Annons:
Etikettgårdar
Läst 1926 ggr
Surpan
3/25/15, 1:52 PM

Ekonomi

Hej!

Jag har funderat lite. Ni som har lantdjur, hur går det till rent ekonomiskt? Kan ni leva på det (slakt/päls/mjölk/uppfödning)? Eller är det mer en hobby? 

Om det är en hobby, går ni med vinst/förlust/ett ut? Jobbar ni heltid på sidan av då? 

Hade ni ett startkapital? På hur mycket?

Jag vill veta allt om hur ni har det med privatekonomin som lantbrukare! Berätta gärna vad ni har för djur, i vilket syfte ni håller djuren och hur ni bor så man kan få en helhetsbild.🙂

/Surpan

Annons:
[JeanetteK]
3/25/15, 3:13 PM
#1

Vi är månskensbönder - alltså hobbybönder som har vanliga jobb och jobbar på gården i månens sken. 😃Vi brukar säga att vi har världens dyraste hobby. Billigt är det inte. Nu har vi hållit på i typ tre år och nu är vi självförsörjande på kött och ägg. Det känns jättebra. Men om man räknar på det så är det nog ett myyycket dyrt kött. 🙂Så vi går helt klart med förlust. 

Vi flyttade från Stockholm till Skåne och en gård på landet. Vi började med en kanin. Sen några Höns. Sen några får. Sen några grisar. Osv. Lite i taget och hela tiden kolla så vi klarade av det och kände att det passade oss. På så vis var kostnaden inte så gigantisk på en gång heller utan lite utspritt. 

För det första så älskar vi djur och det är underbart att leva med och  nära djur. Så alla djur vi har är för sällskap till viss del. Vi har får för bete, päls och kött. Grisar för markbearbetning och kött. Höns för ägg och kött. Ankor för ägg och kött. Katter för rått- och musbekämpning. Kaniner för tillfället för sällskap, eventuellt framöver även för kött. Och världens bästa vakthund.

Surpan
3/25/15, 3:21 PM
#2

#1 Spännade att höra om! Det måste gå åt mycket tid till både jobb och gård!

/Surpan

[JeanetteK]
3/25/15, 3:25 PM
#3

Haha ja brist på sysselsättning har vi inte! 🙂Men det är det värt. Det är underbart att få leva sin dröm som vi gör. Självklart har man dåliga dagar när det är bara gegga, vattnet fryser, grisarna rymmer eller något djur blir sjukt. Då kan jag längta tillbaka till mitt gamla liv. Men det är mycket korta stunder för sen kommer det ett får och vill pussas eller man sitter med en kanin i famnen. ❤️Jag vet att jag är otroligt priviligerad som kan leva som jag gör.

Surpan
3/25/15, 3:29 PM
#4

#3 Åh jag skulle verkligen vilja! Var det ett svårt val att flytta från staden till landet?

/Surpan

[JeanetteK]
3/25/15, 3:36 PM
#5

#4 Både ock. Det var jobbigt att lämna vänner och familj. Vi flyttade 60 mil. Men de flesta vänner finns kvar. 🙂Det svåraste var nog tvivlen om vi gjorde rätt för sonen. Han skulle börja i sexan när vi flyttade. Men det gick bra och han trivs här (går i nian nu). Så här i efterhand inser jag att det var ett gigantiskt steg, så jag är glad att jag inte fattade det innan. Haha. Det tar ju ett tag att rota sig på ett nytt ställe, men nu vill jag bo här för alltid. Skåne är underbart vackert!

Surpan
3/25/15, 3:42 PM
#6

#5 Vad tycker sonen om alla djur och sånt nu när han är i den åldern då? Hjälper han till och så, har egna djur? 🙂 

Jag har ju alltid sagt att jag vill bli bonde! Eller ja, ha lantdjur. Jag älskar Getter, och så skulle jag vilja ha slaktkaniner. Kanske ett par hönor för ägg. Men vi bor i Stockholm och har familj, vänner och jobb här. Man undrar hur det skulle fungera ekonomiskt och tidsmässigt. Ett hus här kostar ju en hel del.. Och ska man pendla in till Stockholm så blir det mindre tid till djuren. Vi är väldigt sociala och gillar att ha ett rikt socialt liv också, man undrar såklart hur det skulle påverkas av att flytta längre bort och ha mindre fritid.

/Surpan

Annons:
[JeanetteK]
3/25/15, 3:47 PM
#7

#6 Haha, sonen är inte särskilt intresserad. Han är duktig med djuren och hjälper mig när jag ber honom, men han går inte ut till dom självmant. Men det kanske kommer. Han är 16 och intresserad av helt andra saker! 😉Vi bor bara ca 10 minuter med moppe från stan så han är glad att han inte sitter fast ute på landet som han säger. 🙂

Jag gissar att jag är rätt mycket äldre än du - fyllde 42 nyligen. Jag måste säga att jag hade haft svårt att flytta när jag var ung. Då var det så mycket runt om som höll mig kvar. Vi har alltid pratat om att vi vill bo på landet och nu plötsligt dök tillfället upp och då kände vi oss redo. Kanske är det även så för dig att det funkar lite senare i livet. Du får flytta ner hit till Skåne!

Surpan
3/25/15, 4:02 PM
#8

#7 Haha det är förståeligt.

Mycket och mycket, jag är 24. 🙂 Ja det kanse är någonting man får vänta med tills man har lite större barn eller så. Bättre ställt med pengar. Man kanske vill ha vaknätterna klara också. 😃 Fast flyttas det från stan så blir det uppåt. Dalarna antagligen.

/Surpan

[JeanetteK]
3/25/15, 4:38 PM
#9

#8 Åh Dalarna är också fint! Det fanns med på vår önskelista ett tag. 

I vårt fall så var det så att sonen skulle byta skola efter femman och då kändes det som en bra brytpunkt. Jag tror det hade varit mycket svårare för honom om vi flyttat nu. Så inte för små barn och inte för stora. 😃

Cahira
3/26/15, 4:05 AM
#10

Vi går absolut i back även om vi får pengar för kalvarna som säljs på hösten. Men pengarna som kommer in går till traktorreparationer och bränsle så man kan slå hö till vintern, veterinärbehandling om någon blir sjuk eller behöver avmaskas, osv.

Vi skulle gå mindre i back om vi bara hade korna, nu kostar ju hovvård på två hästar och en åsna, och foder till alla katter och hundar med. Men det vi får in räcker ofta inte ett helt år just för att oförutsedda utgifter händer i vardagen, t.ex. kylskåp eller ugn som lägger av, fyrhjulingstrul som vi använder vid stängselskötsel och reparationer, och så har gödselspridaren lagt av med. 

Är nog bränsle som mest pengar går till för att få saker att gå runt - året runt! 

För mig är det en livsstil, även om jag hoppas på att kunna jobba hemifrån när min hälsa är bättre. Mike som äger gården (men jag säger vi för vi jobbar som ett team) jobbar heltid så jag gör vad jag kan medans han jobbar eller sover. 

Här i USA måste vi inte regga djuren och då kallas det "commercial herd" och det kan vara renras eller blandras eller en salig blandning, det är en extra kostnad i Sverige att tänka på med… registrering dvs.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Surpan
3/26/15, 12:38 PM
#11

#9 Ja innan skolåldern men efter vaknätter är väl tanken i så fall 😉 Om man lyckas övertala sambon.

#10 Spännande! Upplever du att Mike skulle klara av att hantera allt på gården och sitt arbete paralellt om inte du hjälpte till?

/Surpan

Mantissa
3/26/15, 6:12 PM
#12

Jag bor själv på en liten gård (0.9 hk) och har djuren för hobby i första hand men jag är även självförsörjande på kött och till viss del ägg. Eftersom jag har så liten gård så har jag bara kaniner och fjäderfän för mitt husbehov. Plus åsnorna, och hundarna då som bara är ren och kostsam hobby. Räknar man köttkostnad så har jag dyrt kött om jag jämför med billigt importkött, men nog  rätt mycket billigare än svenskt ekokött. Jag jobbar heltid, men djurskötseltiden är nog max en timme per dag till vardags. Därtill tillkommer umgängestid med djuren, promenera hundar köra åsnor etc. Skulle jag vara smart hade jag bytt åsnorna mot kor för att ytterligare öka på mitt självörsörjande, men det vill jag inte :)

djurkillen
3/26/15, 6:33 PM
#13

Jag bor ju visserligen hos mina föräldrar, men sköter djuren och betalar fodret osv. Jag föder upp och slaktar kaniner på närliggande gårdsslakteri. Sälje även vaktelägg till bageri och hönsägg till privatpersoner. Sen säljer jag ju avelsägg och livdjur när det finns. Kaninerna och vaktlarna betalar faktiskt allt foder, fast då tar jag ju eget hö.

Annons:
[JeanetteK]
3/26/15, 7:25 PM
#14

#13 Jag tror du kommer bli storbonde när du blir vuxen! 🙂Jag önskar att jag varit som du när jag var i din ålder.

djurkillen
3/26/15, 7:36 PM
#15

Har redan börjat! ;) Jag och pappa har planer på att ha tjurar och lammproduktion, och jag har bokat kvigkalvar som kommer hit när dom är avvanda!

[JeanetteK]
3/26/15, 7:40 PM
#16

#15 Haha, men så häftigt!

Upp till toppen
Annons: