Annons:
Etikettgårdar
Läst 1565 ggr
Cahira
2015-03-13 23:42

Ergonomi

Ergonomi är ett "fint ord" för att arbeta på sånt sätt som inte skadar kroppen, till exempel lyfta med knäna. Kroppen ska ju hålla länge så vad har ni för knep och tips på ergonomiska grejer ni gör för att spara på kroppen?

Skriv gärna djurslag, om det är mockning, utfodring, rengöring eller vad annat det gäller. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
djurkillen
2015-03-14 08:45
#1

Böj på knäna när man ska flytta tex vattenkannor och dunkar. Mycket bättre för ryggen. Ha halkfria skor, annars kan du halka och slå dig.

djurkillen
2015-03-14 08:45
#2

Böj på knäna när man ska flytta tex vattenkannor och dunkar. Mycket bättre för ryggen. Ha halkfria skor, annars kan du halka och slå dig.

Cahira
2015-03-15 02:45
#3

Snedbelasta inte är ett bra tips. Bär hellre hinken med båda händerna än med en hand om du bär en hink vatten eller liknande. 

Använd hjälpmedel om det finns tillgängligt, det är en bra investering för ens kropp.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Rita-S
2015-03-15 16:15
#4

H2Go bag  i stället för att bära hinkar om det inte går att rulla ut vattenslang nånstans :) Den är inte faslig dyr och underlättar hinkbärandet rätt mycket. 

Att anskaffa en skottkärra med två hjul i stället för bara ett är en rätt dyr investering, men GUDAR va enklare det är att rulla när man inte behöver båda lyfta, skjuta och balansera utan bara lyfta och skjuta!

Att göra fyrahulsvagn till använding i större stall för utfodring.. Använd en europall och pallkrage, anskaffa 4 stora gummihjul som kan monteras under och rulla hökasserna runt i stallet med den i stället för att bära 12 hökasser.  kostar inte så jättestora summan, och gamla skottkärrehandtag från en kasserat skottkärra kan sågas av och fästes med skruv så man har handtag att skjuta med. Fungerar även fint ut till hagerna om det inte är för knöligt underlag. 

Och på tal om mat ut till hagerna om man inte har fyrhjuling och det är vinter: Barnens pulka är kalasbra att dra hösäckar på ;)

Utfodra hö i stora badkar ute så minskar man spill och det är lätt att tvätta rent regelbunden, sparar din rygg och dina axlar för att kratta upp mycket foderspill från hagen när man rengör vinterhagen. 

Kör inn hunden eller ponnysen att dra kälke så får du hjälp med att flytta mat och sådan runtom OCH även tränat din hund eller din ponny ;)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

djurkillen
2015-03-15 19:16
#5

Du får köra in åsnan Cahira!

Cahira
2015-03-16 01:00
#6

#5 Har lösa planer på det, men dessvärre så matar vi med en maskin bakom traktorn så hon har inte så många möjliga arbeten. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
[JeanetteK]
2015-03-16 11:08
#7

Jag använder mig av ett ok när jag bär vatten. Gillar Ritas tips om H2go-bag, det ska jag kolla upp lite mer. Men oket funkar också jättebra! 

Sen använder jag säckakärran mycket. 

Rita-S
2015-03-16 11:23
#8

Säck-kärra är underskattat :D De kostar inte så mycket på biltema. och har man typ 4 hökassar är den mer än tillräcklig stor att köra ut 4-5 hökasser eller några fodersäckar, höbalar och annat :) inte tar den stor plats heller när man klappar i hop den!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Maria29
2015-03-16 16:16
#9

Jag älskar den här kärran som jag ropade in på auktion för några årsedan den funkar till allt (tänk vad lite djur jag hade första året).

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Cahira
2015-03-18 05:22
#10

Saker med hjul är absolut ett måste. 😛

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
2015-03-18 11:30
#11

#9 Wow en sån skulle jag också vilja ha! Förstår at du gillar den! 

#10 Ja verkligen! 🙂

Cahira
2015-03-26 03:05
#12

🎈 Upp åker tråden med ballongen! 🎈

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Upp till toppen
Annons: