Annons:
Etikettoff-tpoic
Läst 1149 ggr
Rita-S
2015-04-06 15:02

Lantdjur vecka 15

Så var det en ny vecka, men fortfarande en ledig dag så inget jobb förens i morgon. Störtskönt! 
Vi har varit två gånger till Ljungan och fiskat, vilket är en resa på knappa 20 mil en väg, så det vart ju två heldagar hemmafrån. I dag vilar jag ;) 

vad gör ni annandag påsk?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
[lottas-kaniner]
2015-04-06 20:28
#1

Själv "vilar" jag. Eftersom jag har djur, så är ju det dagliga skötseln av dem. Men annars har jag bara tagit det lugnt, och njutit av fåglarnas sång och sol.

[JeanetteK]
2015-04-06 22:18
#2

Trött efter en lång dag. Jag har tvättat Ull och fixat med den. Sonen och jag har tömt en spilta i stallet. Oj så tungt det var men skönt att det är klart!! Tur att jag har en stark son. :) God natt på er

djurkillen
2015-04-06 22:40
#3

Jag håller på att ysta getost nu jag!

[JeanetteK]
2015-04-07 08:49
#4

#3 Åh häftigt! Har det gått bra??

[JeanetteK]
2015-04-07 08:50
#5

Tisdag och vanlig vardag igen. Zero (hunden) har sträckt sig i ena bakbenet så han haltar lite idag stackarn. Vi får ta en lugn dag han och jag idag. Jag behöver städa här hemma. Blä! 😛

Vad gör ni idag?

Rita-S
2015-04-07 10:13
#6

jag jobbar. Blä. Efter lång ledig helg känns det tungt och motigt att gå på jobbet igen! Man hade ju heller haft ledigt en liten stund till.. känns som det alltid känns så.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
Magi-cat
2015-04-07 13:05
#7

Vet inte om det är rätt tråd, men postar en artikel om Höns på vift under påskhelgen!

Inget polisingripande utan hönsen fick picka vidare….

http://www.corren.se/nyheter/linkoping/hons-pa-rymmen-i-pask-7921460.aspx


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[JeanetteK]
2015-04-08 10:41
#8

#7 Haha, så sött! ❤️

[JeanetteK]
2015-04-08 10:43
#9

Onsdag idag. Nu i dagarna bör det kläckas fram lite Ällingar. En av ankorna har nu legat 34 dagar och 35 dagar är det som brukar gälla för myskankor. Så spännande! Hon har lagt sig inne i kospiltan så vi har inte kunnat städa ur den sen korna åkte. Det ska också bli skönt att få den ren igen. 

Nu ska jag ta mig lite kaffe! Vad gör ni idag?

djurkillen
2015-04-08 12:01
#10

Här städas och rensas trädgården för fullt!

[JeanetteK]
2015-04-08 15:52
#11

#10 Du kilar väl över hit och fixar lite sen va?? 😇😉

djurkillen
2015-04-08 16:22
#12

Haha, med tanke på att trädgården är ungefär 1 hektar med gräsmattan inräknad så tror jag att det inte finns tid till det ;)

[JeanetteK]
2015-04-08 16:42
#13

#12 Hehe, nä du har väl rätt. Får försöka muta sonen istället. Han är inte så särskilt samarbetsvillig dock. 🙂

Annons:
Rita-S
2015-04-08 17:25
#14

jag supar te och talar med kunder non stop. Här ringer det för fullt mitt i påskveckan och allt, då kunderna nu skall ta tag i alla problem de utsatte förra veckan! Ni ser, förra veckan är den veckan då studenterna i norge har påsklov, så denna veckan är allt tillbaka till det normala i norge. Och lite till verkar det som :)

Sen har jag flikat på min blogg och skinnet på den så den ser lite ny och fräsch ut! (och ja, jag bloggar på norsk men har google translate verktyg för de som vill ha översättningar :D)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Maria29
2015-04-08 17:55
#15

#14 Norska är väl inte svårt jag förstår allt, men det kan ju vara för att jag har en tant(faster) i Kognshavn som av och till skriver till mig. 🙂

Solen lyser snart ska jag äta innan jag går ut till djuren igen tänk om alla dagar bara flöt på.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Rita-S
2015-04-08 18:01
#16

#15 det är inte alla som tycker norska är enkelt har jag upplevd, de flesta svenska behöver att jag försvenskar mig (eller talar så flytande jag kan) och därmed tänkte jag det inte vore fel med google translate widget så väljer man ju själv om man behöver den eller inte :)

har faktisk spenderat en hel del tid i rasterna och lunchpausen i dag med att arbeta med min blogg faktisk. Lite teknisk blabla: Jag hade en annan blogmotor förut som automatisk visade feed från samtliga underbloggar på en framsida, så jag kunde välja att ge framsideadressen eller direkt-adressen till spesifika temabloggar jag hade efter vilket interesse läsarn hade. 

Wordpress ger inget sådan val automagisk, utan jag fick knöla med källkoden för att aktivera underbloggar, och har sen dess klurat på hur visa alla bloggarnas nyhetsflöde på samma sida för jag saknade faktisk den. Nu i dag har jag strulat lite med designet, tema och just detta att få alla bloggentries på samma sida som om det vore samma blogg. Har lyckats till typ 90% Iaf :D

Nog teknisk ointressant babbel.. nu får jag gå hem!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

djurkillen
2015-04-08 18:57
#17

Jag ska ut och rida hos en kompis nu jag, så vi får se om jag ramlat av sen!😃

Rita-S
2015-04-09 09:08
#18

gomorron alla! :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Rita-S
2015-04-09 19:34
#19

Men vad tysta ni är nu då! Är det så soligt överallt andra stans än i Ljusdal?

I dag har jag varit full av reflektioner. Det är på dagen 75 år sedan Norge invaderades av tyska soldater, och vi fick lära oss på riktig vad förtryck och okupation är.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Maria29
2015-04-09 21:21
#20

Två av hundarna fylde år Benito 7år och Ella blev 5år (nästa vecka blir Dan 10år) förutom det blev det en tur till vet med Dan för seniorkoll. Underbart att kunna säga att Dan är på topp blodprover med mera visade att han är ung på insidan även om han är senil och ibland inte vet vad han vill.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Annons:
[JeanetteK]
2015-04-09 21:43
#21

Har varit på språng hela dagen. :) Nu har jag kraschat i soffan!

Rita-S
2015-04-10 14:43
#22

TGIF!! :D Det är fredag!

Jag har lyckats rädda in bilder och inlägg mellan 2005 och 2007 på min vardagsblogg i dag, jag trode det var förlorat!!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[JeanetteK]
2015-04-10 20:41
#23

#22 Men så skönt att dom gick att rädda!!!

[JeanetteK]
2015-04-10 20:44
#24

Har haft en skruttdag och har mest gått i ide idag. Nu på kvällen är jag på benen igen. :) Vi hade en vän här som plöjde där grisarna har berett jorden åt oss. Lite garvning och sen kan vi så! Det blir hö denna vända tror om inte maken har ändrat sig igen. ;)

Rita-S
2015-04-11 22:55
#25

Usch för en bajsig dag jag haft i dag. Varit så grinig och sur sen jag klev upp, jag sov jättedåligt. Jag sanerade J's badrum för två dagar sen med virkon då han var nervig för svartmögel, även om ajg inte trodde det var det och jag har fått betala dyrt för det sen dess.. så.. usel dag i dag.. 

Sen skulle J muntra upp med att beställa hemkörd pizza. Jag vart så glad! Så ser jag i bokningsgrejsen att de har LCHF pizza, så jag tänkte det är nog säkerligen ingen pizzabotten men kanske nån annan form av botten? och då priset var lika med vanlig pizza och de inte behöver knåda ut nån botten tänkte jag det kanske är lite mer av fyllningen iaf. Och beställer en nachos-pizza i lchf variant.

PRATA OM ATT BLI BESVIKEN! Jag tror banne mig inte jag varit SÅ besviken på mat nånsinne! Det var ingen pizzabotten som jag ju räknat ut, men ingen annan form av botten heller. Och presis lika mycket fyllning som om det vore en vanlig pizza, föruten pizzabotten självklart. De hade lagt nachos-chipsen i botten och det kunde ha fungerat hyfsat om de inte hade brännt vid hela skiten så jag i principen inte ens fick i mig 15 % av nachipsen då allt var bränt fast i aluminiumformen. TOTALT fastbränd! Kunde kratta loss lite sörja från toppen bara, så i principen satt jag och bara åt pizzafyllningen och salladen som följer med. SKITSUR vart jag. 

Sen hjälpte det inte att de kört som svin så nästan all fyllningen på J's pizza halkat åt sidan och han fick skrapa loss det från pappkartonen. FY för farao jag vart så sur när jag såg detta. Kommer aldrig beställa lchf-pizza igen NÅNSINNE där. Pizzafyllning kan jag köpa på glas i affärn till 20 spenn typ… behöver inte betala 110 kronor för det. 

Så nu vill jag ha en ny dag för den här var trasig redan när jag fick den! *grmpfh*

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Cahira
2015-04-12 01:50
#26

#25 *stor kram*

Min dag har varit underbar. Mådde superdåligt igår men idag är jag på fötter och har kunnat kolla korna. Mike är på bröllop så är bra timing att kunna fylla in kollandet åt honom så han kan njuta av sin lilla semester med god mat och släkt. :)

Och Candy kalvade och solen skiner, fåglar kvittar och…. *trumvirvel* vi blir eventuellt med en bonushund. :) Hoppas och vill så gärna! (lite mer info i cahiratråden)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

djurkillen
2015-04-12 09:36
#27

Nu är jag påväg till hönsbytardag i frändefors, med hela bilen fullastad. Och då menar jag FULLASTAD!!!!

Annons:
[JeanetteK]
2015-04-12 15:56
#28

#25 Men vilken dag du haft stackare. 🤗

#26 Vad glad jag blir att höra att du haft en bra dag. ❤️

#27 Åh spännande, lycka till!

[JeanetteK]
2015-04-12 15:58
#29

Söndag idag. Jag har äntligen fått undan all Ull. Jösses vilket jobb. Ska vara smartare nästa gång. Men  nu är den ren och rensad och ligger i två papperssäckar, klar att spinna av. 

Vi har fått sju små Ällingar i natt!! Åh så sööööta. Bilder kommer jag lovar. Tror att det är fem helt gula och två med svarta huvuden. Jag har smygit omkring ute i stallet och kikat. Mamma är mycket sur på mig för att jag lyfte undan henne häromdagen för att kolla hennes ägg, så hon vakar över sina små nu. Hehe… 😂

djurkillen
2015-04-12 17:11
#30

Nu är jag påväg hem, efter en väldigt rolig dag. Köpt och sålt Höns, Ankor och avelsägg. På vägen hem stannade vi till hos en kompis som jag skulle lämna lite ägg hos, och där fick jag även hjälp att slakta tupparna jag inte fick sålt. Och i deras fårhus hade nästan alla 19 tackor fått Lamm, så det var väldigt mycket spring utanför boxen. Fick även reda på att dom hade hittat en som dom skulle köpa smågrisar av, så efter ett samtal så kommer även 2 gyltor flytta hem till mig! :)

Cahira
2015-04-13 00:12
#31

Gud vilken härlig dag! Superfint väder, tre kalvar födda, gott om energi, kunde äta idag (woho!!), fick städning gjord, Ixxi fick äntligen sin vårfrisyr, foton blev tagna, Hopis efterlängtade Kalv är dundersöt, bröllopspresenten är fixad till imorgon, sköldpaddsakvariumet blev rengjort, och Candys Kalv som föddes igår räknade ut hur spenarna fungerar. Enda negativa idag (förutom värken) är att Mikes son blev inlagd på sjukhuset. :/

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: