Annons:
Etikettnötkreatur
Läst 4014 ggr
[Stockholmsbruden]
3/13/15, 8:32 AM

Rida på ko

Såg en reklam på tv "unga bondar" hette det tror jag. Dör red hon på en stor ko, hållet dom verkligen för det? Den såg lixom helt obesvärad ut haha

Annons:
Mantissa
3/13/15, 9:26 AM
#1

Jo det går bra

Rita-S
3/13/15, 9:26 AM
#2

kon kan om den tränas som en häst bära en ryttare presis som en häst. Kor och tjurar var ofta klövdjur tidigare. Men man får ju ha i åtanke att de är inte avlat fram för det så som hästen varit i några tusen år, så hästen är ju förståss mer optimal för ridandet än en ko. Du kan nog inte räkna med en ko kan bära likaså tungt som en stor och grov arbetshäst exempelvis, och får ha i åtanke deras kroppsbyggnad. Fast det måste man även ha i åtanke på en häst. 

MEN, poengen är, kroppen deras tål att en person rider på de om man har tränat upp deras kroppar att klara det lika försiktig som man tränar upp en häst. kon måste ju hinna muskla sig för att klara bära tyngden utan att skelettet tar skada, presis som med en häst. Det som kan vara svårt är betsel, de har ju inte ett tomrum i munn utan tänder som ger mycket utrymme för ett bett, men bettlösa alternativer har värkligen skjutit fart. 

Sen får man väl komma i håg att en mjölk-kossa kanske har lite naturliga grejer i vägen som kan slå i om man försöker hoppa lite för högt  ;) Det skulle de nog inte gilla, (jag skulle ju inte själv uppskatta om mina tuttar skulle slå i nåt flera gånger) så jag skulle nog avstå annat änn små skutt med kossa som mjölker så de inte smäller juveret i allt möjligt ;)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[JeanetteK]
3/13/15, 9:36 AM
#3

Kika in på Lavéns tråd här.

Cahira
3/13/15, 11:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Jag tänkte också länka till Lavéns tråd som #2. :) Finns även en del videos på youtube på de som rider kor. Så jovisst kan man det, men deras ryggrad är mycket hårdare än en hästs (så en sadel med bom skulle vara ytterst plågsam då bommen trycker på fel ställen samt att utan sadel så skulle man lättare få ont själv) och man får vara kunnig i deras beteenden, reaktioner, och vad för utrustning man har. De är nog bättre dragdjur än riddjur. Jag skulle nog rida bomlöst om jag skulle rida ko, kviga, stut eller oxe. Tjur skulle jag aldrig sätta mig på hur tam den än är. Jag har respekt för våra tjurar trots att de är snälla.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Rita-S
3/14/15, 7:29 PM
#5

Jag håller med om bomlöst på ko, att hitta sadel som passar en korygg lär bli svårt annars då sadlarna är anpassade hästryggar trots allt :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[Stockholmsbruden]
3/14/15, 9:58 PM
#6

Tänkte varken hoppa eller ha sadel, bett har jag inte på hästar heller så inte på en ko;)

Annons:
Cahira
3/15/15, 2:50 AM
#7

Så benig som deras ryggrad är så vill du åtminstonde ha NÅGOT att sitta på. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Stockholmsbruden]
3/15/15, 8:51 AM
#8

Okej några filtar duger kanske?;) Eller vad brukar ni sitta på?:)

Rita-S
3/15/15, 4:16 PM
#9

Du kan ju ta en tjock ihopvikt filt och en barbackagjord till häst faktisk :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Mantissa
3/15/15, 5:07 PM
#10

vad är det för ras på kon/oxen du ska rida på? Köttrasoxar är verkligen inte vassa över ryggen.

Tiktak697
4/17/20, 9:26 PM
#11

Hehe allesammans på tal om att rida kor jag hade en annan profil här förr för många årsedan innan jag glömde lösen men vi gammal ifokusare hade just diskutionnon om kor. Jag vet någon som had elakt fram super bra argument om att kor faktiskt i rygg och ben är mer lämpad för att bli riden på speciellt rygg så den är rak stark och kort dvs som åsnan inte behöver går from för att bära sig utan har en redan bra stark rygg är de någon som vet hur jag hittar de inlägget eller kanske vill skriva om de här ?

Mvh Tiktak

Upp till toppen
Annons: