Annons:
Etikettvilt
Läst 2225 ggr
[Stockholmsbruden]
2015-03-12 21:00

Förslag på djur?

Har ni några förslag på djur man kan ha i hage? Allt från åsna till gris, öppen för allt. Ge lite förslag, kommer eventuellt flytta så jag kan ha "lantdjur"!:D Kör på!!

Annons:
Tjeja
2015-03-12 21:04
#1

struts

alpacka

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Stockholmsbruden]
2015-03-12 21:08
#2

Åh strutsar haha. Kan man rädda djur från slakt någonstans? Är lite det jag är inne på, vart adopterar man dom från?

VildaVittra
2015-03-12 21:13
#3

Alltså, man kan göra en hage åt Getter, frågan är om dom stannar kvar i den. 😃

Du kan ha det mesta i hage, frågan är vad marken lämpar sig för. Som är den vattensjuk (vissa delar av året) så är det bättre med klövdjur än hovdjur. 

Nötkreatur
Tamgris
Vildsvin
Strutsar
Emu
Häst
Åsna
Getter
Får
Alpacka
Hjortdjur
Finns även dom som har älgar
Jak
Kaniner
Gäss

Ska du bara ha "lantdjur" (alltså inte som din huvudsakliga försörjning) så vill jag tipsa dig om att bli genbank för utrotningshotade svenska lantraser. Då gör du en behjärtansvärd insats och kan även få EU-bidrag för det.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
2015-03-12 21:15
#4

#2 Adoptera inte från hönserier. De är i regel vaccinerade mot sjukdomar men kan fortfarande sprida sjukdomar till oss som föder upp vettiga hälsosamma raser. 
Hjälp som sagt till och rädda dessa lågproducerande men sunda lantraser istället.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

MilaandMrfluffy
2015-03-12 21:18
#5

lama xD

MilciaPL & The Gang

djurkillen
2015-03-12 21:42
#6

Du kan som sagt ha de mesta djur. Kaniner, kor, Höns, häst, får, Ankor, Getter osv. Du får dock anpassa stängsel efter varje djurart, och det är inte så jättebra att ha tex kaniner på våtmark.

Annons:
djurkillen
2015-03-12 21:52
#7

Du kommer bli tvungen att slakta djur förr eller senare. Ingen idé att skaffa lantraser om du inte vill slakta, för du kommer få så många tuppar/bockar/tjurar/baggar osv att de tar kål på varandra tillslut. Vad är bäst då, avliva djuret och slänga det i skogen. Eller ta vara på hela djuret och äta upp det, och veta att djuret haft det bra under sin uppväxt?

VildaVittra
2015-03-12 21:57
#8

#7 Man måste ju inte kläcka ägg själv. Man kan istället sälja avelsägg av lantraser.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Cahira
2015-03-13 03:13
#9

Bara för att man har djur betyder inte att man planerar avel. :) Man kan ha ett par får för Ull eller några åsnor eller kossor (finns ju små raser kossor till exempel) och ha som keldjur. Åsnor är otroligt keliga och får och kossor kan bli väldigt tama och keliga också. Du kan ha Ankor, gäss, Höns, gris… det hela beror på vad för djur som passar dig, hur stor ytan är, vad för mark det är och vilken typ av bajs du kan tänka dig hantera. 🤫

Åsnor till exempel mår bäst på hård mark och är hög risk för hovbölder och övervikt om de får beta gräs fritt - de mår bättre på hö. Ankor kan hjälpa hålla mördarsniglar borta från plantorna och ja… det är bara att googla runt och vänta tills du har ytan och ser vad som passar dig och ditt hem, din tid och din yta samt vad för typ av inhägnad du behöver och skydd m.m.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[Stockholmsbruden]
2015-03-13 08:30
#10

Planerar att ha djur av samma kön isf. Hur ska hagen för Getter se ut och kan de gå med lamor eller åsnor?

[JeanetteK]
2015-03-13 09:32
#11

Jag vet att man har får och lamor tillsammans på vissa ställen. Lamorna är tydligen mycket bra på att skrämma bort varg. 👍 

Det man ska tänka på när man har Getter är att dom är riktigt duktiga på att hoppa och ta sig ur hagar. Det är ett gäng här inne som har Getter så du får säkert bra tips på hagar. 

Åsna skulle jag också vilja ha. Tycker de verkar så mysiga. Har du sett kort på Cahiras åsna Lissie?? Hon är helt underbar!

-Cissi-
2015-03-13 15:56
#12

#10 Även om du inte tänkt avla nått så är det bra att kunna nödslakta ifall nått djur skulle råka skada sej allvarligt. I synerlighet Höns och Ankor mm, dvs lite mindre djur. Jag ska om några dagar flytta så jag kan skaffa mina älskade Höns. Jag har tänkt att avla och kläcka lite kycklingar, jag är har bestämt mej att jag ska lära mej slakta ifall nått skulle råka hända, just för att jag inte vill att dom ska råka lida pga att jag inte vet hur man gör. Detta kommer bli svårt för mej då jag är vegetarian sen ett antal år bakåt. Läste att du oxå var det i nån tråd och vill bara pointera att saker kan hända när man har djur och det är bra att vara förberedd.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Cahira
2015-03-13 23:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6
#13

#11 😇 Fluffiga på vintern och korthårig på sommaren. 😊

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Annons:
[JeanetteK]
2015-03-15 10:39
#14

#12 Jättebra att du tar upp detta. För du har helt rätt. Även om man inte planerar att äta sina djur så kan de bli sjuka och ingen lever ju tyvärr för alltid. Så att veta hur man gör om man blir tvungen är inte dumt. Hoppas vi får se bilder på dina Höns sen! 🙂

#13 😍

[Stockholmsbruden]
2015-03-15 11:20
#15

Asså hur i hela världen håller man älgar lixom? Tänker verkligen inte ha älgar men bara för kul, kan man rids på dom och Är de tama? xD Vart köper man ens sånna?

[JeanetteK]
2015-03-15 11:25
#16

#15 Haha, jaa du…. 🤔Det finns en älgpark här nere i Skåne, typ Örkelljunga tror jag där man kan åka på älgsafari och titta på älgar. Sök på det så kanske du kan komma i kontakt med ägarna. Dom lär ju veta! 🙂

-Cissi-
2015-03-15 12:12
#17

#14 Det kommer att komma bilder, det lovar jag :)

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Liv1
2015-03-18 20:20
#18

Häst åsna gris get Ankor får och höns

Anna O.
2015-03-22 12:51
#19

Våra Getter har ett litet hus och en ramp ut till en hage, men stängslet till hagen är ju väldigt hög. Dom springer även löst på tomten :P

Upp till toppen
Annons: