

Tack ska ni ha för era svar!

Annons:
Upp till toppen
Annons: