Annons:
Etikettsvin
Läst 1590 ggr
djurkillen
4/11/15, 3:19 PM

Minigrisar som köttdjur

Kan man använda minigrisar som köttdjur om man bara ska ha för hushållet? Borde ju vara bra då dom inte äter lika mycket som tex ett linderödsvin eller en svensk lantras gör!

Annons:
Maria29
4/11/15, 6:33 PM
#1

Jag och gården jag samäger mina linderödsgrisar hämtar en del rester från en butik förutom den krossen vi ger och foder potatisen jag får tag på för nästan ingenting (samköper med två andra). Summa summarum mina grisar är inte dyra i drift och köttet lär vara det bästa jag vet inte så mycket om minigrisar men du som är så kreativ kommer nog på hur du ska göra.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

djurkillen
4/11/15, 8:03 PM
#2

Vad ger du för kross? Har frågat butikerna och bageriet här men tydligen får man inte det. :(

Mantissa
4/11/15, 9:18 PM
#3

Jag har också funderat på Minigris. Mest för att jag är en peroson i hushållet, och grisar ska inte vara ensamma. Men 2 stora slaktgrisar gör jag inte av med på ett år på långa vägar.
Alternativet jag tänkt mig till rena minigrisar är om man kan få tag i minigris/liderödsvin korsningar. De bör vara härdigare för klimatet än minigrisar , få lite större kullar (om man vill fortsätta avla, tror den storleken på gris kan vara intressant för fler med självhushållsinriktning)

Maria29
4/12/15, 6:13 AM
#4

Havre och kornkross

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

[lottas-kaniner]
4/12/15, 3:36 PM
#5

Ts, visst kan du ha Minigris till självhushåll. Test och se hur du trivs med det.

djurkillen
4/12/15, 5:12 PM
#6

Snart kommer 2 gyltor av sv lantras flytta hem till oss, för att födas upp under sommaren!

Annons:
tlover
4/13/15, 2:27 PM
#7

Dom använder då Minigris som köttdjur i Sydostasien, det var liksom så rasen kom till, grisar som var billiga i drift (dom gick/går lösa i byarna och äter det dom hittar vad jag förstår).

l'm back

Upp till toppen
Annons: