Annons:
Etiketterköpessäljesbytes
Läst 1067 ggr
Rita-S
5/2/15, 10:32 PM

Fråga från en nybliven flugbindare: Material!

Nu är det så att min karl är helfantatisk kär i flugfiske och gillar binda egna flugor. Jag har nu provat på och tyckte det var ju trevligt att göra eget och då är ju detta med materialer. Vad använder vi? 

Fjäder, päls och hår. Så.. alla ni djurägare där ute.. har ni kaninpäls, hästpäl, fårull och annat vi kan köpa nån tuss av? Vi använder aldrig läder, så det är bara håren vi använder, om ni rakar nåt djur på gården med andra ord! Det behövs inga enorma mängder, en rejäl handfull håller rätt länge, men håren måste ha lite längd. Även tagel från svans/man på kossa/häst blir finfint! även kortare hår kan vi faktisk nyttja då man kan snurra håren på bindingstråden till kropp på flugan!

Fjäder från bo från fåglar? Höns, änder, gäss, vad som helst, vilka färger som helst, ljust, mörkt, vad som helst? Vi kan själv behandla mot ev ohyra och annat så det behöver ni inte tänka på alls, vi kommer ånga det själv :) 

Någon som kan sälga lite åt flugbindarna? :) Det ända jag behöver att ni gör är att separera det ni fixar fram i varsin påse som ni gärna skriver vart det är från på påsen!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
djurkillen
5/3/15, 9:36 AM
#1

Jag ska slakta tuppar i dagarna så kan samla fjädrar där. Sen ligger det lite fjädrar överallt också som jag kan samla in. Bocken ska klippas då han har lite tovor där du kan få lite om det är intressant?

[JeanetteK]
5/3/15, 4:36 PM
#2

Vi har nog ankslakt på g, så du kan nog få härifrån också. Ull har jag mycket också om du vill ha.

Rita-S
5/3/15, 8:28 PM
#3

#1 om du skall slakta tuppar: tuppnackefjädrar används HUR mycket som helst, så om du kan avse fjädrar från nacken (ryckt ut håller massor) så blir jag superglad! Vi använder dock andra fjäder med, så allt du orkar samla :) Alla färger som går :D Tar gärna mot bock-päls med :) och lösa fjäder du hittar blir jag superglad för! 

#2 hemsk gärna nån påse med Ull :) Går inte åt så mycket i taget, men vitt är svårt att få tag på som är riktig snyggt och vitt, och ankfjäder tas tacksamt emot! Alla sorter fjäder och alla färger som finns :) Vore tacksam om du kanske kunde nappa nån påse här och där och märka om det är från bröst, vinge, svans eller annat? 

Hur mycket vill ni ha? Jättetacksam!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

djurkillen
5/3/15, 9:23 PM
#4

Kan kanske ha från fasanerna, pärlhönsen och kompisens påfåglar.

Rita-S
5/3/15, 9:28 PM
#5

påfågelhackel och fjäder från pärlhöna går det faktisk åt en del, även fasanfjäder, så allt du kan få tag på blir jag lycklig för :D Jag är värkligen tacksam!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Cahira
5/3/15, 11:25 PM
#6

Jag börjar fundera, kanske du kan kontakta ett zoo i närheten och se om de har fällande djur just nu, de städar ju inhägnader och får säkert päls i MÄNGDER som bara slängs! :) 

Vore lite läckert med kamelhår eller något sånt. :) Hade skickat åsnehår åt dig om de inte var så löjligt dyra med porto. :(

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
Rita-S
5/4/15, 8:33 AM
#7

jo det kanske blir lite dyrt från just dig :P men tack för tanken! :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Cahira
5/4/15, 9:56 AM
#8

#7 Anytime. 🤗

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

VildaVittra
5/4/15, 10:48 AM
#9

Jag har angoraull (kanin) om det är av intresse. Kan även klippa av en tuss från långhårskatten, har ändå klippt bort tovor på honom, så en handfull till gör inget.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Rita-S
5/4/15, 10:53 AM
#10

Åh men va toppen! Hur mycket vill du ha för lite långhår från katten, en handfull, och en handfull från angoraullen, Vittran?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

VildaVittra
5/4/15, 11:09 AM
#11

#10 Ingenting, pma adressen så ska jag göra mitt bästa för att komma ihåg och posta det imorgon.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Rita-S
5/4/15, 11:13 AM
#12

#11 men du måste ju iaf få för porto? :D Jag PMar iaf!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

VildaVittra
5/4/15, 11:43 AM
#13

#12 Sånt jämnar ut sig.

Det var en väldigt ovillig kisse, så det blev en liten handfull. Vill du ha mer sedan så säg till i höst/vinter när han satt vinterpäls, den är ännu längre. 

Den svartaktiga är katt, den beigea, vita och grå är angora.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Rita-S
5/4/15, 11:43 AM
#14

hjärtans tack! :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Rita-S
5/7/15, 12:16 PM
#15
Rita-S
5/7/15, 12:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Tack Vittran! Paketet kom i dag!! :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Taxelina1
5/11/15, 2:21 PM
#17

Vilken kul tråd. Vad roligt att ni kan hjälpa varandra. Tyvärr har jag inget jag kan skicka, men hoppas att flugorna blir bra😃

(skickade klövar till en tjej som tränade viltspår en gång)

Hälsning från en stor djurvänCool

[JeanetteK]
5/11/15, 5:05 PM
#18

#17 Jag håller med. Tycker det är kanon när man hjälps åt.

[JeanetteK]
5/11/15, 5:06 PM
#19

Rita, vår ankslakt kommer dröja lite till. Vill du ha Ull så länge eller vill du ha allt på en gång?

Rita-S
5/11/15, 5:08 PM
#20

jag kan ta allt på en gång, Jeanette! Jag är bara tacksam :) Vi har ju lite fjäder i startpaketet och sådan, så vi kan ta allt när du har slaktat! :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
[JeanetteK]
5/11/15, 5:15 PM
#21

Perfekt då säger jag till när det är dags ! :)

Rita-S
6/29/15, 1:07 PM
#22

Puttar försiktig :)
VildaVittran, presenten från dig är i använding, gjorde en fluga i går med dubbing av angorakaning! Vart suveränt!!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

VildaVittra
6/29/15, 1:11 PM
#23

#22 Vad kul att ullen fungerade.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Mantissa
6/30/15, 9:06 PM
#24

När jag gick flugbindarkurs så användes mycket hår från haröron. Kanske kaninöra funkar lika bra? Har ingen slakt på gång på några månader (eller jo, men bara grå djur och inte harfärgde) men kommer jag ihåg kan jag spara några öron om du är intresserad?

Rita-S
7/1/15, 8:59 AM
#25

Jatack :) kanin borde ju fungera det med!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Rita-S
7/1/15, 7:27 PM
#26

dubbelkollade med flugbindarkarlen här i huset och han bekräftar kanin går lika bra som hare, både tass och öron fungerar kalasbra! :) Så om du kommer i håg det vid slaktet blir jag jätteglad!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Mantissa
7/1/15, 7:46 PM
#27

Spelar färgen på kaninen någon roll?

Annons:
Rita-S
7/1/15, 9:09 PM
#28

Egentligen inte, grått, brunt, svart, viltfärgat, vitt, allt kan användas :)

Viltfärgat och brunt går mest förståss, men alla färger kan användas :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Upp till toppen
Annons: