Annons:
Etiketterfårgetter
Läst 708 ggr
Carronella1
3/18/15, 10:49 PM

Snälla tips och råd behövs

Behöver lite tips och råd från er därute så fort som möjligt.

Jag bor i en villa höst, vinter & vår i en förort till Stockholm och har där tyvärr inte plats för något mer än innedjur. Men jag bor i min stuga i Dalarna hela sommaren och har stor mark som jag skulle vela ha lite hjälp med.

Jag skulle väldigt väldigt gärna vela hyra/låna ca 3-6 får under sommaren nu 2015. 

Då är mina frågor till er:

1. Bor ni/du i Dalarna så att du vet något bra ställe där man kan hyra/låna några får? 

2. Kan dom enbart äta gräs eller måste man ge dom kraftfoder (havre) och hö/halm?

3. Vad är bäst att ha som hus/vindskydd för fåren?

4. Vet du/ni något bra ställe där man kan köpa/hyra/låna någorlunda billigt stängsel som är bra för får?

Jag är så sjukt tacksam för svar inom kort då jag måste börja kontakta ställen så att jag verkligen får det jag vill ha! 🙂

Djurälskaren Hjärta

Annons:
VildaVittra
3/18/15, 11:00 PM
#1

Fråga grannarna/sätt upp en lapp på Ica/lokaltidningen om hur många hektar du har att arrendera ut som bete till får. Om någon sedan ringer på annonsen så berättar du att du vill prova på att ha får, dvs att du sköter skötseln gratis åt dom när du är där, bara de håller dig i handen. 
Du får dock nog räkna med att de vill skriva kontrakt på några år ( i alla fall 5-10), annars är det för mycket jobb med att sätta upp stängsel bara för en säsong.  

Om dom enbart klarar sig på betet beror på ras och hur marken ser ut.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[JeanetteK]
3/19/15, 9:52 AM
#2

Du har fått bra tips av VildaVittra. Att kolla med folk runt omkring där ni bor kan ge många bra napp. 

När vi flyttade in här fick vi fårstängsel av en granne som hade tänkt kasta sitt. Kanske har du sån tur. Du kan ju annonsera på andra ställen också, tex Blocket och liknande efter stängel. Och även efter får. 🙂

Om det är så att de klarar sig på bara bete beror som sagt på ras och hur marken ser ut. Jag skulle tipsa om att oavsett ge dom någonting lite extra varje dag. Kanske lite kornkross, bara som godis. Då får du dom tama snabbt! Att komma med en hink som rasslar med gottis är ett bra sätt att bli kompis med fåren. 

Det är ganska vanligt att man som fårägare blir glad för mer betesmark, så jag hoppas att du får napp. Berätta gärna hur det går. 🙂

Carronella1
3/19/15, 10:39 AM
#3

Ja, åh tack för svaren. Jättebra tips jag fått utav er.

Djurälskaren Hjärta

Upp till toppen
Annons: