Annons:
Etikettoff-tpoic
Läst 2076 ggr
[JeanetteK]
2015-03-16 11:00

Lantdjur vecka 12

Måndag igen. Sol och härligt ute. 

I morse hittade jag kaninungar inne hos Asp! 🎈Har inte vågat pilla och kolla men tre par öron har jag sett i alla fall. ❤️

Ikväll ska jag hem till en kompis och göra påskmarsipan-figurer. 🙂

Vad gör ni idag?

Annons:
Rita-S
2015-03-16 11:03
#1

Måndag. prutt. Men hade nyss världens roligaste kund :D 
Han behövte hjälp att hitta nedladdning till en programvara vi har. Jag hjälpte honom och fick hans mailadress till ärendet. "Galeverden@< sensurerat >"

Jag frågade "får jag fråga om du är fan av Larsons gale verden?" (En tecknat humortidning som är rätt välbekant i Norge): 
Kunden blev helt till sig! "JA! JA jag är det! Tusan du är den första som fattade det direkt på stört, fy fn va kul! Skitkul!"

Made my day :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Leffe
2015-03-16 15:25
#2

Så har man haft sommarstädning på balkongen och druckit årets första kaffetår på balkongen

Rita-S
2015-03-16 16:45
#3

Meeen! Det är ju kvänernas dag i dag! Vi har egen dag! Nu måste vi fira! Sjung med mig? :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[JeanetteK]
2015-03-17 11:10
#4

#1 Haha, toppen! 👍

#2 Det låter underbart! 

#3 Det var något nytt för mig. Nu har jag googlat. Grattis i efterskott! 🎈

[JeanetteK]
2015-03-17 11:11
#5

Tisdag. Har hämtat min bil från verkstan… inte gratis… 

Lite småblåsigt ute, men varmt och skönt. Sitter och skriver en inköpslista och ska snart åka och handla lite. 

Vad gör ni idag?

Rita-S
2015-03-17 11:56
#6

Får en utskällning som heter duga från en kund som skiter i att det finns fysiska begränsningar utanför vad programvaruproducenten rår över. Suck.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
[JeanetteK]
2015-03-17 12:32
#7

#6 Men fy.. så tråkigt med såna människor. 😕

Leffe
2015-03-17 13:00
#8

Tyvärr är det lite kyligt på balkongen. Suttit med katterna på den och druckit kaffe. Ja katten drack inte kaffe. De njöt av solen istället

Rita-S
2015-03-17 16:25
#9

jag får faktisk lite ont i magen när det ringer en mamma för sin dotter som håller på ta masteruppgåva, bokstavligen talat från parkeringen på pc-verkstan, för att få reda på hur man snabbast får tillbaks sitt office på datorn så dotra kan arbeta. Jag kunde dock berätta om webbaplikasjonerna till Office i webbläsarn som dotra kan nyttja tills hon har sitt office på plats igen, och jag bara undrar hur panisk dotra var när mamman när började gråta av lättnad.. :S

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[JeanetteK]
2015-03-17 16:34
#10

#8 Kan tro att katterna tyckte det var mysigt! 🐱

#9 Ojoj… mardrömssituation… 😮

[Lovisaan]
2015-03-17 16:40
#11

Pang väder ute, solbrillor på annars blir man lätt snöblind!😎

Rita-S
2015-03-17 16:43
#12

Men eller hur, Jeanette, jag får så ont av deras panik. nu hade dotra fått tagit säkerhetskopia av dokumenten så hon hade inte förlorat nåt, men jag kan gissa hon har inte fått jobbat under tiden de haft datorn hos verkstan. 

Hade de vetat om att vi erbjuder remote assistance på sådan i ett av våra serviceavtal, så hade vi kunnet fixa detta utan formattering av datorn för de, men jag villa inte vara ond och säga just det.. tänka hur de hadde slamrat ansiktet i handflatan då? Nej det kommer jag inte säga nåt om, utan jag kommer erbjuda de ett serviceavtal i framtiden när de löst detta med office så att de kan välja hur de vill lösa sådan i framtiden i stället.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

djurkillen
2015-03-17 21:22
#13

Jag har tillbringat eftermiddagen till att sätta upp massa stolpar till gässens hage, ska börja sätta upp trådarna imorgon tänkte jag! :) Nu ska jag gå och lägga mig, annars somnar jag nog på golvet.

Annons:
Cahira
2015-03-18 04:32
#14

#0 Grattis till kaninungarna! 😍

Jag har internetstrul igen (suck) och var på fibrokliniken igår (måndag) och fick mina provsvar…. det var enormt ingående och jag försöker fortfarande smälta testresultaten jag fick. Jag hade nästan inte sovit alls natten till måndag och natten till tisdag var ännu värre. När jag vaknade mådde jag extremt pyton och ville bara ligga i en boll i sängen och tycka synd om mig själv. Men det gick inte… Idag hade jag möte med psykdoktorn som ger mig psykmediciner och missar man ett möte med honom som inte ringts in minst 24 h innan så blir man avskriven som patient. Jag verkligen ogillar honom trots att han är EXTREMT kunnig. Men också extremt gammal så han är lite dement och det känns som att man är i trubbel och blir förhörd än att man möter en läkare. 

Hursomhelst, jag blev informerad att det var St patrick's day vilket är dagen då alla klär sig i grönt och dricker massa alkohol. Jag dricker inte alkohol men jag har haft ett paket grön hårfärg stående väldigt länge och tyckte det skulle vara SÅ kul att gå till läkaren med knallgrönt hår. Så jag färgar håret även om det DÖDAR min rygg, peppad över folks reaktion och förnyelse. Efter mycket slit av färgning, väntan, sköljning, inpackning och vänta på att vattnet skulle bli klart och sedan föna det så hade färgen slitit enormt på mitt hår trots att jag skippade blekningen pga allergisk reaktion när jag färgade det blått. Det gröna köpte jag samtidigt ifall blondering plus blå = grön. Plan B i princip. Färgen skulle vara Emerald Green. Och jag fick…. en färg som inte ens ser grön ut. Den ser urtvättad ut och färgen förstörde mitt hår. Det blev så slitet att jag kommer raka av mig håret så snart de få färgfläckar jag fick på huden försvunnit. Det är ingen fara - jag hade planer på att raka av håret i sommar ändå. Mindre risk för solsting. 

Men jag tog på mig en grön skjorta, gröna camobyxor och en keps på och åkte iväg. Mötte läkaren och han vill alltid att mötet ska gå så fort det bara går så det känns jäktat och det var över på 3-5 minuter. Jag fick sömnpiller och ADD medicin. Jag försökte få ADD medicin i Sverige men fick det aldrig. Jag har mött honom kanske fyra eller fem gånger nu och varje gång har vi pratat om ADD och ändå mindes han det inte. Jag sa att jag har sömnproblem och jag fick sömnpiller och jag sa att största problemet med min insomnia som jag haft sen jag var barn är att min ADD aldrig håller tyst. 

"Hur vet du att du har ADD?" sa han. (mental facepalm) jag berättade allt vi hade pratat om på tidigare sessioner då han sa "Ja du har ADD". Han undrade om jag hade varit medicinerad förr och jag sa nej, han undrade varför och jag sa jag vet inte. Så han skrev receptlapparna, bokade in mig om en månad och vips var det klart.

Vi hämtade ut medicinen, åt lite och åkte hem. Jag tog min första tablett mot ADD för jag har väntat på detta i så himla många år och ville veta vad som skulle hända.

Ungefär en timme efter jag tog tabletten så märkte jag att jag höll bättre fokus på det jag skrev och höll på med. Jag hade tvn i bakgrunden som jag alltid gör och mutade den.

Tystnad.

Jag började storgrina och grät och grät och grät och grät. Jag är 28 och jag hade aldrig hört sann tystnad förut. Jag hade aldrig insett hur mycket ADD verkligen påverkat mitt liv. Jag fick minnesbilder från barndom och skola hur hårt jag kämpat med det här och jag insåg hur stressad och hur mycket ångest jag fått av min hjärna. Men nu kändes hjärnan utmattad men avslappnad. Och tyst. När jag slutar tänka en tanke så är det tyst. Det känns som att jag varit döv hela livet och plötsligt kan höra tystnad. Eller som att jag varit färgblind och ser min första solnedgång. 

Jag kan inte sluta gråta. Jag har inte ångest just nu för mina tankar rusar inte iväg med mig och ger mig ångest och oro över allt som kan hända. Jag lever mitt liv proppad med aktiviteter och ljud (tv, radio, osv) för att överrösta mina tankar. Jag kan inte sova för direkt jag inte längre tänker en aktiv tanke så får jag kaos i huvudet.

Tänk er ett rum med jättemånga studsbollar som bara studsar runt i detta fyrkantiga rum. Vissa studsar snabbare än andra och vissa är färggladare än andra. Vissa är slöa men andra rör sig i hyperfart. Lägg till filmklipp i rummet som också studsar runt i rummet - det är minnesbilder. Varje boll är en tanke. Det är omöjligt att hålla fokus på alla så när folk pratar med en så måste man ignorera alla bollar en stund (och man klarar det bara en viss mängd tid så vad folk säger efter det hör man inte) och det är därför man har så svårt att komma ihåg för hjärnan är så otroligt distraherande. 

Det var inte superilla som barn, jag kunde fortfarande läsa böcker. Men efter puberteten så började tankarna gå hypersnabbt och visade minnesbilder och gav mig så mycket stress att jag fick magsår. Jag trodde det var skolan men det var att inte kunna sova och inte kunna koncentrera mig och halka efter i klassen som bara skapade mer kaos. Jag hade magsår som 13åring.

När jag försökt läsa böcker hitills så måste jag ha musik i bakgrunden så halva hjärnan kan fokusera på musiken och andra på boken. Men jag måste läsa om allt flera gånger för jag tappar fokus. 

Men nu…. tystnad. Det är som att jag suttit på en buss eller ett flygplan med skrikande barn, högljudda tonåringar och folk som pratar-muller i 28 år och äntligen kommit hem till tystnad. Jag är jätteutmattad men SÅ lättad, överväldigad och ja rent ut sagt chockad. 

Jag sitter nu med tvn på mute och lyssnar på tystnaden. Verkligen tar in att detta verkligen händer. Att när jag slutar en aktiv tanke så är det tyst efteråt. Som att alla bollar flyttade ut eller städades ut. 

Jag gråter och gråter för jag visste aldrig hur stort handikapp detta verkligen var för mig. Jag visste inte hur hårt jag jobbade på att fly från detta. Jag vet bara att jag hatar att gå och lägga mig för då måste jag ligga i mörker med ingenting att tysta huvudet och då får jag allt på en och samma gång och blir vaken hela natten. 

Jag vet att min kropp kommer vänja sig vid medicinen och att jag kanske får bieffekter. Jag vet att det blir aldrig på lång sikt lika bra som första tabletten. Men ikväll är jag inte orolig över något. Jag är inte rädd för allt som KAN hända. Jag sitter inte och planerar 10-20-30 år framåt. Jag gör inte listor av allt som måste göras och som jag borde klara av att göra. Jag har inte flashbacks av mitt dåliga förflutna.

Det är bara jag, datorn, och Mikes andning för han sover. Jag kikar in för jag älskar verkligen denna sidan, och jag ville skriva av mig denna upplevelse. Jag uppmanar alla som inte har ADD. Snälla. Njut av tystnaden. Ni vet inte hur rik ni är som kan njuta av tystnad. För alla med ADD/ADHD eller tinnitus eller andra problematiker - njut åt dom. För tystnad är så vacker att jag gråtit i flera timmar nu i ren chock över hur underbart det känns. Min hjärna känns överarbetad men avslappnad. Den känns mör och tung, men som att jag äntligen fick stopp på det skenande tåget. 

Nu ska jag läsa en bok, sen ska jag sova. Jag tror jag kommer kunna sova utan sömnpiller inatt. För inatt är jag inte rädd för att ligga i mörkret utan nåt att fokusera på. Inatt kanske jag rent av blir utvilad om jag har tur. Med fibro är risken rätt liten, men om min hjärna får vila sig så har jag vunnit på lotto bara där.

Jag kan pladdra i evigheter känns det som, men jag behövde verkligen dela med mig. Detta är en av de största dagarna i mitt liv. Jag önskar att jag hade blivit behandlad redan i skolan så jag hade fått bättre betyg.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Rita-S
2015-03-18 10:04
#15

nu vart jag jätteglad för dig! Njut av tystnaden nu och krama om den :) Nu börjar ett nytt liv! Biefekter kan man klara av att komma sig förbi bara man vet det kommer tystna med även de efter ett tag <3

Jag kom hem från jobbet i går till en kille i panik. Han är finsk, och hade fått brev från svenska polisen och var hyper och superstressad så hans mage pajjade. Han hade skickat medellande till mig när jag slutade om att ringa så fort jag var utanför dörren vilket jag inte sett, så han hade väntat otålig på mig i 20 minuter när jag kom in dörren. 

Så jag fick spendera kvällen med att översätta polisbrevet, en enkel kallelse som vitne till vitneförklaring i något ärende, och förklara att det omhandlar inte han, han är inte anklagat för något utan han skall endast förklara vad han har bevitnat i ett ärende. Ingenting annat. 

Sen fick jag pyssla om superstressad kille som hade krismaximerat i en halv timme innan jag kom hem, jag tog hand om disk och gjorde mat medan han försökte varva ner, och han gav mig den mäst underbara present någon kille kunde ge.. han sa till mig "jag vet inte riktig hur jag skulle klarat av detta utan dig just nu, tack så hemsk mycket för allt du gör för att göra alla besvär jag får mindre"

Fatta hur jag kände mig innombords då? :) 

Nu är det tursamt inte något riktig allvarligt då det var ett vitnesförhör men för han som finsk kunde det ju lika gärna stått "du är misstänkt för mord" för allt han visste. Jag påpekade lugnt att om de hade mistänkt honom för något sådan ville de kommit och hämtat honom och inte skickat ett brev.. ;)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[JeanetteK]
2015-03-18 11:37
#16

#14 Stort grattis! Så skönt! ❤️

#15 Oj stor dramatik! Skönt att du kunde lugna honom. Fina ord till dig, förstår att du blev glad. 🤗

[JeanetteK]
2015-03-18 11:41
#17

Onsdag och fortsatt underbart vårväder här i Skåne. Vi har en lite större väg några hundra meter härifrån och i morse var det en olycka nästan precis nedanför vårt hus. Innan jag fått veta med säkerhet att varken sonen eller maken var med i olyckan så hann jag äta upp alla naglar och slita av mig allt hår kan jag lova. Men som tur är verkar ingen vara allvarligt skadad utan "bara" bilskador. 

Igår kväll när jag matade kaninerna rymde två av småttingarna och hoppade in under burarna. Jag fick möblera om halva spiltan innan jag fick in dom igen. 🤪Rymmare verkar trivas hos oss… är det inte kultingar eller Lamm så är det tydligen kaniner också. 😂

Vad gör ni idag?

Rita-S
2015-03-18 11:46
#18

jag sitter på jobbet som vanlig. Skall ha lunch klockan 12 med killen, och ser fram till rast från telefonerna. Nästan alla kunder är trevliga, men jag blir riktig trött i skallen av alla samtal ändå <.<

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Rita-S
2015-03-19 09:02
#19

okej i går släknade jag som en lampa vid 10, och vaknade strax innan halv åtta i morse. Måste ha varit rejält utmattad! 😴

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[JeanetteK]
2015-03-19 09:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Torsdag idag. Ikväll ska jag åka till Gotland och hälsa på min lilla mor över helgen. Det blir kul, det var ett tag sen vi sågs. 

Jag kan lova att jag nästan bor ute hos kaninerna! ❤️

Vad gör ni idag?

Annons:
Rita-S
2015-03-19 10:06
#21

i dag jobbar jag, som alla andra dagar. Torsdagar får vi frukost serverat på jobbet, en riktig trevlig grej som varslar "snart är det helg". I normala fall hade jag i dag bakat till fredagsmyset jag brukar dra i gång på jobbet, men vi har en audit på våran clean desk policy nån gång under mars så vi avstår just för tillfället. 

Annars skall jag nog ta hand om lite tvätt i kväll!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[JeanetteK]
2015-03-20 09:00
#22

Fredag idag. Är hos mamma på Gotland. Saknar mina djur. Vad hittar ni andra på?

djurkillen
2015-03-20 09:31
#23

Sitter och spelar piano just nu, ska iväg och handla lite sen tänkte jag!

Rita-S
2015-03-20 09:46
#24

sitter på jobbet :( Och det är solförmörkning i dag, det är molnigt och jag kommer missa den både pga det är moln och att jag är på jobbet

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Leffe
2015-03-20 09:49
#25

Ska iväg på blodprovstagningar

Rita-S
2015-03-20 10:23
#26

Jag är normalt inte fan av Kate Perry och hennes musik, men denna tycker jag är lite rolig. :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Rita-S
2015-03-20 12:38
#27

Jag fick se solförmörkelsen!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
djurkillen
2015-03-20 13:19
#28

Jag med, fast det syntes inte så bra då det är väldigt molnigt!

Rita-S
2015-03-20 13:40
#29

det var inte supermolnigt här, vi kunde presis se det i hörnan av ena fönstret så vi nyttjade två cd-skivor till att kika genom så vi kunde se rakt upp på solen :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[JeanetteK]
2015-03-21 08:34
#30

Lördag. Är fortfarande på Gotland. Här snöar det idag. Vet inte vad vi ska hitta på idag. Lite shopping kanske. :) Vad gör ni andra?

djurkillen
2015-03-21 12:05
#31

Ska snart iväg till bageriet i Fengefors och leverera vaktelägg, ska bygga klart getternas mjölkbord först och ringa lite samtal, sen ska det sättas upp lite fårnät om jag hinner det.

Leffe
2015-03-21 12:17
#32

Idag ska jag faktiskt på säsongens första hockeymatch för min del. Ska iväg och se SDE-Djurgården i damhockey

[JeanetteK]
2015-03-22 07:14
#33

Söndag morgon. Har just vaknat. Ikväll åker jag hem till Skåne igen. Borta bra men hemma bäst. :) Jag är en riktig hemmagris som alltid trivs bäst hemma. Vad gör ni idag?

Rita-S
2015-03-22 13:18
#34

så lite som möjlig :D  Jag vill se Harry Potter och flammande bägaren i dag känner jag. Kanske även den efter! Tur man har alla på blueray!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
Maria29
2015-03-22 15:32
#35

Ni vet den där känslan vilken underbar dag och tänk vad smidigt att ta motorvägen. Helt plötsligt dör bilen mitt på e4an någonstans mellan olika orter, bilen är nu på verkstaden som tur är så kördes den till en ort nära mig och kvinnan som skulle sälja grisarna förstod varför viinte kom idag (vi var så nära ca30min till så hade vi varit framme). Hoppas att det är någonting enkelt och att jag får hem henne snart min bil är en personlighet och redan saknad.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

djurkillen
2015-03-22 17:00
#36

#35 vad för grisar är det du ska ha??

[Lovisaan]
2015-03-22 18:36
#37

Har haft en riktig vårstädning i helgen,så himla skön att få det understöckat.🙂
Undra på att man känner sig trött.😴 ha en bra sönda kväll!

Maria29
2015-03-22 20:09
#38

#36 jag och en i trakten kommer ha linderöd över sommaren.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: