Annons:
Etiketterfårgetter
Läst 2380 ggr
Sealle
5/22/15, 11:11 PM

Fårfrågor

Här kommer några frågor från en med noll koll 😃

Måste får klippas för att må bra? Eller finns det någon fårras(art/typ?) som inte behöver klippas/rakas?

Går det att ha får som "sällskapsdjur", dvs utan att slakta eller föda upp fler utan bara ha de som betesdjur? Och hur stor bör en liten flock med får vara för att de ska må bra?

Kan f.ö. tillägga att de inte ska skaffas får här men jag tycker de är fina djur och det skadar aldrig att bredda allmänbildningen 😉

Annons:
VildaVittra
5/22/15, 11:15 PM
#1

Måste får klippas för att må bra? 

Ja, klipper man inte kan flugor lägga sina larver i ullen.

Eller finns det någon fårras(art/typ?) som inte behöver klippas/rakas?

Det fanns får i Afrika där jag jobbade som hade mer som getragg, vet inte om de klipptes någon gång. 

Går det att ha får som "sällskapsdjur", dvs utan att slakta eller föda upp fler utan bara ha de som betesdjur?

Ja, det går utmärkt. 

 Och hur stor bör en liten flock med får vara för att de ska må bra?

Jag skulle inte ha färre än fyra.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sealle
5/22/15, 11:30 PM
#2

#1 Tack!

Följdfråga då: hur svårt är det att klippa får? Någonting som man kan lära sig "relativt lätt" om man läser på/går en kurs eller är det något som kräver mycket övning? Vill ju inte råka skära någon i huden precis.

Och hur ofta brukar/ska man klippa får?

VildaVittra
5/22/15, 11:35 PM
#3

#2 Första gången jag klippte får så slängdes jag in i ett rum ensam med en fårsax, det tog sin tid som ovan, men inte behöver man gå en kurs för det. Får är förstående varelser som går med på att stå fastbundna, annat är det med Getter

Får ska klippas två gånger om året.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Whippet
5/22/15, 11:37 PM
#4

Tror det finns en får ras som man inte behöver klippa/pälsen växer inte eller så var det att pälsen växer sakta, har inte så bra koll men du kan ju kolla upp det?

I'm out Vilar huvudet i handen

Cahira
5/23/15, 12:25 AM
#5

Mött en karl som föder upp får som faktiskt fäller ullen själva. Försöker googla fram vad den heter men hjärnan hänger inte med! Han bjöd in oss att se dom nån gång men då blir jag nog med några får och då blir inte min allergi glad. Men åh vad jag vill ha! 😍

Här är en länk om det iallafall. :)

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-1264462/The-self-shearing-sheep-save-farmers-thousands-pounds.html

Denna säger att fällandet varierar i denna ras: http://smallfarms.cornell.edu/2011/01/09/dorper-sheep-truths-and-myths/

http://www.sheep101.info/hair.html

http://www.cleanskinsheepinformation.com.au/shedding-sheep-breeds.htm

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Em_
5/23/15, 1:25 AM
#6

Jag har sett får som rakas så att man kan hålla upp en "fäll" av rakad Ull efteråt. Det kräver nog lite teknik men att bara fixa sommarfrisyr verkar inte vara så svårt. Jag hoppas också kunna ha en liten hobby- alternativt hundmatsbesättning någon gång i obestämd framtid.


Annons:
Rita-S
5/23/15, 1:48 AM
#7

Finns fårraser i skandinavien som fäller och inte rakas. Gammalnorska fåret fäller sin Ull exempelvis :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

djurkillen
5/23/15, 9:27 AM
#8

Rasen dorper fäller sin Ull. Finns i Sverige, men ungdjur är väldigt dyra då uppfödare vill att rasen ska få en bra start i Sverige. Tacklamm kostar 20 000 kr st, och bagglamm 14 000 kr st!

Whippet
5/23/15, 2:48 PM
#9

#5 Ja juste det var får som fäller jag tänkte på 😎

I'm out Vilar huvudet i handen

[JeanetteK]
5/23/15, 7:54 PM
#10

Kul att du frågar! Tror du har fått svar på alla dina frågor. Om jag bara fick välja att ha en sorts lantdjur så skulle det vara fåren jag behöll. Dom är så lätta att ha med att göra. Keliga, snälla och följsamma.

Cahira
5/23/15, 8:16 PM
#11

Finns det svenska lantraser?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

djurkillen
5/23/15, 9:04 PM
#12

Ja, spinkiga djur enligt mig! Ska vara raser som det blir mycket gott kött på :)

Cahira
5/23/15, 9:25 PM
#13

Vad heter dom?

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
djurkillen
5/23/15, 10:04 PM
#14

Värmlandsfår, fjällnäsfår, helsingefår och några fler. Det är ju allmogeraserna. Sen finns det ju finull, rya mm som räknas som svensk lantras. Ungefär samma med Getter, där det finns en ras som heter svensk lantras, men som inte är en allmogeget.

Cahira
5/23/15, 10:32 PM
#15

Okej tack. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

jackiejohn
5/24/15, 4:48 PM
#16

Gutefår tappar sin Ull eventuellt kan man behöva hjälpa till och dra av (en viss teknik) en del av ullen. Endel kan behöva klippas ändå men majoriteten släpper sin Ull framåt sommaren :) Men generellt så behöver väl nästan alla fårraser klippas.

djurkillen
5/24/15, 5:29 PM
#17

Dorpern fäller däremot sin Ull jämfört med Gute, när vi hade Gute fick vi klippa.

jackiejohn
5/24/15, 7:06 PM
#18

17# vi har inte fått hem våra gutar än men de individer vi har tingat (vuxna djur) tappar sin Ull, nån utav dom får man hjälpa lite genom att dra av ullen. Men det skiljer sig säkerligen inom rasen!

Sealle
5/24/15, 7:13 PM
#19

Tack för många intressanta svar!

Cahira
5/25/15, 2:43 AM
#20

Tack för intressant tråd :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Leifsdotra
8/14/15, 8:20 AM
#21

Väcker liv i den här tråden och svarar på Cahiras fråga. I Sverige har vi 10 gamla lantraser som ingår i gruppen Allmogefår. Här finns all info man kan tänkas behöva om dem: http://www.allmogefar.se/ Vi har Gestrikefår och de kommer ursprungligen från de trakter jag bor i nu. Det var mycket därför vi valde den rasen, de är ju anpassade till regionens klimat och föda. Men som djurkillen skriver, lantraserna är små i jämförelse med köttraserna. Vi har våra får för att beta sly som slår upp där vi avverkat skog, för att hålla markerna öppna. Då är skogsfår perfekta! Sen är de otroligt mysiga också, keliga och lätthanterade. Lammen säljer vi eller så blir de mat. Är med i bevarandearbetet och är registrerad genbank.

djurkillen
8/14/15, 10:47 AM
#22

Sen finns det även lantraserna, Gute, rya och gotlandsfår. Vet inte om finull räknas dit.

monstermash
8/29/15, 1:46 PM
#23

#22 Finull räknas till "vit lantras".

djurkillen
8/29/15, 3:19 PM
#24

Finull är väl en finsk ras från början?

monstermash
8/29/15, 9:16 PM
#25

Jaha, jag såg nu att det var svenska ni pratade om, tänkte lantraser i allmänhet. Sorry! 

Ursprunget är väl lite osäkert kring? Visst kallades rasen finnull för man trodde den var från Finland, men det är väl inget de kommit fram till säkert, tror jag…

Upp till toppen
Annons: