Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (6) Senaste inläggen

01.Nötkreatur 02. Får / Getter 03. Svin 04. Häst 05. Lama / Alpacka / Kamel 06. Fjäderfä 07. Övriga gårdsdjur 08. Ekologiskt 09. Gårdar / Skötsel 10.Övriga djur 11. Veterinär / Hälsa 12. OT / skvallerbänken 13. Om sajten och iFokus 14. Tävlingar och bus 15. Köp /sälj/bytes 16. Djurskydd
09. Gårdar / Skötsel

Gödselspridning?

2015-03-04 18:00 #0 av: tlover

Hej, jag behöver lite idéer.

Här på gården ska vi ganska snart omvandla ca 13 ha skog till betesmark och åker. Eftersom det är barrskog så kommer vi både behöva kalka och gödsla ganska rejält. Vi har fått tag i flytgödsel från ett hönseri. Problemet är att vi i framtiden endast kommer att använda fastgödsel så det är ju lite överkurs att skaffa en flytgödselspridare för att använda det en gång.

Finns det nån som har nån idé om hur vi kan lösa det?

Anmäl
2015-03-04 18:02 #1 av: VildaVittra

Låna/hyr en? 13 hektar är ju lite väl mycket att handgödsla. Skrattar

Vad hjälper det mig om jag hatar dig? Det rör dig inte i ryggen – men jag mår dåligt. Så, medvetet eller omedvetet så gör jag inte det.- Hédi Fried, överlevande från Auschwitz

Anmäl
2015-03-04 18:10 #2 av: tlover

#1 Problemet blir vem man skulle kunna hyra/låna utav. Bönder som odlar annat än vall är riktigt ovanliga här tex. Jag hittar då inget då jag googlar Ledsen

Anmäl
2015-03-04 18:11 #3 av: VildaVittra

Lägg ut en annons själv om att ni vill få ytan gödslad och se vad folk erbjuder. 

Vad hjälper det mig om jag hatar dig? Det rör dig inte i ryggen – men jag mår dåligt. Så, medvetet eller omedvetet så gör jag inte det.- Hédi Fried, överlevande från Auschwitz

Anmäl
2015-03-04 18:13 #4 av: VildaVittra

En annan möjlighet: http://scandairhelicopter.se/tjanster/skogsgodsling/

Anmäl
2015-03-06 10:40 #5 av: tlover

Tack för idéerna förresten, vi får kola upp dom Glad

Anmäl
2015-03-07 10:40 #6 av: Taxelina1

Det finns många bönder som ställer upp utanför sin egen gård. Så du kan säkert få hjälp av någon bonde som har gödselspridare. Lyssna lite runt om er på gårdarna. Det löser sej säkert ska du seGlad

Anmäl
2015-03-07 11:01 #7 av: tlover

Tyvärr så finns det inte riktigt bönder härikring. De få som fanns (mjölkbönder) har i princip alla lagt ner.

Anmäl
2015-03-09 14:07 #8 av: Taxelina1

#7 SkrämmandeLedsen Hoppas det löser sej ändå. Det finns så kallade "Maskinringar" Där finns många bönder som jobbar.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.