Annons:
Etikettsvin
Läst 1838 ggr
mmois98
3/30/15, 1:55 PM

Gris människor

Hej! 
Imed att det inte finns något forum för just enbart grisar så hoppar jag att jag kan skriva detta här ändå! Då jag skulle behöver lite hjälp ifrån er andra här, då jag i ren nyfikenhet är intresserad av att veta mer om grisar men vet inte vart jag ska ställa mina frågor, så testar här! :)

* Vad har grisarna för utbredning?
* Biotorp?
* Hur många ungar får dem i genomsnitt? Även hur ofta 1gng/år vart tredje osv?
* Hur länge är de dräktiga? 
* Vad har de för rangordning?
* Hur får de tag på sin partner? Parningsritual?
*Hur tar de hand om sina ungar? (stannare/följare etc)

Ni får mer än gärna skicka länkar där dessa svaren finns (eller enbart något svar finnes) eller såklart om ni vet det själv. Skulle bli oerhört glad om någon kunde hjälpa mig med några av dessa funderingar? :)

Annons:
Wellcraft
3/30/15, 1:56 PM
#1

Vad för art handlar det om?
Handlar det om våra domesticerade raser eller om vilda arter?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Denna kommentar har tagits bort.
mmois98
3/30/15, 2:00 PM
#3

Jag är mer intresserad av att veta allmänt, både de domesticerade och vilda. Då jag vet mest om de i fångenskap men vill veta mer ingående hur det är i det fria :) Bara nyfiken! #1

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Wellcraft
3/30/15, 2:10 PM
#7

Kan inte svara mycket vad gäller afrikanska vildsvin etc då jag med min utbildning bara vet en del om våra svenska svin, har tyvärr inte tid att svara på din frågor dock så du får ett länktips.
http://www.viltfakta.se/vildsvin.html

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

mmois98
3/30/15, 2:11 PM
#8

#7 Tusen tack, verkade vara en massa intressant info på den sidan. Ska kika :)

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
[JeanetteK]
3/30/15, 2:29 PM
#11

Nu har jag modererat i denna tråd och plockat bort en hel del ot, svordomar och annat som inte har i tråden att göra. Jag ber er att tänka på tonen och hur vi bemöter varandra här inne. 

Vanja
3/30/15, 2:31 PM
#12

#11 Hur är det OT att berätta om vad frågorna kommer ifrån?

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[JeanetteK]
3/30/15, 2:31 PM
#13

Det finns en hel del som har grisar här inne på sidan. Du kan säkert få en del bra svar. Själv har jag Linderödare och vi har fått 6-8 kultingar på de kullar vi fått. Vad jag förstår är det lite i jämförelse med andra raser. 

De är dräktiga tre månader, tre veckor och tre dagar. Vår sugga har varit jätteduktig både när det gäller grisning och att ta hand om sina kultingar.

Annons:
[JeanetteK]
3/30/15, 2:34 PM
#14

#12 Skälet till varför ts ställer sina frågor har inget här att göra. Vill hon/han ha hjälp med en skoluppgift eller bara är nyfiken så är det fortfarande okej. Det är upp till var och en att svara eller inte svara.

mmois98
3/30/15, 2:35 PM
#15

#13, okej vad roligt! Tack :) Vi har två minigrisar men tänkte att man vill ju gärna veta mer bakom grisarna/vildsvinen i deras släkte.  Då jag själv veta lite bakgrundsfakta men alltid intressant att kunna gå lite mer ingående :)

[JeanetteK]
3/30/15, 2:37 PM
#16

#15 Sök lite här på sajten. Jag vet att det varit en del trådar och artiklar om grisar.

Vanja
3/30/15, 2:38 PM
#17

#14 Jahaa, så det här är inget diskussionsforum? Man ska bara svara på de frågor som ställs i inläggen? 
I så fall ber jag om ursäkt över OT.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Denna kommentar har tagits bort.
[JeanetteK]
3/30/15, 2:43 PM
#19

#17 Det är ett sätt att se på det! 🙂Jag ser det som att vi diskuterar frågorna i trådarna, inte ts bakgrund eller syfte. Tycker du att ts motiv till att ställa frågorna är suspekt eller fel så kan du skriva till ts via pm. 

Sen som du ser har jag även modererat ts svar till dig då jag absolut inte godkänner dennes sätt att svara.

Cahira
3/30/15, 10:47 PM
#20

Vi bakom lantdjur iFokus vill att alla, nybörjare som erfarna, ska känna sig välkomna att ställa frågor och lära sig och svordomar och otrevliga svar vill vi inte ha just för att ingen tjänar på eller lär sig av såna svar.

Man kan gå OT och man kan diskutera men gör det i välmening och vänlighet så kommer man långt. 

Nyfikenhet välkomnas, oavsett om frågorna ska till ett skolarbete, intresse att skaffa djuren eller annat. Man kan aldrig lära sig för mycket.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
WiggoLina
5/8/15, 11:40 PM
#21

Vad har grisarna för utbredning?

Ska man prata generellt så finns de överallt. Är inte helt på det klara med hur många arter som finns, men att de har en stor utspridning och finns både i Europa, Afrika, Asien och Amerika är helt klart. Osäker på Australien och Nya Zeeland, tror att om de finns där så är de inplanterade. Inte helt säker dock!

Biotop?

Grisar kan överleva i stort sett överallt. De är allätare, och kan överleva i de hårdaste miljöer. De är känsliga för värme, då de inte har några svettkörtlar som hjälp för att reglera sin kroppstemperatur. Så i öknar etc klarar de sig inte så bra, men annars kan de leva på stäpper, i skogar, bergsidor, överallt. Så länge de kan hitta mat och hitta skydd från både värme och kyla.

Hur många ungar får dem i genomsnitt? Även hur ofta 1 gng/år vart tredje osv?

Hur många ungar varierar stort. Normalt för en produktionsgris är runt 14 stycken. Jag har dock varit med om en sugga som fick 21 levandefödda (!!!). Det var inte lätt att hitta andra suggor att lägga dom kultingarna på kan jag säga, jag hade fullt upp med att försöka se till att de fick tillräckligt med mjölk och värme för att överleva..

Linderödsvin har normalt sett lite mindre kullar, mellan 7-10 st tror jag är normen. Minigrisar ligger på ungefär samma antal, några mindre kanske. Vildsvin kan nog få alltifrån en kulting till 15, men tror att det i snitt ligger runt 5-6 st.

Hur många gånger per år är också individuellt. Grisar som vi håller blir ju dräktiga när vi parar dem. Suggor i produktion får 2-3 kullar per år. Linderödsvin, Minigris och liknande får kanske en kull per år, vartannat år etc. Vilda grisar normalt en kull per år. Men gemensamt för alla är att de brunstar med 3-4 veckors mellanrum, så de har alla möjlighet att få flera kullar per år.

Hur länge är de dräktiga?

114 dagar - 3 månader, 3 veckor, 3 dagar. De flesta är väldigt exakta. De suggor som går över tiden/grisar för tidigt håller ofta samma dag varje dräktighet. När jag jobbade med grisar hade vi en "snittdag" för varje sugga, uträknat efter hur lång dräktighet hon brukade ha. Väldigt ovanligt att de grisade mer än en dag varken för tidigt eller för sent.

Vad har de för rangordning?

Störst går först. Otroligt strikt.

Hur får de tag på sin partner? Parningsritual?

Suggorna bor i familjegrupper, galtarna ensamma. När suggorna brunstar avger de feromoner som galtarna känner av. Parningsritualen är att galten "buffar" runt suggorna, ser väldigt våldsamt ut. När hon är redo får hon en "ståreflex", då hon precis som det låter står blickstilla i 30-60 sek medan galten betäcker henne.

Hur tar de hand om sina ungar? (stannare/följare etc)

De är väldigt bra på att ta hand om sina ungar, väldigt beskyddande. Suggorna bygger bo när de ska grisa, och de första två veckorna (cirka) stannar kultingarna vid boet. Efter det följer ungarna med suggan vart hon går. Grisar har inga revir, utan rör sig efter vart de hittar mat, så ungarna måste kunna följa efter sin mamma ganska snart.

En liten rolig fotnot: Grisar är det enda hovdjuret som får kullar OCH bygger bo.

Har du fler frågor så har jag ingenting emot att svara på dem. Jag älskar grisar - har jobbat på totalt 4 olika gårdar (varav ena ska jag jobba på denna sommar med) och har fött upp egna grisar hemma under tre år. Nu bor jag i London och pluggar, men nång gång ska jag definitivt skaffa gris igen.

//Blivande biolog och grisnörd

[JeanetteK]
5/9/15, 11:38 AM
#22

#21 Härligt med ett grisproffs här på sidan! ❤️Grisnörd var ett nytt ord för mig men jag inser att det är jag med!! 😛👍🎈

vallhund
5/9/15, 12:29 PM
#23

Eftersom jag har en del Guldmynt som ligger o samlar damm så skickade jag Insider till WiggoLina som tack för ett mycket informativt inlägg i tråden.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[JeanetteK]
5/9/15, 12:44 PM
#24

#23 Det var snällt av dig! :)

Cahira
5/10/15, 2:06 AM
#25

#23 🌺

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Maria29
5/11/15, 3:37 PM
#26

#23 🌺

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

WiggoLina
5/15/15, 7:44 PM
#27

Haha men tack vad snälla ni är ! 🙂 Som sagt älskar jag grisar, de är otroligt fina och smarta djur, så har absolut ingenting emot att svara på frågor.

Tack vallhund ! :)

Annons:
AnnaFagerell
5/17/15, 7:17 AM
#28

Har jobbat med grisar i 16 år. Produktionsgrisen är dräktig 115 dagar och det kan vara tre dagar på vardera hållet. . Störst går inte först utan det är de starka individerna som bestämmer, ofta flera i en och samma grupp. I snitt föder produktionsdjuret 13-14 grisar men uppemot 20 är inte ovanligt. Suggan hålls ofta på djupströbädd i dräktigheten i grupper om 10-25 stycken. Vid grisning har de en Box vardera med olika skyddsbarriärer för de små. 2.2 gånger om året får hon ungar om hon inte löper om. Hennes partner bestämmer djurskötare. :)

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Upp till toppen
Annons: