Annons:
Etikettvilt
Läst 3404 ggr
[Stockholmsbruden]
3/8/15, 10:01 PM

Ankor?

Blev lite sugen på Ankor. Kan man ha de i en hemmabyggd bur, typ sånhär i sin trädgård? http://s982.photobucket.com/user/Sweetfolly-Annarie/media/July2010125.jpg.html Kan de bo där året om och behöver de bassäng?

Annons:
Maria29
3/9/15, 6:01 AM
#1

På bilden är det mignonankor och de är visserligen små men de låter mer än vanliga och jag skulle nog vilja ha större även om det där är en så kallad hönstraktor/betesbur som går att flytta. Ankor måste alltid kunna tvätta sig och dricka friskt vatten, jag har en barnpool till mina ankor  och jag byter vatten upp till 2ggr per dag på sommaren (ankorna gör ju allt vattnet parar sig, dricker och badar).

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

djurkillen
3/9/15, 6:46 AM
#2

Jag har myskankor och mignon. Även om båda är väldigt trevliga, skulle jag nog ha svensk blå om jag bara fick ha en ras. Hade 1 par innan, som var jättetrevliga!

[JeanetteK]
3/9/15, 10:00 AM
#3

Jag har myskankor och jag skulle nog också vilja ha lite större åt dom än på bilden. En bra sak med myskankor är att dom inte låter lika mycket som andra raser. Dom kvittrar mer än kvackar. 

Som Maria sa så behöver de vatten att bada i. Baljan på bilden är i minsta laget. Jag har två plastsandlådor till mina sex. Eftersom man behöver byta vatten ofta så blir området runt om rätt geggigt. En annan sak är att Ankor bajsar helt galet mycket. Överallt! och det luktar inte rosor… 

Jag menar inte att låta negativ för Ankor är underbara! Men vi har haft våra inne nu när det var utegångsförbud pga fågelinfluensan och jag kan säga att Ankor på liten yta är inte kul. 🤪Så nu när dom är ute igen känns det som en befrielse. Så inhängnad funkar absolut, men gör den så stor det bara går och ha en plan för byte av vatten och liknande.

[JeanetteK]
3/9/15, 10:01 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Två såna här blå har vi till våra Ankor.

Liv1
3/9/15, 4:37 PM
#5

jag har haft 3st Ankor nu är bara en anka kvar.. men dom var större än dom där ankorna. men dom gick lösa (jag bor på en bondgård) ibland gick dom in till våra hönors inhängnad men dom hadde avskytt det där!:(

AnnaFagerell
3/12/15, 11:09 AM
#6

Vi har myskankorna lösa på tomten! Tycker inte man ska stänga in dem i små burar

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Annons:
djurkillen
3/12/15, 11:16 AM
#7

Nu är det ju ingen liten bur på bilden.  Mignon är väldigt små, och en sån bur räcker gott åt dem!

djurkillen
3/12/15, 11:19 AM
#8

Och en sån balja på bilden är inte i minsta laget. Lite djupare kunde den ju vara, men annars är den perfekt. Ankor behöver bara ha vatten för att dricka, och för att kunna doppa huvudet i. Om de inte kan doppa huvudet i vatten får de problem med ögonen.

AnnaFagerell
3/12/15, 7:29 PM
#9

#18 vilket skitsnack. Mina Ankor badar varje dag!

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[JeanetteK]
3/12/15, 7:38 PM
#10

#8 Mina Ankor badar också varje dag. Jag önskar jag hade större bad åt dom än vad jag har (står på to-do-listan) för att se när dom badar och dyker är en fröjd. Så även om dom kanske kan klara sig utan så tycker jag inte det är rätt att förvägra dom möjligheten att bada ordentligt.

djurkillen
3/12/15, 9:39 PM
#11

Nu skrev jag om vad som behövs. Även om de tycker om att bada så är det inget de behöver, för de smörjer in sig själva med vatten. Mina tycker inte om att bada, utan de drar bara runt i gyttja och grejar. Ändå finns det 2 stora dammar.

AnnaFagerell
3/14/15, 10:53 AM
#12

Enligt Jordbruksverket ska Ankor ha tillgång till bad

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Mantissa
3/14/15, 12:10 PM
#13

Det är ett allmänt råd, ej ett krav

Annons:
Upp till toppen
Annons: