Annons:
Etiketterveterinärhälsa
Läst 1953 ggr
mia98
2015-05-24 17:45

Frågor kring sjuka kor

hur ser man att en ko är sjuk?

eller när en ko inte mår bra för att den tex kanske inte trivs?

Och vad är dom vanligaste sjukdommarna hos kor och kalvar?

och om dom blir sjuka vad ska man göra då? ska man ringa veterinären eller kan man göra någonting åt det själv?

Svaren på dom här frågorna står säkert här på sidan någon stans men har inte hittat det, man jag är tacksam för svaren jag får och säger tack på förväg :)

Annons:
Cahira
2015-05-24 18:10
#1

Vanligaste tecknet är att djuret förändrar beteende. Hänger med huvudet och ser allmänt okry ut. Långsammare, vill inte äta eventuellt, kan ha diarré, och kan gå undan iväg från gruppen. De kan även ha feber vilket är lättare att kolla på mjölkkor.

De kan få mastit, inflammation i tutten, lunginflammation (kan vara vanligt hos kalvar), inälvsparasiter såklart och mer därtill. Det finns saker man kan göra själv åt vissa saker (som kalvningsproblem) men de flesta ringer man veterinär för.

De kan även få omvriden mage, de kan skada foten, de kan få både ena och andra. 

Jag ska iväg och kolla på en tjur för eventuellt köp så jag återkommer! Men hängighet och inte vilja äta brukar vara stora tecken på att de inte mår bra. De kan även göra konstiga ljud.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2015-05-24 18:26
#2

En ko som är ensam som inte trivs kommer råma mycket, kanske vandra mycket fram och tillbaka och försöka bryta sig ut.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
2015-05-26 17:40
#3

Nu är jag här igen. Behövde du fler svar? :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

mia98
2015-05-28 09:38
#4

Hej tack för svaren dom hjälpte mycket :)  Men tänkte också på att vad man kan ge dom  för medicin typ mer än saltbalans? :) alltså om en tex Kalv har feber ?

Rita-S
2015-05-28 10:52
#5

Det är inte all sjukdom man medicinerar, och om det behövs mediciner är det ju veterinär som bedömmer vad som behövs, där finns det ingen facit. Visst har man ju tummregler, vid mastit ger man antibiotika etc, men man skall alltid konsultera veterinären om det är något som inte är förbigående, tillfälligt eller om det är allvarligt. 

Om kon får det vi kaller mjölkfeber i Norge (kalcium-brist) får de intravenös kalcium av veterinär och tillfrisknar rätt fort, det är nästan ren magi att se på hur de inom en halv timme går från att ligga platt till att resa upp sig och vräka i sig mat när det är sådan på g.. men vilket som, konsultera veterinär om man tror det behövs medicin eller ser det är allvarligt.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Cahira
2015-05-28 20:30
#6

Ja mineraler ska dom alltid ha annars blir dom sjuka, och är dom sjuka så är det veterinär som gäller så man får rätt diagnos. Blir snabbt liv och död med kor. En kalvning som tar längre än en timme kan bli dödlig för kon om det vill sig illa för hon blir så utmattad.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Upp till toppen
Annons: